streda, 03 apríl 2013 20:18

Mucha

Po revolúcii v ´89-tom sa u nás veľa zmenilo. Inak tomu nebolo ani na policajnom oddelení vrážd v Našom meste. Ak sú mená, prípady alebo kauzy čitateľovi známe, môžem ubezpečiť, že nejde o náhodu.

Z pera tohto autora, ktorý publikuje pod pseudonymom, vyšlo už niekoľko úspešných detektívok. Ako to, že jeho príbehy sú také pútavé aj pre náročného slovenského čitateľa? Autor sa totiž viac ako 25 rokov zaoberá vyšetrovaním zločinov. Osobné kontakty a skúsenosti s vrahmi, diletantmi, narkomanmi a mafiánmi sú vynikajúcou živnou pôdou pre napísanie série pútavých detektívnych príbehov. K skúsenostiam sa pridal rozprávačský talent a úspešná séria sa môže stať jednou z najlepších, čo slovenský spisovateľský trh čitateľovi ponúkol.

Osobné kontakty a skúsenosti s vrahmi, diletantmi, narkomanmi a mafiánmi sú vynikajúcou živnou pôdou pre napísanie série pútavých detektívnych príbehov.

Dán nesklamal ani touto knihou. Dej je v podstate jednoduchý – rybári nájdu v rybníku hnijúcu mŕtvolu a vyšetrovatelia z oddelenia vrážd Nášho mesta si s ňou musia poradiť. Detailné opisy postupov policajnej práce čitateľa zaujmú natoľko, že si ani nevšimne, že prečítal polovicu knihy.

„Vy svine, zase chľastáte?!,“ rýchlo zavrel za sebou dvere. „Dajte aj mne, lebo ma drbne! Edo, čo som hovoril, že v lete by sme potrebovali pokoj, aby sme mali čas na prípravu novej štruktúry kriminálnej polície? No čo som hovoril?! A ako to dopadlo!? V lesoparku našli nejaké utopené dievča, vraj celkom hnilé... teraz volali z operačného,“ zaskočil zúfalo a naštvane fľochol na pohárik.

Rybári nájdu v rybníku hnijúcu mŕtvolu a vyšetrovatelia z oddelenia vrážd Nášho mesta si s ňou musia poradiť.

Dán od začiatku našepkáva, ako sa dej bude asi vyvíjať. Podozrivé správanie jednej z postáv ma utvrdzovalo v tom, že viem, ako sa kniha skončí a že dej je iba umelo naťahovaný. Bola som z toho trochu sklamaná. Ľahko predvídateľný dej, priehľadné správanie sa postáv, až nakoniec.... Autorovo umenie čitateľa zmiasť je dokonalé. Do prípadu vnášajú čoraz viac svetla náhody, ktoré vyšetrovateľom pomôžu odhaliť, čo sa vlastne stalo.

Bola to vražda? Mučili obeť pred tým, ako ju zavraždili? A kto je vlastne obeť? Ako sa to vlastne stalo a prečo? Ako zasiahne rodinu strata milovaného dieťaťa? Čo pri tom prežívajú rodičia obete, keď idú identifikovať svoju dcéru či syna? Vie sa vyšetrovateľ odosobniť pri riešení takéhoto prípadu?

„Koľko má malá?“ Krauz sa otočil z okna a smutne pozrel na kolegu. „Necelé tri mesiace, nechce jesť, niečo jej je a furt len plače. Sylvia je už na nervy...“ „Vypíš si dovolenku. Za normálnych okolností naše ženy znesú ako hovädá, ale tri mesiace po pôrode... nehazarduj. Choď domov.“

O autorovej kvalite v neposlednom rade svedčí aj veľká čitateľská základňa nielen na Slovensku, ale aj v susednom Česku.

Ako takmer v každej knihe, aj tu si autor neodpustil vedľajšiu zápletku, ako inač, policajta a v tomto prípade s doktorandkou, ktorá neoficiálne pomohla pri objasnení vraždy. Neviem, či to takto funguje aj v skutočnom živote, ale vyšetrovatelia z oddelenia vrážd mi niekedy pripadali ako nereálne postavy. Najmä kvôli obdivuhodnej výdrži vyšetrovateľov, ktorí aj po viac ako 40-hodinovej absencii spánku dokázali podávať vynikajúce výsledky. Nevynímajúc neoslabenú všímavosť a bystrý úsudok.

O autorovej kvalite v neposlednom rade svedčí aj veľká čitateľská základňa nielen na Slovensku, ale aj v susednom Česku. Mnohí ho prirovnávajú k známym spisovateľom detektívok a tvrdia, že kopíruje ich romány. Na túto „rečnícku“ otázku nech si každý odpovie sám. Môj názor je ale taký, že každý, naozaj každý spisovateľ má svoj pisateľský štýl, ktorý jednoducho nemožno od niekoho prebrať. Ide o autentické vyjadrovanie človeka, o vyjadrenie jeho myšlienok.

• Meno autora: Dominik Dán
  • Počet strán: 312
  • Dátum vydania: utorok, 01 december 2009