sobota, 30 máj 2015 19:12

Hodvábnik

Groteskná vražda zinscenovaná v štýle jakobínskej tragédie. Cornwallský obor opäť na scéne.

Odkedy svojrázny súkromný detektív Cormoran Strike vyriešil uzavretý prípad údajnej samovraždy modelky Luly Landry, v jeho živote nastal zásadný obrat. Neprespáva na skladacej posteli v kancelárii, nesprchuje sa v internátoch. Dalo by sa povedať, že sa postavil na nohy, hoci v Cormoranovom prípade to môže vyznieť nevhodne. Kšefty sa mu len tak hrnú, stáva sa uznávaným a vyhľadávaným detektívom. Je pravda, že nie všetky prípady sú zaujímavé, ale keď neprší, aspoň kvapká. Ani nevie prečo a prijme ponuku novej klientky, nájsť jej nezvestného manžela – kontroverzného spisovateľa Owena Quinea. Čo spočiatku vyzerá ako teatrálne predstavenie neúspešného spisovateľa, mení sa na desivé krvavé jatky.

Vražda ako dramatická hra so všetkým, čo k tomu patrí.

Druhý detektívny príbeh z pera J. K. Rowlingovej sa naozaj podaril. Výstižne pôsobí názov diela – Hodvábnik. Bombyx Mori, jeho latinský ekvivalent, používa obeť Owen Quine ako meno hlavnej postavy svojho toľko diskutovaného románu. Jeho hrdina, Bombyx Mori, si rovnako ako on sám, musí pretrpieť hotové muky, aby zo seba dostal to najlepšie. Tak ako priadka morušová – hodvábnik. Aby sa z nej získal hodváb, treba ju doslova uvariť, aby sa nepoškodili zámotky, ktoré sú z hodvábu. Prečo Owen Quine svoj román nazval práve takto, to je záhadou nielen pre čitateľov, ale aj pre samotného Strikea. Teda aby som bola presná, jednou zo záhad, ktorú je potrebné odhaliť.

„Táto vražda však bola zložitá, zvláštna, sadistická, groteskná, inšpirovaná literárnym dielom a vykonaná bezcitným spôsobom. Dokáže Anstis preniknúť do mysle ktorá, živila plán vraždy vyrastajúci zo zapáchajúcej pôdy Quineovej vlastnej predstavivosti?“

Za zobrazenie a premyslenie vraždy dávam päť hviezdičiek. Vražda ako dramatická hra so všetkým, čo k tomu patrí. Naaranžovaná mŕtvola, miestnosť so všetkými bizarnosťami, akoby stvorená na toto brutálne predstavenie. (Odporúčam nečítať tieto scény pri jedle. :-)) Vrah zdanlivo nezabudol na nič a všetko dôkladne premyslel. Alebo nie? Kto je skutočným páchateľom? Každý má motív, každý má príležitosť, každý niečo skrýva.

Cormoran Strike nie je starý dobrý sympaťák...

Rowlingová nám Strikea nechce predstaviť v priaznivom svetle. Nemôžeme povedať, že je to starý dobrý sympaťák, čo má svoje vrtochy. Aj v Hodvábnikovi sa potvrdilo, že má netradičné vyšetrovacie metódy, ktoré ho stále viac a viac vrhajú do problémov. Metropolitná polícia ho neznáša, prichádza o kamarátov. Využíva, klame, zavádza. Všetkých – blízkych, cudzích, ženy, mužov. Ale vždy dosiahne svoj cieľ, nech to stojí čokoľvek. Aj v tom tkvie sila jeho úspechu.

Cormoran a ženy. To je kapitola sama o sebe. K manželke a k dcére obeti sa správa s rešpektom, dotkla sa ho ich zraniteľnosť a bezmocnosť. K sestre je rovnako odmietavý ako predtým, milenku nehanebne využíva. Jedinou ženou, čo podľa neho stojí za to, je jeho osobná asistentka Robin, v budúcnosti možno takmer rovnocenná partnerka. Nie, ich profesionálny vzťah sa nemení, čo som aj rada, lebo ani vo Volaní kukučky ani v Hodvábnikovi nie je zjavný autorov záujem dať tých dvoch dokopy. Ak by to aj mal v úmysle, pokazí to a viacerých čitateľov podľa môjho názoru sklame.

Keďže nič nemôže byť perfektné, Cormoranovu jing jang rovnováhu narúša vzťah s bývalou snúbenicou. Hoci prešiel istý čas od ich definitívneho rozchodu, stále sa z toho nevie spamätať. Ani sám netuší, ako je týmto nenaplneným vzťahom poznačený. Autor nám systematicky odhaľuje črty z ich búrlivého spoločného 16-ročného života. Musím povedať, že táto línia ma celkom bavila. Pretože týmito spomienkami nám Rowlingová dáva možnosť pozerať sa na Strikea inak ako len na detektíva.

Hodvábnika si jednoducho treba prečítať.

„Kde sú dvaja ľudia, čo pred sebou nič nepredstierajú? V nekonečnej prehliadke predmestskej konformity, ktorá sa zjavne prejavovala v manželstve Lucy a Grega? V únavných obmenách zrady a rozčarovania, čo mu k dverám ustavične privádzali zástup klientov? V tvrdohlavo slepej oddanosti Leonory Quineovej, ktorá svojmu mužovi ospravedlňovala všetky chyby, ,lebo je spisovateľ´? Alebo v obdive Kathryn Kentovej a Pippy Midgleyovej k tomu istému hlupákovi, ktorého ktosi zviazal a vypitval ako moriaka?“

Volanie kukučky bolo skutočne lahôdkou pre milovníkov detektívnych príbehov. Hodvábnik je však v porovnaní s ním exkluzívnou delikatesou. Bez preháňania. Vydarený príbeh, vydarené stvárnenie, vydarené postavy a vydarený záver. Do poslednej chvíle som netušila, kto z celej plejády podozrivých je skutočným vrahom. Jeho meno ma preto prekvapilo.

A čo dodať na záver? Všetky slová by boli zbytočné – Hodvábnika si jednoducho treba prečítať. Svieži štýl, dynamický dej, uveriteľné dialógy, vtipné pasáže, autorov hocijaký iný, len nie prudérny slovník – to všetko stojí za tých pár hodín čítania.

Je pravda, že všetkého dobrého veľa škodí, ale ja sa aj napriek tomu neviem dočkať tretieho prípadu Cormorana Strikea, ktorý na jeseň 2015 vychádza v Británii pod názvom Career of Evil. Som presvedčená, že aj ním budem uchvátená prinajmenšom tak, ako predošlými dvoma.

• Meno autora: Robert Galbraith
  • Knihu vydalo: Plus
  • Počet strán: 480