sobota, 17 január 2015 14:32

Hypnotizér

Ak máte vo zvyku jesť pri knihe, pri Hypnotizérovi Larsa Keplera to nerobte. Nemuselo by to vo vás ostať.

V knihe Larsa Keplera Hypnotizér vyšetruje kriminálny komisár Joona Linna brutálny prípad vraždy a pokusu o vraždu. Zatiaľ neznámy páchateľ dobodá a rozreže otca rodiny, učiteľa na gymnáziu (učiteľ je fakt rizikové povolanie!) a potom u nich doma zopakuje to isté s jeho manželkou, synom a dcérou. Netuší však, že 15 ročný syn masaker prežil, aj keď ostal visieť na tenučkej nitke medzi životom a smrťou. Aký bol motív brutálneho besnenia určite nie normálneho človeka je však zatiaľ v rovine hádaniek a úvah. Minimálne dovtedy, kým policajti chlapca v bezvedomí nevypočujú. Pomôcť im pritom má Erik Maria Bark, odborník na traumy, psychiater s dlhoročnými skúsenosťami s hypnózou. Aj keď túto metódu už 10 rokov vo svojej praxi nepoužíva. On veľmi dobre vie prečo...

„V životě existují okamžiky, kdy každou buňkou svého těla cítíme, že něco není v pořádku.“

Odrazu som nevedela, kto je obeť a kto vinník, kto koho kryje a koho je treba sa skutočne báť.

Joona Linna je typický policajný vyšetrovateľ. Tvrdohlavo presvedčený o svojej pravde. Aj keby sa náhodou mýlil, obvykle tvrdí pravý opak toho, čo jeho kolegovia. Poprípade šéf. O svojej pravde dokáže silou argumentov presvedčiť aj vytrvalých pochybovačov.

Príbeh sa veľmi rýchlo zauzlí a skomplikuje, čo som kvitovala, pretože nerada hneď od začiatku viem, kto je vrah, prípadne prečo sa to celé udialo. A dvojica autorov píšuca pod pseudonymom Lars Kepler svoj príbeh zamotala pekne. Odrazu som nevedela, kto je obeť a kto vinník, kto koho kryje a koho je treba skutočne sa báť. Neustále sa meniace fakty, keď sa podozrivým postupne stával úplne každý, dokonca aj kriminálny vyšetrovateľ, vytvorili z Hypnotizéra krimi s napätím a výbornou zápletkou. Kniha hodná tohto žánru.

„Motýli narážejí lepkavými nožkami do skla, sosáky horečnatě vystřelují přes křídla a tykadla ostatních.
,Když jsem byla malá, tak mi vždycky připadali krásní,´ řekne Simona. ,Do té doby, než jsem si je pořádně prohlédla.´
,Nejsou krásní, jsou krutí,´ usměje se Shulman a pak zvážní. ,Myslím, že je to důsledkem proměny.´
Simona sáhne na krabičku a lehce se přitom dotkne jeho ruky.
,Myslíš, že krutost je důsledkem proměny?´
,Možná,´ odvětí Shulman.“

Kde sa vlastne berie v človeku zlo?

Kde sa vlastne berie v človeku zlo? Kedy sa začne objavovať? Kedy je človek dosť starý na to, aby bolo možné povedať, že je skutočne zlý? Môže byť zlé dieťa? Môže sa zlé už narodiť? Alebo sa musí niečo udiať, niečo hrozné, príšerné, čo zlo v človeku prebudí a preberie nad ním všetku moc? Koľko toho vštiepia človeku rodičia?

Pomerne rozsiahla odbočka, návrat do doby spred desiatich rokov, kedy sa Erik Maria Bark ešte úspešne venoval hypnóze, síce na chvíľu odviedla pozornosť od primárneho deja, ale človek sa aspoň dozvedel, čo sa stalo a prečo sa už kedysi taký úspešný, svetovo uznávaný hypnotizér, hypnóze nevenuje. Navyše, práve tam bolo možné hľadať minulé príčiny súčasných udalostí. Pretože všetko, čo urobíme v minulosti, sa nám môže kedykoľvek vrátiť. Dávajte si preto pozor na svoje skutky. Nielen na ne, radšej aj na myšlienky.

„Zastaví se na přechodu a stiskne tlačítko semaforu. Má pocit, že zapomněl na něco důležitého, že viděl něco zásadního, ale nedokázal si to správně vyložit.“

Dávajte si preto pozor na svoje skutky. Nielen na ne, radšej aj na myšlienky.

Kniha Hypnotizér Larsa Keplera ma strhla, čítala som ju nedočkavo, zvedavá na ďalšie strany a rozvinutie príbehu. Avšak aj tomu mám čo vytknúť. Niektoré veci sa napríklad dali predvídať. A to, že primárny dej na hodnú chvíľu nahradil dej sekundárny mi síce nevadilo, no rozuzlenie prvotného činu vraždy a páchateľov osud prišli napokon tak rýchlo, že som si ani neuvedomila, že je to tu. Sústredila som sa totiž na iné. Napriek tejto mojej malej nespokojnosti je Hypnotizér výbornou knihou, bude sa vám dobre čítať. Ale na deti sa už nikdy nebudete pozerať tak, ako predtým...

• Meno autora: Lars Kepler
  • Národnosť: švédska
  • Knihu vydalo: Host