nedeľa, 01 február 2015 11:09

Pán Mercedes

Kriminálny žáner zažíva v posledných rokoch znovuzrodenie. Knižný trh ovládli noví autori, hlavne zo Škandinávie. Medzi všetkými tými severskými, klasickými, trilerovými, morbídnymi a inými detektívkami vyniká Pán Mercedes. Dôvod je jednoduchý – jeho autorom je jeden z najúspešnejších spisovateľov súčasnosti, majster hororov – Stephen King.

Prvá časť avizovanej trilógie s detektívom Billom Hodgesom - to je Pán Mercedes. Bill je detektív na dôchodku. Voľný čas trávi váľaním sa na gauči, pozeraním stupídnych relácií v telke a hrátkami s pištoľou. Áno, ak ste celý život chytali zločincov, tak dôchodcovské ničnerobenie sa vám môže zdať trošku... nudné. Spolu s pracovným nasadením totiž môže odísť aj vaša chuť žiť. Do Billovho života však raz spolu s rannou poštou príde nový impulz. Dostane záhadný list, ktorého odosielateľ sa predstaví ako „mercedesový vrah“. Ten Billovi vôbec nie je neznámy. Pred pár rokmi pracoval na prípade, kedy šialenec na mercedese vrazil do davu ľudí. Niektorých zabil, iných zmrzačil. A polícii sa ho nikdy nepodarilo dolapiť. Zdá sa, že mercedesovému vrahovi je to trocha ľúto. Plánuje znova zabíjať? Alebo len chce oprášiť svoju dávnu slávu? A odovzdá Bill list polícii, alebo sa rozhodne pátrať na vlastnú päsť?

Pán Mercedes je prvou časťou avizovanej trilógie s detektívom Billom Hodgesom...

Stále si v duchu přehrávám dunění, které následovalo poté, co jsem do nich narazil, a to křupání a jak auto pérovalo, když přejíždělo ta těla. Moc a sílu, tu mi vždy dodá 12válcový mercedes! Když jsem v novinách viděl, že jednou z mých obětí bylo i mimino, byl jsem celý blažený! Zhasnout tak mladý život! Jen si pomyslete, co všechno mohlo prožít, co? Dostal jsem taky jeho mámu! Jahodový džem ve spacím pytli! To je nádhera, ne? Taky mi dělalo moc dobře pomyšlení na toho muže, který přišel o paži, a ještě víc se mi líbili ti dva, kteří zůstali ochrnutí. Ten muž jenom od pasu dolů, ale ta žena je teď v podstatě jenom ,hlava na klacku´! Nezemřeli, ale pravděpodobně si to přejí!
Co na to říkáte, detektive Hodgesi?
S úpřimným pozdravem
MERCEDESOVÝ VRAH"

Vrah je miestny zmrzlinár a IT pracovník. Tí z vás, ktorí by ste ma teraz najradšej ubili knihou po hlave – ZACHOVAJTE POKOJ - to nebol spoiler! To je len... King :-) Na necelých 400 stranách rozpráva príbeh, ktorý sa od klasických detektívok tak trocha odlišuje. Narozdiel od väčšiny diel tohto žánru si nebudete musieť namáhať hlavičky rozmýšľaním nad tým, kto je vrah. Kniha totiž sleduje príbeh z dvoch uhlov pohľadu. Billovho a Bradyho. Policajtovho a vrahovho.

Autor tak nevsadil na osvedčený model detektívneho príbehu. Napriek tomu je kniha zaujímavá a dokáže čitateľa udržať v napätí. Bill a Brady totiž hrajú starú známu hru „na mačku a na myš“. Po celý čas čítania si budete klásť jednu zásadnú otázku: Kto je vlastne lovec a kto lovený?

Kto je vlastne lovec a kto lovený?

To nie je jasné až takmer po poslednú stranu. V jednej chvíli má navrch jeden, a o pár strán zase druhý. Komu budete držať palce vy? Starému ufrflanému policajtovi, ktorému mercedesový vrah v určitom zmysle slova svojim listom zachránil život? Alebo inteligentnému, ale nebezpečnému zločincovi na štýl Kevina Spaceyho vo filme 7even?

„Přemítá o těch vypatlancích s hadrem na hlavě, ktoří to před devíti lety napálili tryskáči do Světového obchodního centra. Pomyslí si (beze stopy ironie), nám ostatním to skazili.“

Stephen King je známy predovšetkým ako majster hororov. Ak by ste ale čakali nejaké bububu efekty aj v Pánovi Mercedesovi, nedočkali by ste sa. Napriek tomu sa knihou nesie Kingov typický rukopis. Trochu odtrhnutých končatín, pár vulgárnych slov a „nenápadný" odkaz na svoje predchádzajúce knihy.

Trochu odtrhnutých končatín, pár vulgárnych slov a „nenápadný“ odkaz na svoje predchádzajúce knihy.

Kingoholici ako ja už knihu zaiste majú doma na polici. A čo povedať vám ostatným? Milovníci detektívok, neváhajte! Pokiaľ si v dnešnom krimiboome stále neviete vybrať spomedzi ponuky kníhkupectiev, určite siahnite po Pánovi Mercedesovi, ktorý ponúka klasický žáner „tak trocha inak“ a v dnešnej záplave detektívok bude pre vás dozaista príjemným oživením a napínavým čítaním.

• Meno autora: Stephen King
  • Knihu vydalo: Beta Dobrovodský
  • Počet strán: 376