piatok, 15 máj 2015 09:39

Zradca

Kam až je človek schopný zájsť v prípade pomsty? Mŕtvy muž na palube lode môže byť dôvodom zlyhania expedície ešte skôr, ako sa na ňu flotila sira Francisa Drakea vydá. A kto je poverčivejší než námorníci? A ako s tým všetkým súvisí záhadná kniha? Znepokojujúca tajomná kliatba, temné plymouthské uličky a vražedná nenávisť - toto všetko privíta v prístave Giordana Bruna a jeho priateľa sira Philipa Sidneyho.

Štvrtá kniha zo série historických trilerov s hlavnou postavou Giordanom Brunom ma nadchla. Milujem historické detektívky, v ktorých sú vzťahy a zločiny popreplietané tak, že až do konca netušíte, kto je zlosyn a hľadáte dôvody, prečo spáchal to, čo spáchal.

Vdýchla život skutočným historickým postavám. Je fascinujúce vidieť ich žiť a hovoriť, hoci len na papieri.

Autorka (vlastným menom Stephanie Jane Merritt) vdýchla život skutočným historickým postavám. Je fascinujúce vidieť ich žiť a hovoriť, hoci len na papieri: bratia Drakeovci, Thomas a Francis, Giordano Bruno, Francis Walsingham či Phillip Sidney a mnohí ďalší. Protagonisti jej kníh sú vykreslení plasticky so všetkými chybami i chvíľkovými slabosťami, so všetkými neresťami a predsudkami, ale aj s vierou, zápalom a charizmou a istou dávkou humoru. Autorka už počas svojich štúdií na Cambridgskej univerzite skúmala historické materiály týkajúce sa renesančnej Európy a tudorovského Anglicka a inšpirovala sa nimi pri písaní sérií kníh. Môžem len uznať, že opisy vtedajších reálií, ale aj osôb, šľachty i prostých ľudí, sa jej vskutku vydarili. Plymouthský prístav, hostinec, nevestinec, lekáreň či kajuta na lodi boli vykreslené tak skutočne, že som jednoducho pri čítaní mala pocit, že som priamo tam, v centre deja a že cítim všetky pachy daného prostredia a môžem sa dotknúť stien a že vedľa mňa stoja skutoční a reálni ľudia.

Giordano Bruno je na úteku pred talianskou inkvizíciou a momentálne nachádza útočisko v Anglicku.

Giordano Bruno je na úteku pred talianskou inkvizíciou a momentálne nachádza útočisko v Anglicku. Píše sa rok 1585 (pozor, na prebale obálky je nesprávny dátum 1853) a v prístave Plymouth kotví flotila pripravená vyplávať na pokyn kráľovnej do španielskych vôd. Expedíciu najdrahšej súkromnej flotily vedie sir Francis Drake, ktorý má momentálne hlavu plnú starostí. Na palube jednej z jeho lodí sa našla mŕtvola šľachtica, sira Roberta Dunna. Aby zabránil panike u poverčivých námorníkov a odchodu vplyvných mecenášov, ktorí flotilu financovali, poverí pátraním po vrahovi práve Giordana Bruna. Áno, toto je trošku pritiahnuté za vlasy - vari nejaký neznámy učenec bude vyšetrovať vraždu? Bruno sprevádza svojho priateľa, sira Phillipa Sidneyho, do plymouthského prístavu netušiac, že Sidney sa chce nalodiť a zažiť dobrodružstvá. A pritom má len odprevadiť španielskeho princa na kráľovský dvor. Bruno nemá veľmi na výber, keď ho Sidney odporučí Drakeovi ako filozofa, učenca a detektíva v jednom.

„‚Preceňuješ moje schopnosti,’ poviem a odtiahnem sa. ‚Uznávam‚ že raz či dva som s dávkou šťastia dolapil vraha, ale inak túto činnosť nevyhľadávam z čírej rozkoše. Väčšinou sa v takej situácii ocitnem a nemám na výber.’
‚Možno si to nechceš priznať, Bruno, ale na takéto niečo si nadaný, tak ako iní majú vlohy na zarábanie peňazí alebo spev.’”

Giordano Bruno je tak všestranná osoba, že častokrát ani sám nevie, kým vlastne je: kacírom, bývalým dominikánskym mníchom, filozofom, zvedom, tak trochu básnikom, učiteľom a vyhnancom. Kedysi bol aj milencom, vyvolávačom mŕtvych, zradcom i lovcom vrahov zároveň - tento uhol pohľadu závisí, koho by ste sa naňho opýtali. Toľkokrát mení svoju tvár, že sa obáva, že stratí aj svoju vlastnú.

Je mi sympatický práve kvôli neutíchajúcej zvedavosti.

Je mi sympatický práve kvôli neutíchajúcej zvedavosti, s ktorou sa zaujíma o všetky novinky. Jeho bystrým očiam ujde len máločo a práve táto všímavosť mu častokrát zachráni život.

„Najistejší spôsob ako Bruna prinútiť, aby niečo urobil, je zakázať mu to, lebo by sa mohol dozvedieť niečo, čo nemá.”

S postupujúcim pátraním Brunovi zveria do rúk vzácny rukopis, aby ho preložil. Ide o evanjelium Judáša Iškariotského, ktorý podľa tradície zradil Ježiša za 30 strieborných. Zdá sa, že s motívom zradcu súvisí aj spomínané úmrtie sira Dunna, ako aj pomsta namierená na kapitána Drakea. Jednotlivé nitky prípadu sa postupne spriadajú a zauzľujú. Chvíľu som mala dojem, že vraha už máme, ale vyriešenie prípadu nie je vôbec jednoduché. O nebezpečný text má záujem príliš veľa ľudí a jedným z nich je aj Brunov nepriateľ z minulosti. A smrť šľachtica nečakane dostáva zvláštne pozadie.

„‚Vraj ste to boli vy, kto na to prišiel. Ste prekvapivo pozorný, Bruno, väčšina slobodných mužov by príznaky nerozoznala ešte niekoľko mesiacov. Hoci, pravdaže, bývali ste mníchom a s rádovými bratmi ste v Ríme určite priviedli do druhého stavu nejednu slúžku, však?’
‚V Neapole,’ opravím ho nevzrušene. ‚Stovky.’”

Suchý humor je príjemným bonusom knihy. Bruna a Philipa pátranie zavedie nielen do prístavu medzi námorníkov a prostitútky, ale aj medzi členov Drakeovej družiny a vyššej vrstvy, kde musia prekonať veľa nevraživosti. Dej naberá na obrátkach a Bruno sa dostáva niekoľkokrát do priameho ohrozenia života. Popritom stihne prežiť dokonca aj románik, aj keď mu, ako vždy, najviac nepríjemností spôsobuje nutkanie skladať básne a záujem o nedostupné ženy. Koniec prípadu znamená pre Giordana Bruna začiatok nového dobrodružstva. Autorka naznačila, kam sa cesty tohto učenca budú uberať v budúcnosti a ja sa neskutočne teším na pokračovanie. Vy nie?

Giordano-Brun

• Meno autora: S. J. Parrisová
  • Počet strán: 424