streda, 29 júl 2015 20:25

Izba v plameňoch

Úspešný detektív losangelskej polície Harry Bosch sa v zmysle hesla „ak nezáleží na každom, nezáleží na nikom“ púšťa do vyšetrovania komplikovaného prípadu. Tentoraz má v rukách pekelne žeravú zmes faktov o troch zdanlivo nesúvisiacich prípadoch. Ako sa má pustiť do ich riešenia bez toho, aby sa popálil?

Harry je vďaka odkrúteným rokom aj na oddelení nevyriešených prípadov považovaný za skúseného veterána, preto mu pridelia novú partnerku – mladučkú vyšetrovateľku Lucy. Sympatická Hispánka má byť pre Boscha prínosom nielen pre jej vyšetrovateľské kvality, ale aj pre jej materinský jazyk. Znalosť španielčiny je totiž v tomto zmiešanom kultúrnom americko-hispánskom prostredí priam nevyhnutná.

Obaja pracujú na odložených prípadoch, preto ich neprekvapí najnovší prípad – streľba na mariachi hudobníkov počas ich vystúpenia na námestí plnom tisícok ľudí. Mohol by to byť klasický násilný čin nebyť toho, že hoci sa streľba odohrala pred desiatimi rokmi, obeť zomiera na jej následky až teraz. Detektívi rýchlo zistia, že nie je všetko také, ako sa zdalo a treba mať oči poriadne otvorené a uši ešte lepšie nastražené. A čo je dôležité, riešenie treba hľadať vo vyššej politike, v ktorej nikomu nie je nič cudzie, kde sa nikto neštíti využívať nešťastné rodiny a zneužívať utrpenie iných pre svoj vlastný prospech. K tomuto prípadu sa pridruží aj ďalší bytostne súvisiaci s Harryho partnerkou. Podarí sa Harrymu zachovať si chladnú hlavu? Nebude tentoraz riskovať až príliš?

Zneužívanie nešťastia a utrpenia iných pre svoj vlastný prospech.

„Bola to len hypotéza, no odolávala všetkým pokusom o narušenie. V každom prípade človeku ostanú nezodpovedané otázky a nedotiahnuté veci, najmä z pohľadu motívov a činov. Vždy si vravel, že ak vychádzate z predpokladu, že vražda je nerozumný skutok, tak potom nemôžete čakať, že pre ňu nájdete rozumné zdôvodnenie. Práve toto mu kazilo pôžitok z detektívnych filmov a seriálov. Pripadalo mu nereálne, že vždy dodali, čo publikum požaduje – odpovede na všetky otázky.“

Harry, ktorý má tesne pred odchodom do výsluhového dôchodku, vie obchádzať nezmyselné nariadenia, dokáže oddeliť zrno od pliev a čo je v jeho povolaní takmer nevyhnutné, pozná zaujímavých ľudí a má plný adresár dôležitých kontaktov ochotných pomôcť mu takmer v každom prípade. A to sa v dnešnej dobe cení aspoň tak ako skúsenosti.

Po kriminálke M. Connellyho som siahla vďaka zaujímavým recenziám na jeho knihy. O tom, že je uznávaný, svedčí množstvo vydaných diel, dokonca aj ich reedícia. To, že som kvôli týmto faktom mala veľké očakávania, bola asi chyba, pretože po prečítaní jednej z nich, Izby v plameňoch, zostal môj čitateľský smäd po náležitostiach, ktoré má správna napínavá detektívka obsahovať, neuhasený. Chýbala mi akcia, napätie, pri ktorom mi možno mala aj tuhnúť krv v žilách. Príbeh sa trošku vliekol, vyšetrovanie sa zasekávalo v dôležitých bodoch a záver mi takisto neponúkol uspokojivý výsledok. Prípady sa síce vyriešia, ale nie tak, ako som si predstavovala. Ani tak, ako som si nepredstavovala. Výsledok je totiž nijaký, nemastný-neslaný.

Netuhla mi krv v žilách...

Zaujal ma však už pár desiatok rokov sa tiahnuci problém prisťahovalectva, zväčša nelegálneho a miera rasistických prejavov v americko-hispánskych vzťahoch. My, ktorých sa tento problém v takej miere, našťastie, netýka, si neuvedomujeme, aké vážne problémy ich vzájomná nevraživosť môže spôsobovať a že pre americkú spoločnosť môže mať jeho neriešenie fatálne dôsledky.

Nebudem Connellyho románové cykly porovnávať s tvorbou A. Christie a podobných klasických autorov, ale ani so severskými krimitrilermi. Musím však povedať, že obe spomínané „odvetvia“ detektívok mi sedia oveľa viac.

V žiadnom prípade však nebudem tvrdiť, že Izba v plameňoch je zlá alebo slabá, to nie, nájde sa tam veľa zaujímavého, čo vás núti knihu prečítať do konca. Autor píše vecne, nezamotáva sa v rôznych teóriách, celé vyšetrovanie je logicky popísané, žiadne nezmysly pritiahnuté za vlasy. Je evidentné, že spolupracoval so skutočnými detektívmi, lebo opisuje reálne vyšetrovacie metódy, postup na získanie súdneho príkazu, spomína, ako prebieha proces od zhromaždenia dôkazov, obvinenie a prenechanie prípadu prokuratúre. Ale nie tak, ako to je predstavené v amerických kriminálkach typu C.S.I. Toto nečakajte, lebo žiadne podobné forenzné postupy tam nenájdete, len by ste boli sklamaní.

Vyšetrovanie má logiku, žiadne nezmysly pritiahnuté za vlasy.

„...ušiel do zapadákova nejakých stotridsať kilometrov od metropoly v nádeji, že tým unikne pred všetkým, čo je podľa neho zlé na spoločnosti a jej centrách. V jeho očiach to boli prisťahovalci a rastúce menšiny, ktoré oslabovali infraštruktúru a vyciciavali štátny rozpočet svojimi sociálnymi dávkami. (...) Zdesene zistil, že malé mesto sa vlastne nelíši od veľkého. Je to mikrokozmos – malá naberačka strčená do taviaceho kotlíka, ktorej obsah bude mať v konečnom dôsledku rovnaké zloženie ako všetky ostatné.“

Izba v plameňoch je dobrá kniha, len si musíte dať pozor, aby v tej izbe nezhoreli aj vaše očakávania. Nebude na škodu, ak sa zoznámite aj s inými knihami z tohto románového cyklu, aby sa vám tak mohol naskytnúť ucelený obraz nielen o postave takmer vyslúžilého detektíva.

• Meno autora: Michael Connelly
  • Počet strán: 328
Čítané 742 krát