štvrtok, 23 október 2014 18:04

Holé kosti

Zabudnite na všetky predstavy, ktoré máte o antropologičke Temperance Brenannovej zo seriálu Kosti. Románová „Kosť“ je totiž úplne iná.

A vlastne ju v románoch Kathy Reichsovej nikto ani Kosť nevolá. Forenzná antropológia nikdy nebola taká populárna ako dnes. Vďačíme za to práve autorke románov, ktorá vytvorila Temperance Brenannovú ako svoje alter ego a tieto knihy neskôr poslúžili tvorcom seriálu Kosti ako predloha k scenáru. Ale len ako predloha. Knižná Temperance totiž vôbec nie je prehnane racionálna ani čudná. Je to sympatická žena, ktorá je síce vydatá, ale so svojím mužom nežije, má dcéru Katy, kocúra Birdieho a psa Boyda. Taká americká klasika.

dve mŕtvoly zhorené na uhoľ v havarovanom vrtuľníku, zhorené telíčko novorodenca v kachliach, nájdené medvedie kosti zakopané na rodinnej farme a odťatú hlavu spolu s rukami, ktoré sa našli v latríne...

V prípade románu Holé kosti sa doktorka stretne s pomerne komplikovaným prípadom, ktorý zahŕňa dve mŕtvoly zhorené na uhoľ v havarovanom vrtuľníku, zhorené telíčko novorodenca v kachliach, nájdené medvedie kosti zakopané na rodinnej farme a odťatú hlavu spolu s rukami, ktoré sa našli v latríne. Celkom pekná zmeska. Brenannová však nie je len taká obyčajná antropologička, ktorá obhliadne kosti a správu posunie vyšetrovateľom. Aktívne sa zapája do prípadov, neustále hľadá súvislosti, a popritom sa stíha venovať aj svojmu, povedzme, komplikovanému osobnému životu. Ako však s týmto všetkým súvisí obchod s drogami a s pašovaním chránených druhov živočíchov? Nuž, Holé kosti je poriadna skladačka nielen pre vyšetrovateľov, ale aj pre čitateľov.

Román je oficiálne zaradený do kategórie krimi thriller, avšak s týmto by som veľmi nesúhlasila. Áno, je to krimi, ale thriller v súvislosti s týmto dielom je trochu prisilné slovo. Uznávam, zápletka je dostatočne pútavá, dej je dynamický a núti vás čítať, ale báť som sa pri ňom nebála. Ani mi netuhla krv v žilách, to však vôbec neuberá na jeho kvalite. Kniha, samozrejme, obsahuje aj tak trochu odbornejšie výrazy, ale všetky sú veľmi dobre vysvetlené a autorka ostala v populárno-náučnej rovine. Možno sa niečo nové naučíte, ale takisto budete stále riešiť prípad so všetkými zainteresovanými osobami. A ku koncu sa možno dočkáte aj malej dávky „thriller mrazenia“.

nešlo len o riešenie prípadu, ale zápletka mala takisto aj trochu morálny charakter

Krimi román s niečím navyše

Kathy Reichsová sa pri písaní svojich kníh inšpiruje vlastným profesionálnym životom a do každej knihy vkladá istú dávku faktov z reálnych prípadov. V Holých kostiach mi bolo sympatické, že nešlo len o riešenie prípadu, ale zápletka mala takisto aj trochu morálny charakter. Autorka vyjadrovala dosť negatívny postoj k nelegálnemu obchodu so zvieratami a tým si ma získala. Spočiatku som nechápala, prečo venovala knihu inštitúciám na ochranu zvierat, ale na konci mi to už bolo jasné. Z tejto knihy som si teda neodniesla len príjemne strávený čas v miernom napätí, ale takisto ma tak trochu viac prinútil otvoriť oči a uvedomiť si (čo už bolo zjavné aj doteraz), že niektorí ľudia sú jednoducho svine.

„Moju nechuť rozprávať o práci si moji priatelia vykladajú ako stoicizmus, profesionálnu etiku, dokonca ako ohľaduplnosť k ich senzitivite. Ale vôbec to tak nie je. Mlčím skôr kvôli sebe než kvôli nim. Na konci dňa jednoducho potrebujem, aby tie studené a mŕtve telá zostali tam, kde sú – v antikorových chladiacich boxoch.“

Ako odchovanec na televíznom spracovaní, kde je Kosť naozaj svojrázna, ma trochu sklamalo, že knižná hrdinka je celkom obyčajná ženská, ktorá nepracuje v super modernom výskumnom ústave a ani nevedie tím „superhrdinov“.

Napriek všetkým pozitívam však musím uznať, že som od románovej Temperance Brenannovej čakala niečo viac. Myslela som si, že bude aspoň trochu ako tá seriálová. Ako odchovanec na televíznom spracovaní, kde je Kosť naozaj svojrázna a nechýba ani prudko sympatický agent Booth, ma trochu sklamalo, že knižná hrdinka je celkom obyčajná ženská, ktorá nepracuje v super modernom výskumnom ústave a ani nevedie tím „superhrdinov“. Avšak rýchlo som sa s tým zžila a musím uznať, že aj táto písmenková Kostička má niečo do seba. A za Bootha tu sekundoval detektív Ryan, s ktorým mala Temperance príjemné pletky.

Ak máte radi detektívne alebo krimi romány a máte chuť na niečo iné, ako sú severské lahôdky, skúste to aj s Kathy Reichsovou. Jej romány sú šmrncnuté zaujímavosťami z laboratórneho sveta prípadov a môžete sa spoľahnúť na ich autentickosť. Veď komu by ste už mali veriť v záležitostiach forenznej antropológie ak nie skutočnej antropologičke s bohatými skúsenosťami?

„Hoci končatiny vyzerali na prvý pohľad skutočne ako ľudské, odlišnosti v stavbe kostí boli evidentné. Spojené člnkovité a polmesiačikovité kosti pri horných končatinách. Hlboko klenuté konce priehlavkov a článkov na prstoch dolných končatín. Dĺžka prstov, ktorá sa zväčšovala smerom z vnútornej strany von.“

bones-tv-show-f17x-ray-hands

• Meno autora: Kathy Reichs
  • Počet strán: 336