nedeľa, 18 január 2015 14:02

Myšlienky mafiána

Drastické praktiky, zbytočné sváry končiace guľkou v hlave a život v zmysle hesla oko za oko, zub za zub. Kniha Myšlienky mafiána vám dopodrobna objasní, čo sa preháňa hlavou pravému mafiánovi. A keď vravím dopodrobna, tak tým mám na mysli aj značku noža, ktorým zvykne taký mafián rozpárať brucho svojmu kamarátovi z detstva!

Pravý americký gangsterský príbeh! Vďaka tejto knihe akoby sme sa ocitli v čiernobielom filme z tridsiatych rokov. Celý čas sa mi pri čítaní v hlave premietali jednotlivé obrazy, miestami zrniaca obrazovka a krvavočervená farba ako hlavný akcent celého príbehu. Rezonujúce prostredie New Yorku a jeho talianskej štvrte, zvučné talianske mená, typický temperament každej jednej postavy to všetko nás vtiahne do deja odohrávajúceho sa v tridsiatych rokoch a „prekvitajúcej“ prohibície, a teda, logicky, prekvitajúceho čierneho trhu s alkoholom.

akoby sme sa ocitli v čiernobielom filme z tridsiatych rokov

Nevedeli ste si doteraz predstaviť, čo môže vzniknúť spojením temperamentu talianskeho mafiána, hrdosti ich žien, obchodu s alkoholom a chamtivosti po peniazoch? Tak nech sa páči! Tu sa to všetko dozvieme a niečo mi napovedá, že to bude vo veľkom štýle.

Kiežby sme mohli povedať, že sa všetko začalo tak nevinne, ale bola by to poriadna lož. Dej sa začína prestrelkou, pri ktorej sú zranené deti a jedno z nich na následky poranení umiera. Vincent Coll prezývaný Besný pes Coll, čo si vyslúžil za dlhé roky práce, sa rozhodol zneškodniť svojho nepriateľa Caba, no v jeho hlave sa odohrávalo čosi úplne iné. To malo za následok smrť malého chlapca. Všetkému sa prizeral náhodne stojaci mladý Loretto, ktorý Vincenta v aute, z ktorého sa strieľalo, spoznal. Všimla si ho ale aj druhá strana, a to gang, proti ktorému bojoval Coll. Loretto sa tak ocitá v strede záujmu obidvoch gangov, kde jedna strana si myslí, že ich bonzne, a druhá, že bol súčasťou prestrelky ako ten, ktorý dával znamenie na streľbu.

Smrť číha na všetkých a je úplne jedno, že ste najlepší kamaráti z detstva alebo bývalá priateľka.

„Policajti na chodníku mali čo robiť, aby udržali ľudí za narýchlo postavenými zábranami okolo miesta činu. Objavovali sa prví reportéri a spoza stužiek na klobúku vyťahovali novinársky preukaz. Lorettove zakrvavené šaty priťahovali množstvo pohľadov, chcel sa preto čo najskôr dostať domov a okúpať sa.“

Začne sa tak odohrávať mierne zamotaný, no pútavý príbeh. Presvedčíte sa, že nie je mafián ako mafián, hoci nosí typický klobúk stiahnutý hlboko do čela. Postáv je v príbehu skutočne veľa, no ako to už v podobných príbehoch chodí, väčšinu čaká smrť. A to nie príliš prirodzená. Slabšie žalúdky by si niektoré scény vychutnali len ťažko. Smrť číha na všetkých a je úplne jedno, že ste najlepší kamaráti z detstva alebo bývalá priateľka. Do príbehu sa nenápadne priplietla aj láska. A ako poeticky to znie, tak tragicky to v skutočnosti je. A kde je láska, je aj nádej na šťastný koniec. Nemusí to tak ale byť. Prežije vôbec niekto? Prežije aspoň tá láska?

„,Pozvem ťa na rande a potom môžeme ísť ku mne.´
,Tak ty ma pozveš na rande?´
,Iste.´
Posúval nohy na múriku, až sa dotýkal Gininho chodidla.“

Do sveta mafiánskych praktík vás zavedie trochu inak, nenápadne a z prekvapivo ľudského hľadiska.

Zaujímavé sú aj úplne obyčajné a bežné epizódy a scény, v ktorých autor akoby mimochodom opisoval prípravu typických talianskych špecialít. Cítite dôležitosť stolovania v kruhu rodiny, pravú lásku a vášeň k jedlu a pitiu. Neraz som dostala chuť aj na pravé talianske cestoviny. Nezaobíde sa to ani bez talianskych nadávok, z ktorých si ale viete vyvodiť, čo asi tak môžu znamenať.

Pár postáv mi skutočne prirástlo k srdcu. A v niektorých prípadoch som sa z nich netešila dlho. S Lorettom miestami súcitíte, nie je ako ostatní. Na druhej strane ho okolnosti nútia robiť veci, ktoré ho k ostatným zaraďujú. Je to verný priateľ, stojí si za svojimi. Peniaze a vidina lepšieho života sú ale silnejším lákadlom než pokojný život s „normálnou“ prácou. Veľa ľudí umrie, veľa ľudí bude odsúdených, no z každého niečo zostane. Z niektorých len rozstrieľané telo, z iných kus duše a smútiaca rodina. Ponorte sa aj vy do tohto až neskutočne vizuálneho príbehu. Zaručujem vám, že sa stratíte v spŕške talianskych mien a zložitých mafiánskych vzťahov. Zaručujem vám ale aj, že vás nudiť nebude a poteší aj náročnejšieho čitateľa. Do sveta mafiánskych praktík vás zavedie trochu inak, nenápadne a z prekvapivo ľudského hľadiska. I keď o typickú brutálnosť veru nebude núdze!

„,Keď sa dostaneme do pivovaru, zostaneš strážiť vchod,´ oznámil mu. , Iba tam budeš stáť. Ak sa niekto pokúsi odísť, odbachneš ho. Ak sa niekto pokúsi vojsť, odbachneš ho. Pochopil si?´“

Takže sa pokojne usaďte, predstavivosť zapnite na plné obrátky a možno to bude skvelý (nielen) čitateľský zážitok, ktorý upevní i fakt, že je to príbeh motivovaný skutočnými udalosťami a tiež postavami z mafiánskeho podsvetia.

• Meno autora: Ed Falco
  • Počet strán: 421
  • Žáner: Mafiánske krimi