štvrtok, 06 november 2014 06:49

Zlá krv

Aká matka, taká Katka, aký otec, taký syn. Toto porekadlo síce nemá vždy pravdu, no väčšina prípadov sa spomenutému pravidlu až tak nevymyká. Pokrvné puto niekedy znamená viac, ako sa na prvý pohľad môže zdať. Niekedy zdedíme len modré oči či krivý nos, no občas sa stane, že nám do vienka rodičia posunú aj vražedné sklony. A aj keď voči nim bojujeme, raz sa určite prejavia.

Do Švédska sa blíži sériový vrah! Americká FBI informuje zvláštny útvar štokholmskej polície o tom, že starý známy vrah z Kentucky smeruje do ich končín. Preto sa policajti ženú na letisko s tým, že objekt ich záujmu sedí v prichádzajúcom lietadle. Nevedia však, pod akým menom ani to, ako vyzerá. Preto aj napriek utajeniu vytvoria na letisku chaos a vrah na rozdiel od nich ostáva v utajení aj naďalej. Jediné, čo sa o ňom dozvedeli, je jeho ukradnutá totožnosť. Hurá, Jednotka A má konečne po dlhej dobe nečinnosti prácu. Nebude to jednoduché, no za získanie predošlej slávy, ktorá umlčí neprajníkov, to určite stojí.

„V priebehu posledného roka krajinu nepostihol nijaký ďalší násilný zločin medzinárodného charakteru. Preto sa voči Jednotke A dvíhalo čoraz viac vĺn kritiky medzi policajnými zložkami. V skutočnosti sa ich skupina nevolala Jednotka A, to bol len názov, ktorý vznikol pred rokom a pol, keď sa v návale paniky jednotka sformovala.“

Do Švédska sa blíži sériový vrah!

Ako každý jeden sériový vrah, aj ten z Kentucky má svoj osobitý štýl. Predtým než svoje obete zabije, rozdrví im hlasivky. Kto sa môže schovávať za metódou, ktorú nechválne preslávili špeciálne jednotky americkej armády počas vojny vo Vietname? Jednotku A nečaká ľahká úloha, preto sa dvojica z nich – Paul Hjelm a Kerstin Holmová vyberú do Spojených štátov pátrať po príčinách a pozadí sériových vrážd.

Predtým než svoje obete zabije, rozdrví im hlasivky.

„Prišli, videli, zvíťazili – nad svojou pásmovou chorobou. Prakticky nad ničím iným. Sústredenie sa im prekvapivo zúžilo, úplne odstrihlo celý New York a zameriavalo sa výhradne na dva počítače na stole.“

Kriminálka už tradične prichádzajúca zo severnej časti sveta. Sympatické na tejto knihe je, že autor predstavil hlavné postavy už na prvých stranách, takže som presne vedela kto, kde, s kým a čo robí. Tým sa príbeh stal oveľa prehľadnejší ako iné knihy, takže čitateľ nemá pocit, že sa stráca. Čo však až také sympatické nebolo, to sú názvy ulíc. Môže sa to zdať na prvý pohľad dosť zvláštne, no keď si máte prečítať za sebou pár takých podivných a zložitých názvov, aké sú pre švédske ulice typické, verte, že nebudete šťastní. Dá sa to ale využiť na dobrú zábavu, ak si ich budete čítať nahlas a čo najrýchlejšie, vtedy sa môžu aj tie najzložitejšie jazykolamy schovať.

„Kráčali po Kungsholmsgatane a prešli cez Scheelegatan. Intenzívne si naťahoval svoje kompaktné latinskoamerické telo. ,Internet,´ povedal zasnene. ,Nekonečné možnosti. A nekonečné hromady sračiek.´ ,Ako život,´ povedal Hjelm filozoficky.“

Dej sa začal vliecť ako týždeň pred výplatou

Kriminálne príbehy sú mojou slabosťou a keď som sa začítala od prvých strán Zlej krvi, bola som nadšená. Výborne predstavený vyšetrovací tím, načrtnutá zápletka a rýchly priebeh prvej akcie. Škoda len, že potom moje nadšenie začalo upadať. Dej sa začal vliecť ako týždeň pred výplatou, autor neustále opakoval, čo sa stalo, a každá nasledujúca strana ma otravovala čoraz viac. Do bojovania so stranami som sa musela nútiť, čo nebýva zvykom. Ale, vďakabohu, som to nevzdala, pretože po nudnej strednej časti prišlo znovuzrodenie napínavosti a dej sa naplno rozbehol. Autor nám nezostal nič dlžný a prípad vraha z Kentucky sa stal vskutku zaujímavým. Ak teda máte odvahu na chvíľku nudy v podobe druhej tretiny knihy, neváhajte a začítajte sa do Zlej krvi.

• Meno autora: Arne Dahl
  • Národnosť: švédska
  • Knihu vydalo: Príroda