utorok, 17 február 2015 19:01

Prípad Caravaggio

Jednou z najlepších a najviac výhodných investícií je kúpa umeleckého diela, obzvlášť niektorého z renomovaných majstrov. V prípade, že máte dosť prostriedkov, podobný obchod by pre vás nemal byť vážnejším problémom. Ak ich máte o trochu menej, nezúfajte. Stačí, aby ste poznali tých správnych ľudí, nebáli sa riskovať a ignorovali platnú legislatívu. Slovom, ponúkam vám biznis pre zločincov.

V Prípade Caravaggio sa stretávame presne s týmto typom investícií a investorov. Ďalší z kriminálnych trilerov Daniela Silvu nás oboznamuje so zmiznutým obrazom barokového umelca a búrliváka Caravaggia s názvom Narodenie Ježiša Krista so svätým Františkom a svätým Vavrincom, zmiznutým ešte v roku 1969.

Prípad Caravaggio patrí do série románov o legendárnom špiónovi a reštaurátorovi Gabrielovi Allonovi. Ide o špičkového príslušníka izraelskej tajnej služby a zároveň ceneného reštaurátora žijúceho v Benátkach. Jeho priateľ, výstredný londýnsky obchodník s umením Julian Isherwood, sa ocitol vo väzbe. Je podozrivý z vraždy Jacka Bradshawa, špióna a britského ex diplomata, ktorý obchodoval s kradnutými obrazmi a predával ich neznámemu zberateľovi. Špión Allon pomáha talianskej polícii, postupuje v súlade s izraelskou tajnou službou a zároveň sleduje vlastné ciele.

Väčšina ukradnutých umeleckých predmetov sa stratí navždy...

Pre tých, ktorý sa s Allonom ešte nestretli – ide o agenta, ktorý miesto „bondovských“ siláckych scén, naháňačiek, streľby a pästí využíva sofistikovanejšie metódy. S Bondom sa na počudovanie stotožňujem oveľa viac ako s Allonom. Allonovi totiž vychádza všetko a všade. Za každých okolností. Dokonca ani nedostane do držky. Vždy vie, na koho sa má obrátiť, všade má kamarátov, nikdy nemá s ničím problém. Pri čítaní som mala často pocit, že mu stačí kývnuť prstom a európske tajné služby ho okamžite podporia a splnia mu všetky jeho požiadavky. Samozrejme, nikdy to nie je zadarmo. Protislužby tajných agentov sú na hranici a často i za hranicou legálnosti.

Allonovo pátranie sledujeme kapitolu za kapitolou, krajinu za krajinou. Akoby ste sedeli v pomyselnom európskom rýchlovlaku a v závratnej rýchlosti sledujete útržky vyšetrovania. V jednom momente ste v Benátkach, vzápätí na Sicílii, v Londýne či v Paríži. Stretávate sa s ďalšími špiónmi a postavami z Nemecka, zastavíte sa vo Švajčiarsku. Najviac času strávite v Taliansku, Rakúsku a Izraeli. A, samozrejme, neobídete ani Rusko.

Protislužby tajných agentov sú na hranici a často i za hranicou legálnosti.

„Orlov bol tak trochu ako Julian Isherwood; vďaka nemu bol život zaujímavejší a Gabriel ho preto obdivoval. Lenže jeho city k Rusovi mali čisto racionálny základ. Nebyť Orlova, Gabriel by ležal mŕtvy na popravisku zo stalinskej éry východne od Moskvy.“

Rútite sa množstvom útržkových informácií a krátkodobých stretnutí s inými špiónmi. Mimoriadne rýchle, živé čítanie. Autor v závere spomína, že počas písania veľa konzultoval s americkými a izraelskými spravodajskými službami. Predpokladám teda, že prácu špióna sa snažil zachytiť čo najvernejšie. Nuž, špión musí zrejme naozaj reagovať rýchlo. Silva akoby si uvedomoval túto skutočnosť, ponecháva a často rozvíja aj Allonov ľudský rozmer. Či už ide o jeho manželku, správanie sa k svojim známym alebo „civila“ – Džihán, ktorá mu nakoniec kývne na spoluprácu.

Dej zachytáva Európu i svet v aktuálnom politicko-vojensko-spravodajskom rozpoložení. Na pozadí situácie po arabskej jari a krízy na Ukrajine nám Silva približuje spôsob, akým sa bankovými kontami prelievajú skutočne veľké a skutočne špinavé peniaze. Odkrytie pozadia a financovania politicko-vojenských dobrodružstiev a alibistického správania sa európskych bánk je osviežujúcim vybočením z prudkého sledu udalostí a pri čítaní týchto pasáží nadobúda čitateľ pocit, že začína veciam trochu rozumieť. Silva často aktualizuje a upozorňuje na číhajúce nebezpečenstvá dnešnej doby. Nesmieme však zabudnúť, že ide len o jeden z pohľadov a názorov.

„Keď si človek šiel kúpiť niečo na seba, neopisoval všetky podrobnosti, minútu za minútou, na sociálnej sieti. A ak sa zosmiešnil na večierku, nesnažil sa zvečniť trápnu príhodu na fotografii a zverejniť ju v digitálnom denníku, kde pretrvá veky. No v súčasnej dobe stratených zábran už nič nie je dosť prízemné ani ponižujúce, aby sa o to človek nemohol podeliť s ostatnými. V ére online je dôležitejšie žiť hlučne ako dôstojne. Internetoví priatelia sú vzácnejší ako tí z mäsa a kostí, lebo vyvolávajú ilúziu slávy, ak nie nesmrteľnosti.“

Džihán Nawázová, jediná členka vyvraždenej rodiny, ktorá prežila, je nenahraditeľná. Džihán je originál. Majstrovské dielo.

Ak by som sa mala k niektorým častiam v knihe vrátiť ešte raz, rozhodne by to boli podrobné opisy práce reštaurátora. Často som nadobúdala pocit, že sa majstrovi pozerám priamo pod prsty a neraz som sa pristihla pri tom, že by som sa na jeho prácu skutočne rada pozrela. Dokonca, že by som si ju rada vyskúšala.

„Odstraňovať lak z barokového obrazu, hovorieval, nie je ako zbavovať nábytok lakového náteru, skôr pripomína čistenie paluby lietadlovej lode zubnou kefkou. Najprv si pripravil vatový tampón na drevenej paličke. Namočil ho do rozpúšťadla a jemne ním zakrúžil po povrchu plátna, aby nepoškodil farbu. Každým tampónom vyčistil najviac šesť štvorcových centimetrov obrazu, potom ho musel nahradiť novým.“

Prípad Caravaggio svojím spracovaním určite právom patrí medzi kvalitné špionážne trilery, musím však povedať, že poteší najmä fanúšikov tohto žánru, resp. fanúšikov samotného Daniela Silvu. Nato, aby si autor definitívne získal mňa, by som potrebovala v knihe nájsť niečo viac...

• Meno autora: Daniel Silva
  • Knihu vydalo: Slovenský spisovateľ
  • Počet strán: 336