nedeľa, 26 júl 2015 11:50

Výnimoční ľudia

Z nevinnej stávky sa vykľul boj o život. Francúzske croissanty, krásne budovy, ale aj studené a nebezpečné katakomby. Plus jedna vražda. Dobrá detektívno-dobrodružná kombinácia, no nie?

Jacques Gaillard bol mimoriadne múdry, mimoriadne obľúbený, pred sebou úžasnú kariéru, za sebou kus roboty na pôde prestížnej univerzity. A jedného dňa zmizol. Stratil sa, uniesli ho alebo zavraždili? Bývalý škótsky kriminalista Enzo Macleod, v súčasnosti profesor biológie na francúzskej univerzite, sa prikláňa k poslednej možnosti. Staví sa s priateľmi, že to svetu dokáže a nájde aj vraha. Ale je tu jedna maličkosť – vražda sa mala stať pred desiatimi rokmi.

„,Čiže... čo vás pritiahlo k prípadu Jacquesa Gaillarda?´ spýtala sa.
,Akademický záujem.´ Vzápätí sa zahanbene usmial a priznal: ,A pomerne hlúpa stávka.´
,Stávka?´
,O tom, či je možné vyriešiť starý prípad použitím moderných prostriedkov a postupov.´ Odmlčal sa. ,Alebo či nie je.´“

Ale kde je zvyšok tela?

Náhoda, ktorá potvrdila domnienku

Čas je výborným pomocníkom najmä pre vrahov. Horúce stopy vychladnú a aj pamäť svedkov je odrazu menej jasná a presná. Aj preto je prípad vraždy Jacquesa Gaillarda mimoriadne zložitý. Tento bývalý absolvent ENA – čo je super škola, akýsi drahokam medzi univerzitami – totiž zmizol bez stopy. Teda, len dovtedy, kým sa Enzo neodpracuje k jeho lebke. Tá ležala roky na polici, kým jej Enzo nedal meno. Ale kde je zvyšok tela? A prečo by známeho človeka niekto porcoval ako prasa?

Všetko so všetkým (ne)súvisí

Príbeh je ako povraz. Malé kúsky skladačky, ktoré ako bavlnky do seba nielen zapadajú, ale sa aj spletajú, obchádzajú, dopĺňajú, až z nich vznikne pevné lano. Tak to bolo aj v knihe. Po malých kúskoch sa dej dostával dopredu, jednu hádanku vystriedala ďalšia a jej odhalenie posunulo Enza bližšie k beštiálnemu vrahovi.

„Lebo človek musí mať dôvod, pre ktorý niekomu odreže hlavu a ukryje ju do truhlice s piatimi zdanlivo nesúviacimi predmetmi.“

Žiadna encyklopédia v hlave, a to sa mi rátalo.

Na všetky tieto hádanky používal nielen vlastný um, ale aj internet. Žiadna encyklopédia v hlave, a to sa mi rátalo. Konečne normálny chlap a nie mimozemšťan, ktorý si pamätá roky narodenia bezvýznamných Francúzov alebo má v kečke mapu celej krajiny. Enzo často tápal, a ja s ním. A keď som chcela zavrieť knihu, lebo predsa „aj tak sa nič nedeje", zhoda náhod alebo dobre trafený internetový odkaz spôsobil posun. A odkladanie knihy sa nekonalo. Aj preto som ju prečítala za tri dni. A vlastne ani neviem ako.

Raz novinár, inokedy tajomná sexi kosť

Ďalšie malé bezvýznamné plus, ktoré prispelo k celkovému uspokojivému čítaniu, bolo rozvrhnutie postáv a ich výskyt a zasahovanie do príbehu. Hlavný hrdina Enzo najprv spolupracuje s novinárom Raffinom, potom s asistentkou Nicole, svojou dcérou Sophie, neskôr s tajomnou krásnou psychologičkou Charlotte a potom... no každú chvíľu mu pomáha dolapiť vraha niekto iný. A výsledok? Prepracované dielko (kniha má len niečo cez 300 strán, takže stránky miznú rýchlo), ktoré na jednej strane rieši prípad, ktorý Enzovi prerastá cez hlavu, keďže neskôr sám bojuje o život a na strane druhej odhaľuje jeho rodinu, vzťahy a aj lásku.

Ale toto „z každého rožku trošku“ vás nezmetie. Nie sú to len nastrkané udalosti za sebou, aby kniha plnila schému aktuálnych bestsellerov, chápete: vražda + sex + sympaťák + prekvapivá zápletka + pekné mesto + nádych modernosti = kniha miznúca z výkladov ako pivo zadarmo. Výnimoční sú výnimoční tým, že autor mal na to plán. Peter May spolupracoval s patológom, psychológom, aj so svojou geniálnou manželkou (baba má IQ 167), aby vytvoril svet elitárskych snobských jedincov, posmelených mocou, ktorí si myslia, že môžu všetko a nikto ich netromfne.

Peter May spolupracoval s patológom, psychológom, aj so svojou geniálnou manželkou...

„,Naozaj veríš tomu, že Jacquesa Gaillarda zabila skupinka jeho bývalých študentov z ENA?´
,Áno,´ odvetil a vydesilo ho, aký si je tým istý. ,Verím.´
,Čo teda plánuješ robiť ďalej?´
,Treba rozlúštiť ďalších päť indícií.´"

Peter May je škótsky televízny recenzent, ktorý zo seba „požičal“ svojim postavám pomerne dosť. Hoci sa narodil v Glasgowe, hlavný hrdina Enzo rieši svoj prípad vo Francúzsku. Aj preto je frakcúzskych výrazov v knihe ako maku. Nie všetky však aj preložili, mnoho z nich ostalo len povedaných a ja, čo som sa francúzsky učila len pozeraním francúzskych komédií s titulkami, som si mohla len domýšľať, čo tým chcel autor povedať. Čo bola škoda, ale na druhej strane, nemám pocit, že by som niečo zásadné z deja prepásla.

A kde sa to všetko udeje?

Francúzske mestá, štvrte, chutné malé uličky, z ktorých cítiť nostalgiu, ale aj nebezpečné katakomby plné kreatúr, ktoré vám podrežú krk kvôli trom eurám – ako celý príbeh, aj jeho prostredie je mnohotvárne, pestrofarebné a zažijete pri ňom asi všetky pocity. A tak to má byť. Len som mala trošku problém čítať o tmavých podzemných chodbách, keď za oknom zúrila búrka a sem-tam mi vyplo elektrinu...

• Meno autora: Peter May
  • Národnosť: škótska
  • Knihu vydalo: Albatros Media