nedeľa, 28 jún 2015 18:38

Chýbaš mi

Napätie. Zvraty. Mrazivá atmosféra. Svieži a ľahký štýl písania bez zbytočných opisov. A po prečítaní knihy zistenie, že nič nebolo také, ako sa javilo na začiatku. Presne také sú „cobenovky“. Že nepoznáte? Najvyšší čas to napraviť!

Harlan Coben je autor, ktorého netreba predstavovať žiadnemu milovníkovi napínavého čítania. Do povedomia slovenských knihomoľov sa dostal svojím bestsellerom Šesť rokov. Tento rok dal o sebe znova vedieť prostredníctvom svojej novej knihy Chýbaš mi.

netreba predstavovať žiadnemu milovníkovi napínavého čítania

„Vyhýbaj sa ľuďom, čo patria do minulosti. Nedovoľ im vracať sa do tvojho života.“

Hlavnou hrdinkou príbehu je newyorská vyšetrovateľka Kat Donovanová. Ako to už v živote policajtov býva, práca je pre nich všetko a na osobný, tobôž ešte na milostný život im veľa času nezostáva. Kat má však iniciatívnu kamošku, ktorá jej vytvorí účet na internetovej zoznamke. Aké veľké bude policajtkino prekvapenie, keď na nej narazí na svojho bývalého snúbenca? Rozhodne nie až také, ako keď zistí, že používa iné meno. Samozrejme – ako správna ženská – nezastaví sa, dokiaľ nepríde na to, čo je vo veci. A to je len začiatok...

„Nakrátko mozog odmietal uveriť, čo zazreli jej oči. Ešte chvíľu trvalo, kým jej prst prestal klikať na tlačidlo myši, potom sa ponuka profilových fotografií spomalila a napokon celkom zastavila. Kat sa hlboko nadýchla. To nie je možné!“

Coben je skutočne majster svojho remesla

Coben je skutočne majster svojho remesla. Chudáka čitateľa lapne do svojej siete už prvou kapitolou a ten knihu nebude môcť odložiť, pokým nebude na konci. Chýbaš mi bola napínavá už od prvých stránok. Keď som sa však prehupla do druhej tretiny diela, mala som pocit, že autor značne zvoľnil tempo. Nie, nebola to nuda. To len fanúšikovia cobenoviek sú priveľmi rozmaznaní. V záverečnej tretine už ale opäť nabehol do starých koľají a svojim čitateľom ponúkol záver hodný svojej povesti. To by som ale nebola ja, aby som nenašla niečo, čo by mi neprekážalo :-). V prípade Chýbaš mi mi pripadalo, že autor začal príliš skoro odhaľovať karty. Viac sa mi páči, keď nechá rozmýšľať čitateľa, potom vymýšľam rôzne teórie (z ktorých, samozrejme, nikdy nie je pravdivá ani jedna) a napokon mi chrstne do tváre rozuzlenie, ktoré by som nevymyslela snáď nikdy v živote.

Čo mi však vadilo ešte viac, bola hlavná postava. Respektíve jej správanie. Ženy – ruku na srdce, naozaj by vás aj po takmer dvadsiatich rokoch zaujímal chlap, ktorý vás jedného dňa z ničoho nič bez vysvetlenia opustil, hoci by ste mali pred svadbou? Ak áno, hlavná hrdinka vám bude sympatická! V deji nastali veľakrát situácie, keď som si povedala „dokelu, ženská, kašli už na to, je to aj tak obyčajný blbec.“ Ale Kat nie je flegmoš ako ja, nekašle na to, a aj vďaka tomu čitateľ dostáva opäť raz možnosť prečítať si napínavý príbeh, plný zvratov.

Miestami mám pri nich pocit, že namiesto trileru čítam romantický príbeh

„Gerard, ešte mokrý, vkĺzol do kombinézy. Telo sa mu roztriaslo. Strach, vyčerpanosť, zmätenosť a deprivácia si vyžiadali svoju daň. Vidíte tamten chodníček?' Mladík s napuchnutými svalmi ukázal na cestičku, kde predtým Gerard videl bežať psa. Áno.' Pôjdete až na jeho koniec. Keby ste z neho čo len o krok odbočili, zastrelím vás.'“

Harlan Coben je spisovateľ, pri ktorom idem na istotu. Píše fantasticky. Avšak napriek tomu je niečo, čo mi na jeho knihách vadí. Miestami mám pri nich pocit, že namiesto trileru čítam romantický príbeh zasadený do detektívneho prostredia. V tomto románe to síce nebolo až také okaté ako pri jeho predchádzajúcej knihe Šesť rokov, no niekedy ma to aj tak dosť rušilo.

Tento detail však Cobenovi veľmi rýchlo prepáčim a určite siahnem aj po jeho ďalšej knihe. A nezabudnite – ak máte radi napätie, zvraty a zamotané príbehy rozprávané z viacerých uhlov pohľadu – cobenovky sú pre vás to pravé orechové.

• Meno autora: Harlan Coben
  • Počet strán: 424
Čítané 1743 krát