nedeľa, 28 jún 2015 11:18

Posledný prípad kapitána Čontoša

Môže človek po nenormálnych zážitkoch žiť opäť niekedy normálne? Dá sa dostať z traumy alebo ten, kto ju zažije, ostane na večné veky nezmazateľne poznačený?

Zdá sa, že po už uznávaných menách slovenských autorov detektívok a kriminálok sa objavilo nové meno. František Kozmon. Jeho prvotina Posledný prípad kapitána Čontoša je víťazom súťaže Detektívka 2014 a musím povedať, že mňa veľmi príjemne prekvapila. Vražda na záchodoch na bratislavskej Železnej studničke. Brutálna a krvavá, dokonca dvojnásobná, ale obete sú vlastne tri. Ibaže dve sú definitívne mŕtve, tá tretia bojuje v nemocnici o život. Zošokované dievčatko na počiatku puberty.

Dve obete sú definitívne mŕtve, tá tretia bojuje v nemocnici o život.

Po ohlásení trestného činu začína okamžitá spolupráca krajského a okresného policajného zboru. Na mieste sa však nečakane objaví svojrázny kapitán Čontoš. Arogantným spôsobom, rozdávajúc príkazy, preberie prípad. Sympaticky rozhodne nepôsobí. A ani jednoznačne, keďže sa dozvedáme, že z neznámych dôvodov bol 8 mesiacov mimo službu, z ničoho nič sa vrátil a vyzerá to tak, že nie je celkom v poriadku. Jeho nadriadený ho síce na jeho vlastnú žiadosť poverí vyšetrovaním prípadu, podmienkou však je Čontošova spolupráca s kriminálnou psychologičkou Hanou Filovou. Hoci sa mu to nepáči, nemá na výber.

„,Takto vyzerajú dnešné diktafóny? No ďakujem pekne, však je to veľké ako krava,´ odfrkol si pohŕdavo nový veliteľ.
,To nie je len diktafón, ale tablet. Nahrávanie zvuku je iba jedna z jeho funkcií. Robím doňho fotky z miesta činu, môžem si zaznamenať poznámky a kopu ďalších...´
Čontoš nebol technický typ a nemal rád, keď ho niekto v tomto smere poúčal. ,Máš neskutočný talent hovoriť od veci, keď sa ťa niekto opýta na konkrétnu vec.´“

Policajti musia zistiť ako, prečo a predovšetkým to najdôležitejšie – kto.

František Kozmon začína zostra, čitateľa na nič vopred nepripravuje. Okamžite sa ocitáme na zakrvavenom mieste činu. Jednou z obetí je chlapec vo veku ťažko zraneného dievčaťa, ibaže on toľko šťastia nemal a beštiálny útok neprežil. Rozbehne sa okamžité pátranie, policajti musia zistiť ako, prečo a predovšetkým to najdôležitejšie – kto. Kto za tým stojí, kto zabíjal. My sa však na vyšetrovanie nedívame len očami polície a vyšetrovateľov, ale, aspoň na chvíľu a občas, aj očami pozostalých. Príbeh to obohacuje a dáva mu to ďalší rozmer. Zároveň sa ale dozvieme, že ten, kto trúchli, nemusí byť bez viny...

„Naozaj som ho videl? Jediná otázky v ňom rýchlo spustila reťaz pochybností. Bolo to iba vyčerpanie a zdravotný stav, ktoré kŕmili jeho túžbu dolapiť vraha? Uvedomoval si, že jeho myseľ na neho v poslednej dobe čoraz častejšie hrá hry, stierajúce hranice fantázie a skutočnosti.“

Postupne odhaľujeme aj to, čo bolo predtým. Príbeh rodiny mŕtveho chlapca, Jakuba. Takej obyčajnej rodiny, otec, mama, dvaja synovia. Príbeh Rebeky, dievčaťa, ktoré s ťažkými ranami leží v nemocnici a lekári bojujú o jej život, pričom to vyzerá tak, že najmä jej osud je oveľa zložitejší. A dozvieme sa i to, kto bol mŕtvy muž na záchode.

Sú to náhodné obete, ktoré mali tú smolu, že sa ocitli v nesprávny čas na nesprávnom mieste?

Čo všetkých troch spája? Spája ich vôbec niečo? Sú to náhodné obete, ktoré mali tú smolu, že sa ocitli v nesprávny čas na nesprávnom mieste? Alebo sa vyzabíjali medzi sebou? Komu patria krvavé odtlačky topánok smerujúce od záchodov, ktoré však veľmi rýchlo zmyje prudký dážď? A prečo by to mal byť posledný prípad, ktorým sa bude kapitán Čontoš zaoberať?

Posledný prípad kapitána Čontoša je na prvotinu obdivuhodne vystavaný príbeh. Desivejší ako som spočiatku čakala. Omnoho desivejší. Strašné na ňom je to, že by sa mohol stať... Čitateľ odhalí všetky zákutia prípadu, vie viac ako všetci ostatní. Chvíľami som si však priala nevedieť AŽ toľko...

František Kozmon vraj už v deviatich rokoch vyhlásil, že chce byť spisovateľom. Musím povedať, že sa mu to podarilo. A tak, milý čitateľ, milovník kriminálok a objaviteľ indícií, sem sa! Smelo vezmi do rúk knihu Posledný prípad kapitána Čontoša a pusť sa do nej. Bude sa ti páčiť. A hoci to je kapitánov posledný prípad, ja dúfam, že to rozhodne nie je posledná kniha Františka Kozmona. Ku knihe bol vydaný aj trailer.

• Meno autora: František Kozmon
  • Knihu vydalo: Forza Music
  • Počet strán: 234