utorok, 14 júl 2015 15:12

Hra s vonným dymom

Japonské hlavné mesto Edo postihlo v roku 1703 silné zemetrasenie, ktoré po sebe zanechalo najmenej stotisíc mŕtvych, spustošenú krajinu, nevyčísliteľné škody na majetku a ohrozenie vlády najvyššieho šóguna. Jeho komorník Sano musí priviesť provinciu opäť k životu. Má vo svojich rukách tiež odvrátenie hroziacej občianskej vojny.

Zemetrasením zničená provincia sa stáva ľahkým terčom pre spojencov, ktorí chcú zvrhnúť vládu súčasného najvyššieho predstaviteľa - šóguna. Sano, jeho najvyšší komorník, zodpovedá za stav krajiny a pomáha Rade najvyšších pri dôležitých rozhodnutiach. Ako šógunov najvyšší vyšetrovateľ sa pri odpratávaní sutín jedného domu stane svedkom neuveriteľného – tri mŕtve ženy vyzerajúce ako živé, ako by iba celé zemetrasenie prespali. Podľa nájdených mištičiek a vonných látok zisťuje, že ženy sa otrávili pri hre s vonným dymom. Háčik je v tom, že dve zo žien sú dcérami vysoko postaveného muža klanu Hosokawa. Ich otec sa dožaduje vyšetrenia vraždy dcér za každú cenu, inak sa pridá k povstalcom proti súčasnému šógunovi a jeho vládu zvrhne. Sano tak okrem obnovy života v provincii musí vyriešiť aj vraždu dvoch urodzených žien, v tajnosti.

Nájdu tri mŕtve ženy vyzerajúce ako živé, akoby iba celé zemetrasenie prespali.

„Hrali hru s vonným dymom. Tieto hry pochádzali z tradície zvanej kodó. Dvorné dámy z cisárskeho dvora používali túto aromatickú zmes, ktorá sa tiež stala dôležitou súčasťou náboženských obradov, k prevoňaniu vlasov a kimona. V budhistických svätyniach mnísi zapaľovali vonné tyčinky, ktoré symbolizovali Budhu. Vonné látky mali aj praktické využitie. Niektoré zmesi mali stimulačné účinky, napomáhali k spánku alebo k zvýšenej milostnej túžbe. Tradíciu kodó dosť využívali aj samuraji. V súčasnej dobe sa kodó sa stalo módnou záležitosťou. Kultivovaní ľudia všetkých vyšších tried zamestnávali znalcov vonných látok, aby ich učili, ako ich miešať a posudzovať.“

Život samurajov

Veľmi skoro som si obľúbila Sana a jeho manželku Reiko. Sano sa ako samuraj v živote riadi niekoľkými pravidlami, ktoré z neho robia čestného a uznávaného muža nielen v očiach samurajov, ale aj ľudí z nižších vrstiev. Reiko, jeho manželka, mu pri jeho vyšetrovaní pomáha, aj keď ako žena s vyšším spoločenským statusom nemusí pracovať. Práve kvôli tejto svojej vlastnosti si u iných žien z vyššej spoločnosti vyslúžila nelichotivé prezývky.

Už na prvých stranách mi učaroval svet samurajov, ich filozofia, učenie slávneho Konfucia, bojové umenie, ale aj samurajské myslenie, odlišné od filozofie a hodnôt západného sveta. Príbeh sa rozvíja v niekoľkých rovinách. V jednej Sano pátra po vrahovi urodzených dcér, v druhej sa jeho samuraj Hirata zaplieta so spolkom tajomných samurajov, ktorí ovládajú tajné učenie a chcú uškodiť režimu a v ďalšom odkrývate tajomstvá vysokopostavených kňazov, ktorých prezradenie by ich stálo život.

Učaroval mi svet samurajov, ich filozofia, učenie slávneho Konfucia, bojové umenia, ale aj samurajské myslenie.

„Tahara a Kitano stonali. Degučimu šklbalo hrdlom. Diera sa roztvárala ako pery oddeľované veľkou čeľusťou. Dom sa začal dvíhať z hlbín. Rozštiepené trámy a dosky sa vynárali nad zem, sprevádzané škripotom dreva o kamene. Ohromený Hirata sledoval, ako dom levituje, vynárajú sa drevené steny a okenné rámy s roztrhanými papierovými výplňami, potom jeho základy s kamennými piliermi. Dom sa vznášal nad prepadlinou ako živá mŕtvola.“

História a fantázia

Laura Joh Rowlandová zasadila dej príbehu do hlavného mesta Japonska, Eda (dnešné Tokio), ktoré postihlo silné zemetrasenie. Ako uvádza v úvode: „Toto zemetrasenie bolo jedným z najväčších prírodných katastrof vo svetovej histórii. Hra s vonným dymom je mojím príbehom o tom, čo sa mohlo stať pred zemetrasením, počas neho, aj po ňom“. Čitateľ tak zažíva nielen vymyslený Sanov príbeh, ale číta o skutočných udalostiach, ktoré zmenili tvár Japonska a ktoré sú zapísané v historických knihách.

Od mikroorganizmov k písaniu o samurajoch

Spisovateľka Laura Joh Rowlandová vyštudovala mikrobiológiu a chvíľu v tejto oblasti aj pôsobila. Potom sa rozhodla, že chce zmenu. Keďže sa zaujímala o ilustráciu a detské knihy, prihlásila sa na kurz ilustrovania. Až keď sa naučila ilustrovať, zistila, že viac ako kreslenie ju baví a napĺňa písanie samotných príbehov. Neprestáva ma prekvapovať, na aké možné aj nemožné kurzy sa v Amerike môžete prihlásiť a ktoré potom aj reálne viete využiť :).

Autorka si poslednou vetou necháva otvorené zadné dvierka pre ďalší príbeh.

Jej snaha priniesť čitateľom príbehy z iného, nepoznaného prostredia, nasmerovalo jej písanie práve do 17. storočia do východnej krajiny, Japonska. Chcela sa v príbehoch zamerať nie na moderné forenzné metódy a techniky vyšetrovania, ale na staré, tradičné spôsoby pátrania a riešenia prípadov a záhad. Pri písaní preto kombinuje nielen fascinujúce prostredie starého Japonska, ale aj prvky mystiky a filozofie japonskej kultúry.

Záver-nezáver

Vraha troch žien sme síce so Sanom a Reiko vypátrali. Nejasným však ostáva, čo sa stalo s Hiratom a jeho spoločníkmi tajného spolku. Autorka si tak poslednou vetou necháva otvorené zadné dvierka pre ďalší príbeh o Sanovi. Nie je preto vylúčené, že si ďalšiu z kníh Laury Joh Rowlandovej čoskoro kúpim. Kniha má veľký potenciál osloviť všetkých, ktorí sa chcú ponoriť do sveta samurajov, japonskej filozofie a saké.

• Meno autora: Laura Joh Rowlandová
  • Knihu vydalo: Metafora
  • Počet strán: 336