pondelok, 03 november 2014 19:56

Agatha Christie - Vraždy s monogramom

Poirot je späť. Tento slávny detektív sa vždy objavuje tam, kde sa niečo deje – aj keď o to vôbec nestojí. Teraz sa ocitne v hoteli, kde sa dejú podivné vraždy. Vraždy s monogramom.

Sú to naozaj vraždy alebo je za tým niečo iné? Prečo sú obete rovnako uložené a prečo majú jeden zvláštny znak? Čo alebo kto sa za tým skrýva? Poirot musí namáhať svoje sivé bunky a ako vždy, všetko sa skončí úplne inak, ako ste si to predstavovali.

Prečo sú obete rovnako uložené a prečo majú jeden zvláštny znak?

V jednej Londýnskej kaviarničke si slávny detektív (ako vždy) dáva kávu a pritom (ako vždy) pozoruje hostí. Tých, čo nepozná, skúma a dedukuje, čo sú zač. V kaviarni je teplo, hoci vonku by ste ani psa nevyhnali. V tom túto idylku naruší jedna dáma, ktorá vtrhne do kaviarne, ako keby ju niekto prenasledoval. Poirot samozrejme zbystril svoju pozornosť. Nebol by to slávny detektív, keby sa o ňu hneď nezaujímal. Oslovil ju, prisadol si k nej a nadviazal rozhovor.

„,Ste nesmierne láskavý, ale mne nikto nepomôže.´ Jennie si utrela oči. ,Hoci by som bola vďačná, prijala by som to radšej než čokoľvek. No je neskoro. Už som mŕtva, teda čoskoro budem. Nemôžem sa skrývať donekonečna.´“

Sú to podivné vraždy. Všetky navlas rovnaké, ale jedna je iná.

Po tomto stretnutí sa Poirot venuje vraždám, ktoré sa stali v jednom Londýnskom hoteli. Sú to podivné vraždy. Všetky navlas rovnaké, ale jedna je iná. Aspoň pre Poirota. Darmo ho jeho priateľ zo Scotland Yardu Edward Catchpool – tridsiatnik (má tridsaťdva, aby bol presný), presviedča, že je všetko navlas rovnaké, on predsa vie, že sa v niečom líšia. A tiež vie, že sa stane ešte jedna vražda. Poirot vraždy vyrieši, nájde aj Jennie, ale nájde ju živú, alebo bude ďalšou obeťou?

Kniha nie je rozvláčna, hneď od začiatku si čitateľa chytí za pačesy a vyžaduje celú jeho pozornosť. Udalosti sa navzájom prelínajú, plynú rýchlo, dokonca kniha mapuje situácie z viacerých miest. To sa mi páčilo, keďže som sa prostredníctvom knihy preniesla cez Londýn až do malej dedinky v Anglicku, ktorá mi dala odpoveď, prečo sa Vraždy s monogramom vlastne stali.

Kniha je napísaná očami Poirotovho priateľa Edwarda Catchpoola, ktorý hodnotí všetko, čo sa stalo. Páčilo sa mi, ako mu jeho priateľ Poirot „lezie niekedy na nervy“, lebo ho posiela na miesta, kde sa mu nechce ísť, pretože si myslí, že tam nič nenájde, ale nakoniec zistí, že Poirot mal (ako vždy) pravdu. To mi pripomína večné naťahovanie Poirota s Hastingsom vo filmovej verzii.

Dá sa prečítať aj za dva dni.

„Poviem vám, aký je správny postup! Musíte ísť do Great Hollingu. Harriet Sippelová, Ida Gransburyová a Richard Negus nie sú iba tri kúsky skladačky. Nie sú to predmety, ktoré presúvame, aby zapadali do vzorca. Pred smrťou to boli ľudia, ktorí mali svoje osudy a city, sympatie, možno niekedy chvíle veľkej múdrosti a porozumenia. Choďte na miesta, kde žili, a prezveďte sa o nich čo najviac, Catchpool.“

Kniha pripomína sfilmované seriálové prípady, kde na začiatku filmu si myslíte, že viete, kto je vrah a nakoniec je to úplne niekto iný, koho ste pokladali za nevinného alebo dokonca za obeť. Kniha sa číta veľmi dobre, pretože od začiatku do konca nie je nič stopercentne isté a vy chcete vedieť, ako sa to skončí, takže ju čítate jedným dychom. Dá sa prečítať aj za dva dni.

Knihe nemám čo vytknúť, dobre sa číta, písmená sú dosť veľké aj pre starších a slabo vidiacich ľudí a odporúčam ju všetkým, ktorí majú radi Poirota tak ako ja. Nech vás neodradí, že knihu nepísala Agatha Christie, lebo rovnako dobre sa tejto úlohy zhostila britská spisovateľka Sophie Hannahová. Lebo najdôležitejšie je, že Poirot je späť a je rovnako dobrý, ako za starej dobrej Agátky :-)

69624646 sophiemathewSophie-Hannah-Martin-Gaisford-Hercule-Poirot-620x413

• Meno autora: Sophie Hannahová
  • Národnosť: britská