sobota, 23 marec 2013 09:35

Bez rozlúčky

Viete si predstaviť, že celá vaša rodina počas noci neočakávane zmizne a nezanechá žiadny odkaz? Dobre, spočiatku by to niekoho z nás potešilo a prvé dni by boli vnímané ako dokonalý relax. Ale po dvadsiatich piatich rokoch to už prestáva byť sranda.

Cynthia Biggeová mala štrnásť, keď si po prvýkrát dovolila porušiť pravidlá rodičov. Skončilo to hádkou a tresnutím dverí. Ráno na to sa prebudila a dom bol prázdny. Mama, otec, ani starší brat neboli v kuchyni pri raňajkách, tak ako to bývalo zvykom. Chcú ju potrestať? Vystrašiť? Keď polícia zahájila pátranie a výsledok bol stále v nedohľadne, zistila, že tu ide o niečo vážnejšie než o obyčajný trest.

Po dvadsiatich piatich rokoch plných otázok a zúfalého hľadania sa Cynthia odváži k ďalšiemu kroku. Vyšetrovanie je už dávno zastavené, detektívi, ktorí na prípade pracovali, sú penzistami, a preto sa jej ako jediná možnosť javí účasť v spravodajsko-zábavnej televíznej šou. Možno sa prostredníctvom nej nájde niekto, kto niečo vie a ona sa konečne dozvie, čo sa s jej blízkymi stalo.

Po odvysielaní tejto šou sa ohlási niekoľko ľudí a každý z nich má svoju zaručene správnu teóriu, čo sa v tú osudnú noc mohlo stať. Hypotézy o tom, že jej rodina prepadla cez trhlinu v čase, však Cynthiu nikam nedovedú. Zmenu oproti starému životu ona a jej manžel Terry pociťujú až vtedy, keď sa začnú diať čudné veci. V ich dome sa z ničoho nič objaví klobúk jej otca, počas nákupov Cynthia zahliadne muža, ktorý sa nápadne podobá na jej brata, a neznáme číslo im zanechá zvláštny odkaz. Karty sa zamiešajú a hra je rozohraná proti Cynthii. Dokonca aj Terry chvíľami uvažuje, či nie je zodpovedná za náhle zmeny v ich živote...

„Cítil som, že celý štáb je ako zelektrizovaný. Nikto ani nedýchal. Vedel som, čo si myslia. Je to úlovok. Sakramentsky desivá šou. Nenávidel som ich za to, že zneužívajú Cynthiino nešťastie, ťažia z jej utrpenia na zábavné účely. Pretože v konečno dôsledku išlo o to. O zábavu.“

Ani nevieme ako a sme začítaní do románu, ktorú má rýchly spád, prudké zvraty a zápletku, ktorá nás núti hádať, kto má vlastne v zmiznutí Cynthiinej rodiny prsty. Primeraný rozsah, jazykový štýl, na aký sme u väčšiny „ikaroviek“ zvyknutí, a žiadne zbytočné opisné pasáže sú zárukou, že kniha bude prečítaná skôr, ako by sme chceli.

Linwood Barclay je uznávaným spisovateľom trilerov. Ak zvolíte jeho knihu, siahate po istote. Nájdete tu napätie, prekvapenie aj strach. Jeho štýl mi bol vždy po chuti a nie som jediná! Aj iní medzinárodne známi autori a autorky ho milujú. Tess Gerritsenová, Peter Robinson či Charlaine Harrisová označujú Bez rozlúčky za prvotriedny triler so všetkými kvalitami, ktoré má tento žáner mať.

Kniha patrí medzi tie šťastnejšie v mojej knižnici – sú čítané pravidelne. Aj Bez rozlúčky som prelúskala niekoľkokrát a chystám sa k nej vrátiť opäť. Autor tu namiešal ten správny pomer ingrediencií, takže jeho knižný kokteil sa mi nezunuje nikdy. Emočný základ v podobe Cynthiinho zúfalstva a strachu je tu zmiešaný so slušnou kôpkou hádaniek, ktoré mi pri čítaní víria hlavou, a dochutený novými zarážajúcimi skutočnosťami. Skúsite po knihe siahnuť aj vy? Pravdepodobnosť spokojnosti je tu veľmi vysoká!

„Položil som Cynthii ruku na plecia. „Len... si nerob preto starosti. Priveľa ľudí vie, čo sa ti stalo. Môžu si z teba urobiť terč. Vieš, čo by sme mali urobiť?“
„Čo?“
„Dať si zmeniť číslo na iné, utajené. Potom nebudú takéto telefonáty.“