utorok, 28 október 2014 09:39

Milujem ťa na smrť

Nestáva sa každý deň to, čo sa prihodilo Viktórii. Stratila pamäť a na oplátku našla milovaného muža. Ako bonus k tomu sa zabývala v obrovskom dome situovanom v lone prírody. Zdá sa, že osud k nej bol veľmi štedrý, len keby túto dokonalú idylku nenarúšala jej dočasná nevedomosť a tiež Petrova minulosť, ktorej jed presiakol do prítomnosti a snaží sa otráviť i Viktóriu.

Každá minca má dve strany. Ak existuje pre, potom musí byť niekde nablízku i proti. Príčina má svoj dôsledok, príliv strieda odliv, život si mení miesto so smrťou. Všetko sú to nerozlučné dvojice. Jeden bez druhého by nemohli jestvovať a to platí aj pre nasledujúci pár. Pretože keby nebolo výhody, nebolo by ani nevýhody.

Každá minca má dve strany.

Možno sa vám bude zdať čudné, keď poviem, že strata pamäti má aj nejaké výhody. Mladá žena, ktorá sa dobitá prebrala na odľahlom mieste neďaleko lesa, by s vami rozhodne súhlasila, keďže sama trpí dočasnou stratou pamäti. Keď si ju však vezme pod ochranné krídla príťažlivý architekt, tých výhod by vám vymenovala hneď niekoľko. Peter je vdovec a najradšej má samotu. Viktória si užíva Petrovu starostlivosť a spočiatku sa vyhýba myšlienkam o návrate do skutočného života.

„Večer sme strávili pri telke a dlho do noci sme sa rozprávali. Rozprával mi rôzne vtipné historky, ktoré občas prerušovali moje výbuchy smiechu. V jeho spoločnosti som zabudla na trpkú realitu a v očiach mi žiarili iskričky šťastia. Napokon ma predsa len premohla únava a ani neviem ako, zatvorili sa mi oči a ja som sa ocitla v pokojnom bezsennom spánku.“

Potom však zaklope realita a s ňou i spomínané nevýhody. Trápia ju desivé sny, v ktorých sa jej zjavuje tvár muža, no nemôže si spomenúť, o koho ide. Pri rannom behu zisťuje, že má výbornú kondičku. Navyše, zbraň drží v ruke ako hotový profesionál a strieľa na milimeter presne. Stále však nevie, kto vlastne je. Keď si v novinách prečíta o vraždách mladých žien, premýšľa, či nie je ďalšou na zozname. Zúfalo sa snaží rozpamätať, no márne. Situácia sa vyostruje, keď sa dozvedá o záhadných okolnostiach smrti Petrovej manželky. Naozaj je jej záchranca ten, za koho sa vydáva?

K odhaleniu jej dopomôže čísi pár ženských rúk – kamarátka Petrovej ženy.

„Začalo sa mi rozvidnievať. Pomaly som spájala všetky nitky osudu, ktoré sa doteraz zdali nespojiteľné. No náhle nadobúdali jasnejšie kontúry. Výsledok ma vystrašil. ,Bože dobrý, bolo by niečo takého vôbec možné?´ vyslovila som potichu. V hlave mi začalo neznesiteľne hučať, začala som prerývane dýchať. Zhlboka som sa nadýchla. Keď Tina vytušila môj nepokoj, zaškľabila sa a spýtala, či som v poriadku.“

Poznáte ten vzrušujúci pocit, keď čítate skvelú detektívku plnú napätia, akcie a životu nebezpečných situácií? Keď sa neviete sústrediť na prácu, pretože vaša pochabá myseľ sa nevie odpútať od desivého príbehu, ktorý ju čaká doma pri posteli? Keď túžite poznať koniec, no zároveň sa bojíte, že posledné strany ukrývajú „výsledok“, ktorý sa vám vonkoncom nebude páčiť? Pri knihe Milujem ťa na smrť nič z toho nečakajte.

Túžite poznať koniec, no zároveň sa bojíte, že posledné strany ukrývajú „výsledok“, ktorý sa vám vonkoncom nebude páčiť.

Nemôžem povedať, že kniha ma ničím neoslovila. Samozrejme, že som chcela vedieť, čo je zač žena „bez minulosti“, čo skrýva Peter i aká je príčina Viktóriinej straty pamäti. Zvedavosť mi našepkávala, aby som po knihe siahla a odhalila túto knižnú záhadu. A tak som príbeh prečítala vyslovene len vďaka čírej zvedavosti, nie excelentnému výkonu autorky. Snažila sa, to nemôžem poprieť, no výsledný efekt ma nijako zvlášť neohúril. Detektívka je o detailoch, malých dielikoch, ktoré spájajú celok. Každý krok musí byť trikrát premyslený, kým nadobudne konečnú podobu. Čitateľ potrebuje mať pocit, že je súčasťou deja a rieši záhady spolu s detektívom. Pri Milujem ťa na smrť som ten pocit nemala. Veľa vecí akoby autorka nedotiahla do konca.

Nechcem sa obhajovať, no je možné, že som k tejto knihe nemala až taký kladný vzťah práve preto, že som si príliš zvykla na detektívky à la cudzie svety, ktoré vyslovene sršia dramatickými zápletkami a nie je strany, aby sa čosi nedialo. Súčasný knižný trh zaplavujú detektívne romány od výmyslu sveta a veľa z nich pochádza z pera „cudzokrajných“ spisovateľov, kde je technický rozvoj v značne pokročilejšom štádiu. Vezmite si napríklad takých Američanov. Polícia za veľkou mlákou má množstvo všakovakej modernej techniky a teda i modernejšie a prepracovanejšie postupy pri riešení kriminálnych prípadov. To sa, samozrejme, odzrkadlí aj v knižnom svete, pretože americký spisovateľ má tak oproti tomu slovenskému viac poznatkov z danej problematiky.

Koľko ľudí, toľko chutí.

Ktovie, možno si iba potrebujem osvojiť slovenský štýl písania krimi príbehov, to je všetko. Existuje jedno pekné príslovie, ktoré hovorí: Koľko ľudí, toľko chutí. Mne síce veľmi nechutilo, no táto „kabelková“ knižočka si určite našla svojich priaznivcov. Oddychové čítanie vyhľadáva množstvo ľudí, zvedavcov chodí po svete takisto veľa. A čo z toho plynie? Fakt, že Milujem ťa na smrť nebude mať núdzu o čitateľov.

• Meno autora: Ivana Klein
  • Knihu vydalo: Marenčin PT
  • Počet strán: 224