sobota, 27 december 2014 18:42

Syn

Dráma, napätie, vraždy, nevinné obete aj vinní zločinci, rýchly spád, postavy, ktoré si obľúbite a ktorým fandíte... to je Jo Nesbo. Majster slova v detektívnych príbehoch. Známe sú jeho detektívky s nevšedným, občas rozčuľujúcim, no zaujímavým vyšetrovateľom Harrym Holem, kniha Syn je však samostatným príbehom, ktorý nikoho s ničím nespája.

Sonny Lofthus sedí vo väzenskej cele a počúva „spoveď“ spoluväzňa Rovera. V base je považovaný za takmer až zaostalého a ono to tak aj vyzerá, keďže na seba berie zločiny, ktoré nespáchal. On tuším chce byť v tej base. A aj pre drogovú závislosť sa asi rozhodol po racionálnom zvážení všetkých pre a proti. To čo je za človeka, kladie si otázku čitateľ. A keď sa čitateľ pýta, spisovateľ ho má v hrsti. Mňa držal Jo Nesbo v knihe Syn naozaj pevne. Ja som proste chcela vedieť odpoveď.

Keď sa čitateľ pýta, spisovateľ ho má v hrsti...

„Keď zmeníš perspektívu a polohu, objavíš nové veci.“

Zaujímavé a uveriteľné postavy (Arild Franck, skutočný šéf väznice, aj keď oficiálne „len“ zástupca riaditeľa, mocná figúrka, cez ktorú sa dejú mnohé špinavosti; kňaz Per Vollan, spolupáchateľ a páchateľ mnohých skutkov, za ktoré by si zaslúžil minimálne sedieť na jednej lavici s odsúdenými a nie byť im spovedníkom; hlavný inšpektor Šimon Kéfas, trestajúca ruka zákona a ďalší) sú mnohovrstevné, človek si medzi nimi rýchlo vyberie kohosi, komu môže fandiť. Aj keď je otázne, či to takto ostane až do konca knihy.

„Zlo je ako šíriaca sa rakovinová bunka, čo mení zdravé bunky na choré, uštedrí im upírske uhryznutie a poverí ich ďalšou deštrukčnou prácou. Nikto nakazený sa neubráni. Nikto.“

Človek môže dlho, veľmi dlho žiť s tajomstvom, no zvyčajne ho napokon niekomu povie. Potrebuje to niekomu povedať.

Človek môže dlho, veľmi dlho žiť s tajomstvom, no zvyčajne ho napokon niekomu povie. Potrebuje to niekomu povedať. Nehovorím o tajomstve, ktoré nám zveril niekto iný, hovorím o našom vlastnom tajomstve, o niečom, čo nikdy nikomu neprezradíme. Kým na to nepríde čas. Ale potom je nevyhnutné niesť následky, ktoré sú s prezradením spojené.

„Presne taký bol aj jeho život. Večný nezmyselný súboj medzi svetlom a tmou, ktorý nepozná víťaza. Alebo áno? Prevaha tmy silnela každým dňom.“

Človeku je jasné, že Sonny, ten väzeň, sa rozhodol vedome sa vzdialiť životu. Len prežíva. Kým sa nedozvie niečo, čo ho preberie z letargie. Stáva sa však nebezpečným pre tých, ktorí toto tajomstvo plánovali uchovať na večné veky nevyzradené. Šéf podsvetia, šéf väznice, šéf polície – podozriví sú všetci. Kto sa tak veľmi potrebuje Sonnyho zbaviť? Ktorý z nich? Alebo je všetko inak a za tým celým je niekto úplne iný? Jo Nesbo opäť raz bravúrne poťahuje nitky, vodí čitateľa krivoľakými uličkami, čosi naznačí, aby to vzápätí poprel. Najlepšie na tom je, že čitateľ sa chce nechať viesť a motať, chce sa hádať s tými, ktorí ho hnevajú, podporiť tých, ktorí si ho získali.

„Chlapec dvihol hlavu. Pohľady sa im stretli. Franck už dávno zavrhol tvrdenie, že oči sú zrkadlom duše. Hľadel už do priveľa nevinných očí trestancov, ktorí klamali, až sa prášilo. Okrem toho to bolo zvláštne prirovnanie. Zrkadlo duše? Logicky by to znamenalo, že človek v očiach druhého vidí svoju vlastnú dušu. Možno. Žeby mu preto bol chlapcov pohľad taký nepríjemný?“

Jo Nesbo opäť raz bravúrne poťahuje nitky, vodí čitateľa krivolakými uličkami, čosi naznačí, aby to vzápätí poprel.

Dejú sa tu nepochopiteľné veci. Kniha má spád, autor udržiava napätie, aj keď dej graduje pomaly. Je to však presne ten typ napätia, ktoré robí knihu zaujímavou a čitateľ ju rozhodne od seba nepustí. Našiel sa v nej priestor aj pre lásku. Ale pozor, láska môže jedného vyliečiť, druhého však zabiť. Niekto pre ňu žije. Iný žije pre peniaze a ďalší pre pomstu. Trpezlivo, roky, lebo občas stojí čas na strane tých spravodlivých. Kniha Syn však mala podľa mňa aj slabinu. Človek, ktorý sedí 12 rokov v base, 12 rokov si mozog gumuje tvrdými drogami, jednoducho nemôže dokázať to, čo sa rozhodol dokázať Sonny. Nemôže. Alebo sa mýlim? Ak ste milovníkmi Jo Nesba a ak obľubujete kriminálky, túto knihu nevynechajte. Stojí za prečítanie. A sľubujem, že Sonnymu budete držať palce.

„Zmierte sa s tým, že vás až do odvolania považujem za zločinca, ktorého môžem kedykoľvek zastreliť. Polícia sa vám neskôr v plnej miere ospravedlní.“

• Meno autora: Jo Nesbo
  • Národnosť: nórska