štvrtok, 25 jún 2015 16:15

Chobotnička

Idete autom, zmeníte jazdný pruh, pričom obmedzíte auto idúce za vami. Viete, že ste spravili chybu. Chybu, akých sú na cestách stovky. Ozve sa nahnevané zatrúbenie, ospravedlňujúco zamávate a je po probléme. Ale čo by sa mohlo stať, ak by nikto nebol ochotný ustúpiť?

Tridsiatnik Daniel sa dostal práve do takejto situácie. Hlavohruď sa mu snaží päsťami vysvetliť, aká je jeho predstava o riešení ich konfliktu, a Daniel toto riešenie odmietne akceptovať. Postupne zisťuje, že narazil na šéfa miestneho podsvetia a začína sa kolotoč vyhrážok a útokov.

Hoci nemá zbrane, mŕtvi pribúdajú.

„Daniel si kryl tvár, aby mu holohlavec čo najmenej ublížil. Útočníka však bitka prestala baviť, aj keď ovládal protiťah. Daniel bol preňho len na príťaž. Ako satisfakcia by mu bolo stačilo, keď ukázal Danielovi cez okno, kto je tu pánom, ale vytočila ho Danielova reakcia. V poslednom čase sa mu stávalo často, že si naňho všelijakí niktoši otvárali hubu. Aspoň jeden teda dostane za všetkých predchádzajúcich.“

Každá strana sa snaží využiť svoje prednosti. Tibo - miestny boss, úraduje svalmi a zbraňami, Daniel technickými zručnosťami. Z obmedzenia na ceste sa Daniel razom ocitá v skutočne zložitej hre. Priateľku posiela k rodičom a nastupuje na cestu, z ktorej nemôže vycúvať. Hoci nemá zbrane, mŕtvi pribúdajú.

Hrubjak vo viacvýznamovom názve načrtol tému svojho trileru. Ide o príbeh odohrávajúci sa v súčasnej Bratislave, kde na seba narazí občan a podsvetie. Vďaka tomu, že sám je považovaný za typického IT-čkára, dokázal mimoriadne dôveryhodne opísať prácu Daniela, jeho postup i reakcie. V trileri sa stretávame s najmodernejšími a pomerne bežne dostupnými výdobytkami výpočtovej techniky i poodhalíme zákulisie hackerskej komunity.

„Sudánec pripojil hackerov z Perúna, druhého najväčšieho BotNetu. ,Sme tu. Prestavili sme väčšinu zombie PC na dekódovanie hesla. Budete mať k dispozícii asi 1,2 miliardy flops. Miliarda flops je obrovský výpočtový výkon. Bežná kalkulačka počíta rýchlosťou 2 flopsy. A to sa vám oplatí?´opýtal sa Sudánec Nob Hilla. ,Haha, to nie je o prachoch! Toto je výzva!´“

Postava Daniela a jeho schopnosti pôsobia mimoriadne súčasne, cítiť z nich 21. storočie.

Prekvapí nás tým, že hoci sú hackeri od seba vzdialení stovky, ba tisícky kilometrov, dokážu byť navzájom lojálni a dôvera medzi nimi má hodnotu, o akej by zvyšok populácie mohol len snívať. Postava Daniela a jeho schopnosti pôsobia mimoriadne súčasne, cítiť z nich 21. storočie. No niekedy som mala pred očami MacGyvera. Totiž, čo Daniel chytí do ruky, tomu rozumie, všetko robí, akoby to robil už aspoň stokrát.

Na druhej strane rozpracovanie mafiánskej skupiny na mňa pôsobí trošku stereotypne. Zaskočilo ma, že podsvetie stále pracuje predovšetkým silou, často vystupujú ako IT analfabeti. Neprekvapí ani napojenie na politiku či políciu. Horiace autá, vypálené podniky, rozbité tváre, kyselina... Nie sú to skôr deväťdesiate roky? Možno to je spôsobené tým, že Tibo nie je TOP boss, ale len regionálny boss-ík.

Dej má rýchly spád, knihu takmer neodkladáte.

Prednosťou Chobotničky je nesporný rozprávačský talent. Dej má rýchly spád, knihu takmer neodkladáte. Vyvážene sa striedajú technické pasáže s vtipom, akciou a pomerne brisknými (ráznymi) dialógmi. Hlavnej postave nie je problém fandiť, predsa len, jánošíkovský boj proti bezpráviu máme zrejme zakorenený dostatočne hlboko. Preto sa pristihneme pri tom, že nám neprekáža, keď sa z Daniela stane zlodej, ktorý kradne zlodejovi. Čo mu zrejme neodpustíte, je skutočnosť, že spočiatku Daniel chráni svoje okolie (priateľku), no postupne do akcie zaťahuje ďalších a ďalších ľudí, ktorým enormné riziko nerobí takmer žiadne problémy.

Chobotnička z titulu je zvieratko, ktoré keď vás raz zasiahne, už vás nepustí. Podobný zážitok som mala i pri samotnom čítaní. Pútavé, súčasné, zároveň oddychové čítanie. Ideálne na vyvetranie hlavy, zanadávanie si na systém, utvrdenie sa v túžbe po zadosťučinení. Žánrovo výborne zvládnutý text, ktorý vaše očakávania rozhodne nesklame. Na záver by som chcela oceniť i prácu vydavateľstva IKAR. V knihe je naozaj minimum chýb, čo v súčasnej knižnej produkcii predstavuje skôr výnimku ako pravidlo.

• Meno autora: Miro Hrubjak
  • Počet strán: 248
Čítané 1509 krát