nedeľa, 14 jún 2015 10:32

Krotiteľ

Erica Falcková píše knihu o Laile Kowalskej, ktorá si odpykáva trest za vraždu svojho manžela. Po čase však Erica zisťuje, že všetko je inak, ako sa na prvý pohľad zdá. Pri písaní knihy je nápomocná aj svojmu manželovi Patrikovi, policajnému vyšetrovateľovi, ktorý sa snaží objasniť prípad únosu miestneho dievčaťa.

Vpokojnom mestečku zmizlo pred niekoľkými mesiacmi dievča, Victoria. Jej najlepšia kamarátka Tyra ju nájde potácať sa po krajnici cesty, kde ju vzápätí zrazí auto. Ako sa neskôr ukáže, Victoriu niekto brutálne mučil...

Táto hlboká temnota sa neobjavovala iba v jej pohľade, ale sálala jej z celého tela.

„Postupne boli príznaky stále viditeľnejšie. Dievčatko sa neustále tvárilo vážne a Laila márne čakala na prvý úsmev. To si už aj Vladek uvedomil, že niečo nie je v poriadku, ale všetci to brali na ľahkú váhu. U pediatra sa dozvedeli, že každé dieťa je iné, že na to nie sú žiadne tabuľky a že to neskôr doženie. Dievčatko vôbec nekričalo. Keď bolo dievčatko hore, ticho ležala a pozorovala okolitý svet tak temnou tvárou, že Laila občas zdesene ustúpila. Táto hlboká temnota sa neobjavovala iba v jej pohľade, ale sálala jej z celého tela.“

Patrik s kolegami pátra po páchateľovi, ktorý už v minulosti takto uniesol štyri dievčatá. Victoria je však prvá, ktorú sa podarilo nájsť. Patrik spolupracuje aj s vyšetrovateľmi z okresov, kde zmizli ostatné dievčatá. Sú však vo veľkej nevýhode. Únosca totiž po sebe nezanechal žiadnu stopu. Ako ho teda nájdu? Možným vodítkom je dvadsaťsedem rokov starý prípad, ktorého obeť mala rovnaké zranenia ako Victoria. Odmlčal sa vrah na tak dlhé obdobie alebo je to niekto, kto jeho spôsoby iba kopíruje?

Aj keď je Patrik zahltený pátraním po Victoriinom vrahovi, je nápomocný aj Erice pri písaní knihy. Erica pri svojich návštevách vo väznici cíti, že Lailu hryzie svedomie. Nie za údajnú vraždu manžela, ale za niečo iné. Čoskoro zistí, že vražda Lailinho manžela Vladeka sa vôbec nestala tak, ako ju vykreslil sudca a všetky bulvárne noviny. Ale prečo sa jej Laila bojí prezradiť, ako sa to stalo naozaj? Koho alebo čoho sa bojí? A čo jej deti, Louisa a Peter? Sú naozaj mŕtve? Prečo bola dcéra pre ňu zosobnením zla? Prečo sa jej tak bála? A prečo si v tajnej štakuľke schováva novinové výstrižky o pátraní po zmiznutých dievčatách? Pozná Laila skutočného vraha nezvestných dievčat?

Odmlčal sa vrah na tak dlhé obdobie alebo je to niekto, kto jeho spôsoby iba kopíruje?

„Vedela si predstaviť Vladekovo znetvorené telo. Veľké, svalnaté telo v poloľahu na pohovke. Zívajúca červená diera v krku, bodné rany na hrudi a rukách, pohľad namierený k stropu. A krv, ktorá na podlahe vytvorila veľkú kaluž. Laila mala na snímkach, na ktorých ju vražedne odfotila polícia, úplne neprítomný pohľad. Tričko mala spredu celé krvavé a na tvári mala tiež krv. Vyzerala tak mlado. Úplne inak ako tá žena vo väzení, zatvorená na doživotie.“

Camilla Läckberg „poprvé“

Pri zbežnom prezeraní si tejto knihy som netušila, že sa mi dostal do rúk ďalší skvost z pera severského spisovateľa. Nebudete ľutovať, že ste si knihu vybrali ako spoločníčku pre voľné chvíle. Možno ma trochu prekvapilo, že dej nemá taký rýchly spád, ako som možno čakala. Nič to však neuberá na adrenalíne, ktorý sa vo väčšom množstve začne preháňať žilami v druhej polovici knihy, nehovoriac, že pri posledných stranách ho budete cítiť v každej bunke svojho tela.

Občas som mala pocit, že je tých rodinných vzťahov na mňa akosi priveľa. Chvíľami sa mi zdalo, že to zdržiava a odpútava moju pozornosť. Trpezlivosť sa mi však vyplatila. Akosi intuitívne som začínala rozumieť, kto je vrahom a kto obeťou. Postupne som si to spájala s faktami a dedukovala kto a prečo.

Adrenalín budete pri posledných stranách cítiť v každej bunke svojho tela.

Svoje postavy vykresľuje autorka psychologicky, a keď si myslíte, že ich charaktery poznáte a nemali by vás prekvapiť, vtedy to príde. Bude sa vám krútiť hlava z toho, čo ste si dovtedy pri hľadaní úchylného vraha a odhalení pravdy o Laile a jej rodine nevšimli. Alebo ste tomu skôr nechceli uveriť, nechceli ste si pripustiť, že zlo zobralo na seba podobu nevinného baránka.

Výnimočná

Camilla Läckbergová je naozaj všestranne zameraná a talentovaná žena, ktorá pôsobí nielen na poli literárnom, ale aj na poli ekonomickom a takisto podniká. Nielen že sa venuje písaniu kníh z kriminálnou tematikou, úspešne píše knihy pre deti, kuchárske knihy a krátke novely. Jej knihy sú obľúbenými námetmi pre severských režisérov. Vyštudovala ekonomiku, chvíľu v tejto oblasti aj pracovala. Čoskoro však zistila, že táto práca nie je pre ňu. Uspokojenie našla v písaní. V súčasnosti sa však venuje plne písaniu, kde v hlavnej úlohe nájdete opäť manželov Ericu a Patrika. Všímam si istú paralelu medzi Ericou a samotnou autorkou. Autorkin manžel je takisto policajt, je to náhoda?

• Meno autora: Camilla Läckberg
  • Národnosť: švédska
  • Knihu vydalo: Albatros media
  • Počet strán: 368
  • Dátum vydania: pondelok, 04 máj 2015
  • Poznámka: Vo Švédsku ju často nazývajú aj švédska Agatha Christie. K písaniu sa dostala po tom, keď ako vianočný darček dostala od rodičov a manžela kurz kreatívneho písania. V roku 2005 bola vo Švédsku vyhlásená za Autorku roka, je držiteľkou People´s Literature Award (2006) a v roku 2008 získala International Grand Prix de Litterature Policiere.
Čítané 933 krát