nedeľa, 24 marec 2013 14:51

V tieni mafie

Mafiánom sa človek nenarodí. Stane sa ním. Áno, aj na Slovensku existuje svet, ktorý patrí iba vyvoleným a mocným. Príbeh z prostredia slovenského podsvetia napísaný slovenským autorom. Táto kniha bola pre mňa výzvou, ktorá sa neodmieta.

Dobrým znamením bolo pri čítaní to, že už po tretej strane som knihu nevedela pustiť z rúk. Vedela som, že aj v tak malej krajine, akou je Slovensko, musí existovať paralelný „zlý svet“. Samozrejme ma v tom naše médiá stále iba utvrdzovali a aj naďalej v tom pokračujú. Ale bola som zvedavá, čím ma tento mne neznámy autor môže prekvapiť. V knihe je detailne opísaný život troch povahovo rozdielnych ľudí, ktorí majú predsa niečo spoločné – ľudský život v neľudskom svete.

Autor zasadil dej knihy do prostredia Ružomberka a Bratislavy a preplietol ho so známymi osobami spájanými s podsvetím a kauzami, ktoré rezonovali v slovenských a zahraničných médiách.

Michal, Vojtech a Denisa sú traja spolužiaci zo školy, ktorých osud zviedol dokopy naozaj zákerným spôsobom. Michal bol skôr utiahnutý intelektuál, ktorý mal v živote vždy vysoké ciele. Vojtech bol bitkár; jeho smerovanie bolo jasné už od začiatku. Mohutná postava a sila mu stačili na to, aby v každom vzbudzoval prirodzený rešpekt. A Denisa? Spolužiačka, do ktorej boli obaja zaľúbení.

V knihe sa prelínajú tri dejové línie, ktoré vykresľujú osudy týchto mladých ľudí v naozaj obyčajných, a predsa neobyčajných životných skúškach. Brutalita, vraždy na objednávku, násilie a hrubé správanie k ženám. To je len časť toho, akí vedia byť ľudia k sebe zlí. V dnešnom svete nič nové, ale pri čítaní tejto knihy som musela pripustiť možnosť, že aj Slovensko má svoju temnú tvár, ktorú my, bežní ľudia, nevidíme.

Z obyčajných ľudí sa stávajú tí, ktorí rozhodujú o živote a smrti druhých a nakoniec aj o smerovaní našej krajiny.

„Stále ju držal, nemohla dýchať, plakala. Stiahol jej nohavice ku stehnám, nohavičky ich nasledovali. Chytil ju za vlasy, otočil chrbtom k sebe, ako keď to robili prvý raz. Stále sa bránila, no už menej, bála sa, podliehala jeho brutalite a nástojčivosti, stále ho trochu ľúbila. Vnikol do nej, priamo na chodbe plnej dvier, pod chladnými neónovými svetlami. Prirážal, rukou jej zapchával ústa, druhou ju zvieral v páse a pridržiaval, keď sa pokúšala vykĺznuť.“

Keď sa v noci vracal domov, často naňho pokrikovali prostitútky. Stávali popri ceste na Krížnej. Vojtechovi ich bolo ľúto. V Ružomberku prostitúciu nepoznal. Vždy si myslel, že pouličné prostitútky musia byť škaredé, staré alebo Cigánky. Na Krížnej to neplatilo vždy.“

Brutalita, vraždy na objednávku, násilie a hrubé správanie k ženám.

Slová ma doslova pohltili už na prvých stranách. Hlavné postavy spoznávame od detstva. Tieto zveri s ľudskou podobou sa nezastavia pred hodnotami, ktoré vyznávajú, a ktoré žijú iní. Pomsta, smrť, bolesť, hrubosť, zbrane, bohatstvo, ženy. Z obyčajných ľudí sa stávajú tí, ktorí rozhodujú o živote a smrti druhých a nakoniec aj o smerovaní našej krajiny.

Jednoducho, Britto poznal nejakých ľudí, cez Britta všetci dostávali prácu. Akú prácu, o tom sa nehovorilo. Laba a Bobo oficiálne pracovali v súkromnej bezpečnostnej službe, Ondrej Mikula bol vyhadzovač. Milan Druska v autodielni. Britto asi žiadnu oficiálnu prácu nemal.“

• Meno autora: Jozef Karika
  • Počet strán: 328
  • Dátum vydania: piatok, 01 január 2010