streda, 08 apríl 2015 06:40

Hodvábnik

Záhadný rukopis, ktorý zosmiešni isté vydavateľstvo a vražda jeho autora. Nechutné pasáže a zaujímavé zistenie. Poďme sa pozrieť, čo R. Galbraith – alias autorka Harryho Pottera – stvorila.

Druhý prípad súkromného detektíva Cormorana Strikea je naozaj vzrušujúci a hoci má takmer 500 strán, pokojne ho zhltnete za dva dni. Svojou plynulosťou sa dostal do mojej knižnice medzi obľúbené kúsky. J.K. Rowlingová, ktorá svoje detektívne knihy píše pod pseudonymom Robert Galbraith, dala príbehu niekoľko zaujímavých vecí.

Po prvé: skutočne zaujímavé okolnosti

Spisovateľ, ktorý chce byť výnimočný, ospevovaný a ktorý si myslí, že slnko sa otáča okolo miesta, na ktorom práve stojí, píše fakt nechutné veci, ktoré sa však celkom predávajú, zmizne. Nie je to nič výnimočné, prakticky to robí pravidelne, avšak tentoraz si jeho manželka najala Cormana Strikea, aby ho našiel. Strike prípad prijme, aj keď má vážne obavy, že ho Eleonora, manželka nezvestného spisovateľa, zrejme nemá z čoho zaplatiť. Kolotoč zvráteností, otázok a hľadania pôvodu neznámej osoby, ktorá chce Strikea zrejme zabiť, sa začína!

Kolotoč zvráteností, otázok a hľadania pôvodu neznámej osoby, ktorá chce Strikea zrejme zabiť, sa začína!

„Iste, ak sa Owen Quine skrýva v spisovateľskom útočisku, bude jednoduché vylákať ho odtiaľ. Do seba zahľadený pako, čo si odkráčal nevedno kam so svojou vzácnou knihou...“

Zvíťazí zvedavosť

Zo začiatku banálny prípad sa mení na vyšetrovanie zločinu, keď Strike nájde spisovateľa Owena Quinea zavraždeného fakt brutálnym spôsobom. Bol poliaty kyselinou, okolo neho boli taniere ako na hostine (kde hlavným jedlom bol on) a jeho vnútornosti boli najhľadanejším artiklom v krajine, keďže v bruchu mu namiesto nich zívala diera. Strike prípad vyšetruje popri polícii, ktorá z toho nemá najväčšiu radosť. Raz im už prípad vyfúkol a tak panika, že sa to stane znova, políciu prinúti zatknúť jedinú podozrivú, proti ktorej všetky dôkazy svietia ako vianočný stromček, čo má v obývačke – manželku zavraždeného, Eleonoru. Strike však neverí, že to bola Eleonora (šiesty zmysel?) a rozhodne sa nájsť skutočného vraha, ktorý je podľa doterajších zistení strašný, neľudský a psychicky narušený. Bŕ.

„,Na druhej strane,´ pokračovala, keď si opäť sadla, ,napodobnením poslednej scény z knihy chcel vrah možno šikovne zakryť iný motív, nie?´
Snažila sa rozprávať vecne, ako rozoberali abstraktný problém, ale nemohla zabudnúť na fotky Quineovho tela: na zívajúcu dieru v trupe a vypálené priehlbiny namiesto úst a očí. Keby nad Quineovým osudom uvažovala pridlho, možno by stratila chuť do jedla alebo dala najavo zdesenie pred Strikeom, ktorý si ju premeriaval znepokojujúco bystrými tmavými očami.“

Bol poliaty kyselinou, okolo neho boli taniere ako na hostine...

Pátranie sa začína...

Kriminálky mám rada, aj keď sa nemôžem pasovať za odborníka v tejto oblasti plnej hľadania, pýtania sa, prekvapivých odpovedí a nových stôp. Hodvábnik ma však bavil. Kúsok po kúsku som spolu s detektívom odhaľovala cestu k vrahovi, a hoci bol Strike asi pol metra predo mnou, neprekážalo mi to. Vychutnala som si najmä zaujímavé postavy, každá bola totiž úplne jedinečná. Takže hoci na začiatku som mala problém uvedomiť si, kto je kto, Rowlingová/Galbraith ma to rýchlo naučil/a.

Ako veľké plus dávam do pozornosti fakt, že som na to, kto je vrah, neprišla skôr ako Strike. Nie som až taký dobrý detektív, ale často som v knihách uhádla smerovanie či koniec. Tu som bola vedľa jak tá jedľa. Autorka šikovne zamaskovala skutočného vraha a nenápadne mi podstrčila indície, ktoré som ako hladná ryba zhltla aj s navijakom. Dobre mi tak, lebo inak by som sa asi od polovice nudila.

Samotný záver bol veľmi dobrý, teda najmä po odhalenie vraha. Samotná scéna, kde som nakoniec zistila, kto urobil zverstvo z úvodu, prišla nečakane. Ale to bolo dobre. Jediné, čo musím vytknúť, boli nekonečné úvahy o Strikeovej bývalke, podľa mňa pschyicky narušenej fľandre, ktorá by si zaslúžila zopár faciek a nie spomienky na to, ako im spolu bolo zle, ktoré sa tiahli celou knihou. Na druhej strane, páčilo sa mi zapojenie Strikeovej asistentky Robin, ktorú som si ako postavu obľúbila asi najviac. Chlapské ego a jeho neustály boj typu „všetko musím urobiť sám, lebo som chlap,“ ma miestami pobavilo a inokedy, tak ako postavu Robin, poriadne pobúrilo.

„Podozrievavo naňho pozrela. Za celý čas, čo preňho pracovala, ju ani raz nepožiadal, aby s ním zhromažďovala dôkazy.“

Čerešničkou na torte je...

Konečne sa kniha nekončí romantickou pusou detektíva so svojou asistentkou!

...asi celá kniha. Zložitosť vzťahov, mnoho zaujímavých zistení a nechutné scény, z ktorých vám pri čítaní bude miestami zle. V niektorých častiach som uvažovala, kde na to autorka naozaj prišla, lebo takéto nechutnosti sú niekedy dosť aj na knihu. A pritom som si myslela, že autorka Harryho Pottera je jemná duša! Myslím si, že má zlé alter ego, ktoré sa volá R. Galbraith. Takto pomyslenie, že Rowlingová písala o hnilých údoch a o sexovaní s obojpohlavnými jedincami, znášam oveľa lepšie.

„,Chodil si na latinčinu? Ja som sa na ňu vykašľala. Neznášala som ju. Všetci však vieme, čo je phallus, nie? Celý názov som si musela vyhľadať. Phallus impudicus je v skutočnosti latinské pomenovanie muchotrávky: hadovky smraďľavej. Vraj odporne páchne a...´ znova sa zachichotala, ,vyzerá ako hnilý penis. Typický Owen: úchylné mená a všetci s odhalenými údmi.´“

Príbeh bol skutočne zaujímavý. Nenašla som tam klišé pasáže a hlavne, konečne sa kniha nekončí romantickou pusou detektíva so svojou asistentkou, ktorá mu prípad pomohla riešiť. Dokonca musím pochváliť aj dialógy, ktoré mali vždy čo povedať a pôsobili veľmi autenticky, ale hlavne ľudsky, nie strojene, ako sa niekedy spisovateľovi pritrafí. Mňa Hodvábnik prosto dostal a ak Strike bude riešiť ďalší prípad, chcem byť pri tom!

• Meno autora: Robert Galbraith
  • Knihu vydalo: Plus
  • Počet strán: 480