sobota, 30 máj 2015 18:12

Volanie kukučky

Na smrť sa človek nedokáže pripraviť asi nikdy, hoci ju už dlho očakáva. O to ťažšie, ak ide o smrť nečakanú. Tá dokáže človeka zaskočiť, nemilo prekvapiť. A keď zomrie mladý človek, so špekuláciami akoby sa roztrhlo vrece...

J. K. Rowlingová alias Robert Galbraith nám vo svojom kriminálnom príbehu po prvýkrát predstavuje detektíva Cormorana Strikea. Prvým Strikovým prípadom je náhla smrť slávnej topmodelky. Polícia prípad po zhliadnutí všetkých dôkazov uzavrie ako jasnú samovraždu. Mladá žena mala psychické problémy a v minulosti aj problém s drogami. S výsledkom vyšetrovania sa však nechce zmieriť modelkin nevlastný brat, a preto osloví súkromného detektíva Cormorana Strikea. Aj keď sa Cormoran stotožňuje so závermi kriminálnej polície, prípadu sa rozhodne ujať z celkom prozaického dôvodu. Peniaze.

Možno sa vám bude zdať, že Strike je povrchný a vyžíva sa v nešťastí precitliveného pozostalého, opak je však pravdou. Napriek tomu, že mu na začiatku svedomie nedovoľuje vziať peniaze za vopred stratený čas pri prešetrovaní jasnej samovraždy, nakoniec je nútený svoj zlý pocit a zábrany potlačiť. Cormoran sa totiž nachádza v nezávideniahodnej situácii. Problémy v súkromí vyústili do problémov v pracovnej oblasti, nemá žiadnych potenciálnych zabezpečených klientov, zato pôžičiek a dlhov na rozdávanie.

Cormoran Strike jednoducho detektívom je.

„Okej,(...) dospievajúce dievčatá nemajú iný cieľ, iba klesnúť na úroveň dvojrozmerného archetypu bábiky vystrihnutej z papiera, ktorej zbeletrizované dobrodružstvá zakrývajú zmätok a úzkosť, čo ju donútili skočiť z balkóna na treťom poschodí. Vzhľad znamená všetko...“

Ako to už v detektívkach býva, aj Cormoran Strike má svojho „Watsona“, v tomto prípade mu sekunduje sympatická a nanajvýš schopná dočasná asistentka Robin s mimoriadne dobrým pozorovacím talentom a s ešte väčšmi vycibreným zmyslom pre takt. Možno si pomyslíte, že, samozrejme, majú spolu milostný pomer, alebo sa stále doťahujú a že medzi nimi lietajú iskry všetkými smermi, ale sklamem vás, mýlite sa. Ich vzťah je založený čisto na profesionálnej úrovni, hoci, samozrejme, Cormoran si všimol, že Robin je pohľadná žena.

Už na prvý pohľad nás zaujme meno Cormorana Strikea. Kormorána, vtáka so štíhlym telom, mocnými nohami, ohybným krkom a hákovitým zobákom, ktorému neujde žiadna korisť, môžeme postaviť do protikladu ku skutočnému Cormoranovi, mohutnému ozrutnému chlapovi, v ktorom pôsobenie v armáde zanechalo stopu nielen na tele, ale aj na duši. O čo ide, nám autorka prezrádza hneď na prvých stranách. Nie, ani Cormoranovi korisť neunikne, o tom sa môžete poľahky presvedčiť vo Volaní kukučky.

Korisť mu nikdy neunikne.

Cormoran je opäť netradičným prototypom detektíva. Nemá nijaké špeciálne vlohy, výnimočné schopnosti, ani charakteristické vlastnosti, čo ho predurčujú na povolanie detektíva. On jednoducho detektívom je. Ako sa ukáže, schopným. Rieši vlastné problémy, nevie sa vyrovnať s rozpadom svojho dlhoročného vzťahu, s odchodom z armády, matkinou samovraždou a slávnym otcom, ktorý oň vždy javil pramalý záujem. Aj Cormoran má svoje „muchy“, preto je pre Robin práca s ním náročná a často narúša jej osobný život a vzťah so snúbencom. Nie je fešákom, svalovcom, ale nesporne má istú charizmu, ktorá iných priťahuje. Využíva neštandardné spôsoby vyšetrovania, informácie ťahá zo spoľahlivých zdrojov na vyšších miestach, využíva rôzne protislužby a službičky, má zaujímavých známych.

„Strike sa trocha potil v hrubom kabáte a kládol si otázku, či sa za zvláštnym podozrením, ktoré sa ho zmocnilo, skrýva viac ako iba tieň v hlbinách špinavej vody – očný klam, iluzórny dojem z hladiny zvlnenej vetrom. Zvíril čierne bahno slizký chvost príšery alebo na povrch stúpajú iba bezvýznamné bublinky plynu produkovaného riasami? Skrýva sa azda v blatistej hĺbke čosi, čo sa iní márne pokúšali chytiť do siete?“

Detektívka je vystavaná jednoduchým klasickým spôsobom, príbeh je napínavý, ľahko a dobre čitateľný. Neohúri, neprekvapí, ale nesklame. Koniec je v duchu hesla „pod lampou býva najväčšia tma“ predvídateľný, ale v konečnom dôsledku to čitateľovi nemusí prekážať.

Kniha je zaujímavo kompozične riešená. Je rozčlenená na kapitoly, pričom každú časť uvádzajú citáty z diel Horatia, Vergília, O. Wilde a T. Williamsa.

Klasická detektívka s napínavým príbehom.

Volanie kukučky je klasická detektívka napísaná kultivovane, nenájdeme tu žiadne opisy brutalít alebo iného násilia. Iste, nadávok sa tam za hrsť nachádza, ale nie je to do očí bijúce a zapadá to do konceptu. Myslím, že čitateľa, a najmä fanúšika detektívneho žánru nesklame, naopak, často nadchne.

Osobne som sa na čítanie tejto knihy veľmi tešila. Isteže, Harryho mám niekoľkokrát načítaného aj ja. Dve Rowlingovej polohy – spisovateľka pre deti a spisovateľka pre dospelých – však neporovnávam. Netvrdím, že keď píše pre deti, je vierohodnejšia a kvalita jej písania je oveľa vyššie. Rowlingová je nepochybne vynikajúcou rozprávačkou a štýl jej písania bez výhrady prijímam. I keď kritika jej prvotinu pre dospelých – Prázdne miesto – prijala rozpačito, z Volania kukučky a Hodvábnika sa (vďaka/napriek pseudonymu?) stali bestsellery. Pre mňa sú však všetky tri na rovnakej úrovni. Rovnako kvalitné.

• Meno autora: Robert Galbraith
  • Knihu vydalo: Plus
  • Počet strán: 496