nedeľa, 29 jún 2014 22:05

Dotyk smrti

Keď v malom mestečku v krátkom čase zomrú dve mladé dievčatá, je to nanajvýš podozrivé. Hoci polícia tieto prípady uzavrela ako nehody, sedemnásťročnej Therese na tom niečo nehrá. Podarí sa jej objasniť smrť svojej najlepšej kamarátky?

Theresa má sedemnásť a okrem typických tínedžerských problémov sa musí zaoberať aj nie práve zodpovednou matkou a dozorom nad mladšou sestrou, ktorou plieska puberta. Aby toho nebolo málo, práve keď leží Theresa doma v horúčkach, zalarmujú ju rodičia jej najlepšej kamarátky Júlie s tým, že je nezvestná. A na druhý deň sa nájde Júliino telo pod odľahlým mostom...

Theresa nemôže uveriť tomu, že by si Júlia siahla na život sama. No ani verzia polície, ktorá tvrdí, že šlo len o nehodu, sa jej nezdá veľmi pravdepodobná. Po tom, čo pred krátkym časom Júlia našla náhodou v lese telo mŕtvej Melissy, sa totiž bála chodiť niekam sama. Theresa tuší, že Júliina smrť môže mať niečo do činenia práve s týmto zážitkom. Čo keď Júlia odhalila Melissinho vraha a on sa ju rozhodol umlčať? Rozhodne sa teda pátrať na vlastnú päsť.

Theresa nemôže uveriť tomu, že by si Júlia siahla na život sama.

„Rozum mi vravel, že sa mám vzdať. Urobila som, čo som mohla, a nič, čo ešte urobím, mi Júliu nevráti. No potom tu bol jeden malý zlý hlások, ktorý ma podpichoval a tvrdil, že to nemôžem vzdať iba preto, lebo sa to trochu skomplikovalo. Musím zistiť pravdu, dlhujem to Júlii. S políciou a s Karin Zaunerovou nemôžem počítať. Je teda čas, aby som začala sama aktívne konať. Hneď zajtra!“

Rozprávanie hlavnej hrdinky sa strieda so zápiskami z Júliinho denníka, do ktorého si zaznamenávala udalosti a pocity pár dní pred smrťou. Pomôžu tieto poznámky Therese nájsť Júliinho vraha? Boli jej podozrenia opodstatnené, alebo sa mýlila? A prečo sa vlastne Theresa dozvedá niektoré veci z Júliinej minulosti až po jej smrti? Veď boli najlepšie kamošky...

„Nájsť odpoveď na niektoré otázky je ľahké. Človek použije sedliacky rozum alebo mu pomôžu jeho skúsenosti. Použije google alebo sa pozrie do encyklopédie. Na iné otázky však neexistujú jasné, uspokojujúce odpovede. A ešte sú tu otázky, ktoré odpovede vôbec nemajú. Zmieriť sa s tým je pre mňa ťažké.“

Osobne ma trochu sklamal fakt, že som vraha a niektoré iné súvislosti vytušila už oveľa skôr ako hlavná postava, a tak už ku koncu pre mňa dej až taký zaujímavý nebol. Skôr sa mi zdal trochu naivný. Neviem však, či je to tým, že v knihe vystupovalo málo postáv a tak nebolo ťažké odhadnúť páchateľa, alebo možno tým, že už mám prečítaných a napozeraných (no dobre, hlavne napozeraných) príliš veľa detektívok a kriminálnych seriálov.

Prvá láska a s ňou spojené nesmelé zbližovanie je témou, o ktorej si čitateľky v tínedžerskom veku určite rady prečítajú.

Kniha Dotyk smrti je označená ako „young adults“ a myslím si, že medzi touto vekovou skupinou si čitateľky, ktoré by ju ohodnotili omnoho pozitívnejšie ako ja, určite nájde. Okrem kriminálnej zápletky totiž obsahuje aj zápletku romantickú. Prvá láska a s ňou spojené nesmelé zbližovanie je témou, o ktorej si čitateľky v tínedžerskom veku určite rady prečítajú.

„Odkašľala som si. ,Dostala som tú knižku od jedného maminho známeho, ale už ich mám kopu,´ ukázala som rukou do výšky kolien, ,a tak som si povedala, že ti ju prinesiem. Ty predsa také veci čítaš rád.´
Pomaly som sa zlepšovala. Práve som Leonovi klamala rovno do očí a ani som sa pritom nezačervenala. Že by som už pomaly získavala tréning?
Leon sa uškrnul. ,Ach tak. Preto je na nej cenovka a náhodou je tiež v taške s logom kníhkupectva za rohom.´

Foto Berta 2