pondelok, 13 júl 2015 18:32

Interregnum

Touto napínavou a zároveň nenáročnou detektívkou by sme my, knihomaniaci, mohli na začiatok presvedčiť filmomaniakov, že aj knižná detektívka vie byť zaujímavá.

Momentálne všade frčia detektívne príbehy. Nie každý im však dokáže prísť na chuť. Častým argumentom je, že napínavejší je v tomto žánri určite film a kniha je nudná, nedokáže tak zaujať. My, milovníci kníh, však vieme, že to nie je pravda. Tomáš Borský priniesol na knižný trh historickú kriminálnu detektívku z prvých rokov nášho letopočtu – z obdobia helénskeho Ríma.

Detektívka z prostredia starovekého Ríma
Ocitáme sa v časoch, keď na cisárskom tróne vládne krutý a šialený Caligula. Stotník Galicus je už vo výslužbe, no odmieta ísť do dôchodku. Presvedčil preto vedenie, aby sa naďalej mohol venovať svojmu vojenskému remeslu. Prevelia ho teda do Ríma, kde zažije ďalší, neplánovaný boj. Spolu s dvomi nováčikmi je na nočnej obhliadke mesta. Začína v duchu zúfať, že sa veľmi nudí, keď v tom sa ozval prudký výkrik.

Kriminálny príbeh z obdobia helénskeho Ríma.

Vraždy, vraždy, stále nové vraždy...
Galicus spolu s nováčikmi nájde zavraždeného muža, a to rovno pri chráme bohyne Vesty. Obeť nevyzerá na prvý pohľad nijako vábne. Myslia si, že ide o miestneho opilca, až kým v ňom jeden z mužov nespozná senátora. Telo odnesú urýchlene do väznice, aby sa predišlo klebetám. Galicus beží po svojho dávneho priateľa z bojov, Melina, ktorý je teraz takisto senátorom, a zároveň prefektom. Melinus sprvu odmieta za daných okolností riešiť vraždu vo svojich radoch. Neskôr však dostane rozkaz o vyriešení prípadu rovno od cisára, a tak nemá na výber. Melinus sa s Galiciom pustia do riešenia záhady a naraz sa všetko komplikuje. Namiesto tela zavraždeného nájdu brutálnym spôsobom umučeného veliteľa väznice. Melinus a Galicus sa stále zamotávajú hlbšie do prípadu a ich život je v nebezpečenstve. Svojím vyšetrovaním totiž narušili veľké plány a spustili reťazec krutých vrážd.

„,Buď ticho! Nič nehovor! Zabiješ nás!´ kričali po ňom zo schodov.“

Napínavý príbeh, ale gramatické chyby.

Znalosť dejín je v tomto prípade mínus
Tenká knižôčka má jednoznačne pútavý príbeh. Dej sa odvíja v správnom detektívnom tempe. Je napínavý, neodhaľuje sa nič predčasne a autor vytvára dobrú atmosféru. Kto však ovláda dejiny, v polovici príbehu asi bude tušiť, ako to skončí, keďže autor sa pridŕža najzákladnejších historických faktov z tohto obdobia. Vy, ktorí o Caligulovskom Ríme veľa neviete, nepokazte si zážitok a pred dočítaním knihy si o jeho vláde nič nezisťujte. Napriek tomu, že so znalosťami histórie vieme odhadnúť, v čom spočíva zápletka už pomerne skoro, vôbec to nemusí prekážať. Dej je aj napriek tomu napínavý. Ide predsa o fiktívnu historickú kriminálnu detektívku a nie všetko sa preto musí pridŕžať reality.

„Krv kvapkala z ostatku ruky do kaluže krvi na podlahe. Namiesto očí na hlave, plnej jaziev, mu tiekli z prázdnych očných jamiek potoky krvi.“

Ach, tá naša slovenčina – neobíde nikoho
Bohužiaľ, kniha má aj isté nevýhody. Niekedy pôsobia vety kŕčovito, či nevypísane. Takisto sa miestami objavuje zlý slovosled a sem-tam nejaké to detektívne klišé, ktoré v starých detektívkach zlatého veku neruší, no v modernej detektívke by som sa mu radšej vyhla. To, čo mi prekážalo najviac, bolo niekoľkonásobné použitie toho istého slova v jednej alebo dvoch, troch vetách za sebou. Najhoršie však boli gramatické chyby, najmä slovné spojenie napadlo ma, namiesto napadlo mi. Správne to bolo použité v celej knihe len jeden jediný raz. Za toto by som však nevinila len autora (hoci aj on by mal ovládať aspoň základnú gramatiku a pri písaní knihy si dávať pozor), ako skôr korektorku knihy, pretože tá by nemala v žiadnom prípade takéto gramatické chyby prepustiť.

Autor vychádza z historických faktov.

„Slnko pomaly, ale isto, začalo pomaly dávať na známosť ukončenie svojej dnešnej dráhy nad Rímom.“

Je pravda, že vycibrenejšieho čitateľa toto bude určite rušiť. No ak to „prehltne“ a nebude od toho čakať viac, ako len ľahkú a nenáročnú detektívku, určite v tejto knihe nájde dobrý potenciál. Aj tak však tento príbeh odporúčam skôr nenáročným čitateľom, ktorí detektívky často nečítajú, alebo majú radšej tie jednoduchšie a menej logické. Tým však nechcem povedať, že by tento príbeh opomínal logiku. Príbeh je vskutku dobre kauzálne vystavaný a čo je pri detektívke dôležité, aj napínavý. Je to však forma detektívky, v ktorej sa akcia uprednostňuje pred poirotovskými „šedými bunkami“.

• Meno autora: Tomáš Borský
  • Knihu vydalo: Kicom
  • Počet strán: 166