piatok, 19 apríl 2013 14:30

Až pod kožu

(5 hlasov)

Ako na nás vplýva strach? Začneme sa správať inak, prehodíme si priority, zabudneme na to, na čo sme zvykli myslievať? Tieto otázky si v románe Až pod kožu kladie, na prvý pohľad, celkom sympatický muž. Zaujíma ho, čo robí strach so ženami. A tak sa na ne pozrie zblízka...

Zoe, Jenny a Nadia. Tri ženy, ktoré sú úplne odlišné, no predsa ich niečo spája. Vytypoval si ich chlap, ktorý sa im chce dostať až pod kožu, a preto im posiela listy s oznámením, že ich zabije. Každá z nich reaguje inak. Zoe ihneď volá políciu, Jenny to berie na ľahkú váhu a Nadia je zmätená. Tajomný pisateľ postupne vo svojich odkazoch pritvrdzuje, až spôsobí, že všetky tri ženy majú len krôčik od totálneho zrútenia.

„Milá Jenny, dúfam, že ti neprekáža, že Ťa oslovujem krstným menom. Ale, vieš, myslím, že si veľmi krásna. Voniaš veľmi príjemne, Jenny, a máš krásnu pokožku. A zabijem Ťa.“

Kniha je rozdelená do troch častí a každá z nich je venovaná jednej z troch žien. Pod jednou strechou teda máme tri rozprávačky, tri hlavné hrdinky a tri úplne odlišné životné osudy. Toto rozkúskovanie hodnotím ako šikovný ťah zo strany manželskej dvojice autorov – knihu to robí pestrejšou a pútavejšou. Tiež oceňujem, že zvolili rozprávanie v prvej osobe a nie v tretej, ako to vo väčšine kriminálok a thrillerov býva zvykom. Dokázali tak dôveryhodnejšie opísať pocity prenasledovaných žien a strach, ktorý je hlavným motívom tejto knihy, vyznel reálnejšie.

Trochu ma však sklamala skutočnosť, že sa identitu pisateľa listov dozvedáme už na konci druhej časti a tí, ktorí knihu čítali naozaj pozorne a zároveň si vedia spojiť pár faktov dokopy, ho odhalia ešte skôr. Do tretej a poslednej časti teda vstupujeme s tým, že presne vieme, kto ide ženám po krku. Keby niet malého prekvapenia na konci, bola by som mierne sklamaná z nedostatku vzrušenia a malej snahy zo strany autorov urobiť príbeh napínavým až do poslednej strany.

Oveľa viac sa však autorom podarilo vytvoriť svojské a zo psychologického hľadiska nesmierne vypracované postavy. Dali si záležať na ich charakteroch a vdýchli do knižného sveta veľkú dávku života. Obete sa pod vplyvom stresu postupne menili, opúšťali svoje predošlé zvyky a nadobúdali nové priority.

Do niektorých kapitol vsadili autori páchateľove myšlienky a vďaka nim máme možnosť trochu nahliadnuť do jeho vnútra. Vytypované ženy neustále pozoruje a všíma si na nich aj tie najbanálnejšie detaily. Tieto krátke odseky sú dôkazom toho, že hoci pisateľ pôsobí na druhých ľudí priateľsky a dôveryhodne, v najtemnejších sférach jeho duše sa ukrýva poriadny psychopat. Opäť tu môžeme vidieť, že autori pri tvorbe svojich postáv vyvinuli obrovské úsilie a posnažili sa, aby ich knižné charaktery boli niečím špecifické.

„Vlasy jej voľne visia na plecia. Zišlo by sa ich umyť. Cestičku má tmavú, trochu mastnú. Za posledný týždeň zostarla. Od nozdier ku kútikom úst jej bežia vrásky, pod očami má kruhy, na čele brázdičku, akoby sa celé hodiny len mračila.“

I keď sa prítomnosť zimomriavok pri čítaní odoprieť nedá, oveľa viac v knihe vyniká práve psychologický aspekt. Nevylučujem, že dielo môže zožať úspech u mužskej časti čitateľov, no väčšej obľube sa bezpochyby bude tešiť u žien.

• Meno autora: Nicci Frenchová
  • Počet strán: 327
  • Dátum vydania: streda, 01 január 2003