sobota, 02 máj 2015 20:42

Mráz

(5 hlasov)

Dobrých inteligentných trilerov nikdy nie je dosť. Milovníci napätia, zbystrite pozornosť, o vašu priazeň sa uchádza pyrenejský inšpektor Servez. A zimomriavky budete mať zaručené...

Treskúca decembrová zima vo francúzskych Pyrenejách. Na stanici priemyselnej lanovky visí groteskne znetvorená mŕtvola koňa bez hlavy. Na mieste činu DNA masového vraha, doživotne zatvoreného v neďalekej psychiatrickej liečebni, odkiaľ sa nedá ujsť. Naozaj? A prečo sa vlastne inšpektor Servaz musí zaoberať vraždou koňa? Nech by bol akokoľvek dôležitý a sľubný, je to len zviera. Je. Nuž ale jeho majiteľ je tiež veľké zviera. Vo svete biznisu nemá v Európe konkurenciu. A neostane len pri koňovi. Ospalým, v zime takmer vyľudneným, mestečkom Saint-Martin-de-Comminges, na úpätí francúzskych Pyrenejí, otrasú brutálne vraždy miestnych relatívne významných mužov. Kto ich má v hľadáčiku a prečo? A kto bude ďalší?

Bernard Minier šikovne spletá klbko utkané z inovate strachu a nehostinnej klímy.

Mráz všade, kam sa len pozrieme. Bernard Minier šikovne spletá klbko utkané z inovate strachu a nehostinnej klímy. Čitateľom zachádza pri prevracaní stránok za nechty skutočný mráz – mrazivú atmosféru presvedčivo vykresľujú chladné zasnežené Pyreneje i desaťročia zamrznuté tajomstvá protagonistov. Na bode mrazu sa neocitá len vyšetrovanie, ale aj osobné a rodinné vzťahy inšpektorov a páchateľa – ten však ostáva dobre skrytý.

V studenom vzduchu začali znova poletovať vločky. Ovanul ich vietor šialenstva. Nemožné! kričalo mu v hlave."

Paralelne s inšpektorom Servazom a jeho tímom vyšetruje záhady v psychiatrickom zariadení aj mladá švajčiarska psychologička Diana. Wagnierov inštitút je samo osebe mrazivé, nebezpečné miesto, kde sú naveky zatvorení nebezpeční deviantni, vrahovia a psychopati, ale predsa tu len niečo nehrá. Steny majú uši a DNA najnebezpečnejšieho sériového vraha v Európe sa nachádza na mieste brutálnych trestných činov. Ochladzuje sa a Bernard Minier kladie (často aj falošné) stopy k rozuzleniu.

Ochladzuje sa a Bernard Minier kladie (často aj falošné) stopy k rozuzleniu.

„NIKDY SA IM NEOBRACAJTE CHRBTOM... Dávajte si pozor. Každú sekundu. Tu nemáte právo na omyl. Rýchlo sa naučíte rozoznávať signály: ubiehajúci po-hľad, úškrn, rýchlejší dych... Vždy buďte v strehu. A nikdy sa im neobráťte chrbtom.“

Dobrému trileru rada obetujem niekoľko hodín svojho prevzácneho spánku. Minierov Mráz ma obral o dve celé noci. Po trochu kostrbatom začiatku nabral príbeh spád, vrážd a zmiznutí pribúdalo, hlavný vyšetrovateľ bol síce čoraz vyčerpanejší, ale neúnavne zbieral body za sympatiu a empatiu a odložiť knihu a zhasnúť nočnú lampu bolo pre mňa čoraz ťažšie. Nenapadá mi vhodný ekvivalent anglického výrazu page turner, ale Mráz je presne ten druh knihy, ktorý vás núti obracať stránky a ponoriť sa hlboko do príbehu.

Posledná tretina trochu pokrivkáva, ostrieľaní amatérski detektívi – čitatelia, rýchlo prídu na to, kto by mohol byť vrahom, aj keď Minier zahmlieva a zavádza (asi) ako najlepšie vie. Napriek tomu, že príbeh sa hemží množstvom postavičiek (zo dva razy vykukne aj slovenská lesbička Zuzka), reálnych možných páchateľov je málo.

Mráz je presne ten druh knihy, ktorý vás núti obracať stránky a ponoriť sa do príbehu.

Dramatické finále však stratilo celú svoju efektivitu, pretože vrah bol už aj tak niekoľko strán známy. Jasné, bolo ho treba dolapiť, no podľa mňa by sa tu zišiel neľútostný korektor s červenou ceruzkou, ktorý by vyškrtal všetky omáčky a dodal príbehu dynamiku a spád. Kniha sa napriek tomu dostala medzi päťdesiat najlepších kriminálok, ktoré vyberá týždenník The Sunday Times a autor za ňu dostal prestížne ocenenie Crime Novel Price, takže nudy sa báť nemusíte. Päťsto z vyše šesťsto strán je prudko čitateľných.

Zhrnutie – milovníkom francúzskych trilerov na spôsob Purpurových riek, sa Mráz bude páčiť. Čitatelia, ktorí čítanie detektívok berú aj ako príjemný tréning sivej hmoty, budú možno trochu sklamaní priamočiarosťou príbehu a priehľadnými odbočeniami z cesty vedúcej k dolapeniu vraha.

• Meno autora: Bernard Minier
  • Národnosť: francúzska
  • Knihu vydalo: XYZ