sobota, 21 február 2015 15:37

Jednou nohou v hrobe

Hovorí sa, že tvorba je prejavom duševného hladu. Dominik Dán ho musel mať opäť až sloní, pretože aj v tejo knižke nám servíruje zabíjačkové menu bohaté na bielkoviny, vápnik, horčík a mnohé iné zdraviuprospešné látky. Hlavný chod celého príbehu pozostáva z odrezanej nohy a ako dezert sa podávajú vyrezané oči a prebodnuté brušká prstov...

Snevedomosťou milovníka klasickej literatúry som sa pustila do žánra, z ktorého poväčšine vytreskuje krv, lietajú nohy a ruky či šuštia náboje. Avšak moja neznalosť kriminálneho „fachu“ mi priniesla nevídaný pôžitok. Dominik Dán, spisovateľ inšpirovaný deficitom nepríjemného, právom patrí medzi top slovenských krimi autorov. Svojím rozprávačským talentom a dávkou neriadeného humoru trafil u mňa presne do čierneho.

V tomto diele kriminálneho príbehu sa známi detektívi poriadne zapotia. Okrem hľadania vraha sa musia popasovať s podstatne závažnejším problémom – nájsť k odhodenej nohe zvyšok tela, a to si myslím je ako hľadať ihlu v kope sena. Aby toho nebolo málo, tak kamoši z odelenia lúpeží prídu s perfektne vyšperkovanou lúpežou. Ale akú spojitosť má odfaklená noha s ukradnutými dvoma melónmi? Súvisí to vôbec spolu? Autor s nami opäť rozohráva nemilosrdnú hru na mačku a myš, v ktorej štrikuje dva prípady do krásneho mozaikového svetra. Ako čerešničku na torte servíruje čašu bolesti, ktorú vypila takmer trištvrtina oddelenia vrážd. Je možné vyriešiť dva tak zložité prípady s chromou detektívnou posádkou?

Autor s nami opäť rozohráva nemilosrdnú hru na mačku a myš, v ktorej štrikuje dva prípady do krásneho mozaikového svetra.

„Hľadajte mladú športovkyňu. Nohu jej odsekli sekerou alebo mačetou, aj kosti sú tak odelené. Nielen odsekol, aj rezal sem a tam, a dosť dlho, niekoľkokrát, takže v anatómii sa nevyzná a nástroj nebol extrémne ostrý, žiadny skalpel alebo britva.“

Veľký tučný like dávam humoru v tejto knihe, ktorý sa ženie ako víchor po každej kapitole. Nie je to humor silený, ba priam naopak, je rýchly a dynamický ako hra ping-pong. Napriek tomu, že som ženského pohlavia, zbožňujem ten pravý chlapský humor, vyslovený priamo, bez servítky. Vtipné hlášky a situácie pomáhajú nielen samotným protagonistom, ale aj čitateľom vytvárať si protilátky a upevňovať imunitný systém voči ohavným činom spáchaným na ľudských telách.

Veľký tučný like dávam humoru v tejto knihe, ktorý sa ženie ako víchor po každej kapitole.

„Čo no a? Ty nepoznáš policajný systém padajúceho hovna? Keď stúpne počet takýchto nepodarených päťtisíckorunových lúpeží nad únosnú mieru, stúpne aj tlak nášmu riaditeľovi a začne sa nezmyselné onanovanie, teda stráženie bánk zvonka.“

Táto časť ságy kriminálnych prípadov Dominika Dána sa pohybuje v koži horúcich spoločenských tém a rýpe aj do takých háklivých oblastí, ako sú chudobné pomery a problémy obyvateľov tmavšej pleti. Spolieha sa na zahrávanie sa s časovými rovinami, prihráva dôkazy do všetkých kútov Nášho mesta a nakoniec zakončuje prekvapujúcim rozuzlením. Presne taká akčná je celá kompozícia diela Jednou nohou v hrobe.

Pri pohľade na hrúbku knihy som na chvíľu mala pocit, že aj ja som jednou nohou v hrobe. Guľatých 342 strán mi spôsobilo miernu deformáciu svalov v oblasti úst, ale krátky život niektorých kapitol a rýchla akcelerácia vzruchov uvoľnila moje kŕče. Klamala by som, ak by som tvrdila, že každá kapitola prežíva tak asi jednu stranu. Niektoré časti si proste nevedia určiť svoju hranicu, ale ich nekonečnosť sa dokonale stráca v dave skvele prepracovaného príbehu.

Pri pohľade na hrúbku knihy som nachvíľu mala pocit, že som oboma svojimi nohami v hrobe.

Počas čítania tohto „nevyriešiteľného" príbehu som mala pocit, ako by to písal sám život. Dialógy, stratégie a riešenia boli nesmierne autentické, a preto som ani na chvíľu nezapochybovala, že Dán je profik vo svojom odbore. Nemyslím len ako spisovateľ (o čom niet pochýb), ale najmä ako detektív. Pochopiť nepísané zákony mafie a podsvetia si vyžaduje bohaté skúsenosti, s ktorými, ako som sa dočítala v Dominikovom životopise, on sám disponoval. Hovorí sa, že všetko zlé je na niečo dobré a v prípade tohto autora to platí dvojnásobne. Nepríjemné osobné skúsenosti s lupičmi, vrahmi či inou „smotánkou" mu priniesli zaslúženú slávu.

Dán je proste Pán a ja som toho živým príkladom. Vzhľadom na môj značne slabý žalúdok ma nikdy nelákali krvou ofrkané stránky kníh, plné dobodaných či dostrieľaných tiel. Ako sa hovorí, všetko je raz poprvé a preto som sa rozhodla okúsiť horkosť kriminálnych prípadov. Moje „poprvé" bolo úplne úžasné a vďaka Dominikovi som rozhodnutá, že si to znova zopakujem. Ak patríte aj vy medzi krimi panny a panicov, tak neváhajte a bezhlavo sa oddajte oddeleniu vrážd v Našom meste.

• Meno autora: Dominik Dán
  • Počet strán: 342
Čítané 1433 krát