štvrtok, 05 jún 2014 21:06

Muž s modrými kruhmi

Ako decká sme často zdobili chodníky svojimi výtvormi namaľovanými kriedou. Nikto nás nehrešil, ľudia sa na nás usmiali a pokračovali v ceste. V Paríži pribúdajú na uliciach modré kriedové kruhy. Ten, kto ich kreslí, je verejnosti spočiatku neznámy, rovnako ako aj jeho zámer. Namiesto úsmevných reakcií však vyvoláva strach.

Modré dokonale nakreslené kruhy nemusí každý vnímať ako hrozbu. Dokonca by mohli v kriminálnom príbehu pôsobiť trošku smiešne. Uprostred nich je vždy uložený nejaký banálny predmet. Až raz sa v kruhu objaví mŕtvola ženy, čím sa len potvrdí domnienka vyšetrovateľa Adamsberga, ktorý v záhadných kruhoch už dlhšie videl nebezpečenstvo. Vrážd pribúda, no vinník je stále veľkou záhadou. Prečo takto provokuje spoločnosť? Aký je jeho cieľ?

„,Ako kreslí tie kruhy, zvnútra či zvonku?´
,Zvonku. Odrazu len zastane nad voľajakou drobnosťou a hneď vyťahuje kriedu, akoby bez pochybností vedel, že dnes večer je toto tá správna haraburda. Poobzerá sa dokola, počká, kým ulica nie je prázdna. Nechce, aby ho videli, zdá sa, že toleruje iba mňa, neviem prečo. Možno tuší, že ho viem pochopiť. Celá akcia mu zaberie asi dvadsať sekúnd.´“

Muž s modrými kruhmi je tenučkou kriminálkou, na ktorú je potrebné si zvyknúť. Nejde tu len o klasickú zápletku v štýle vražda – hľadanie vraha. Autorka sa zameriava aj na detaily, venuje sa postavám a ako zvyknem hovoriť, všíma si i kúty, o ktoré iní autori ani len nezavadia pohľadom. Týmto však svoju knihu stavia do pozície, v ktorej nemusí zožať veľký úspech. Vymyká sa z bežných konvencií, a preto ju nie každý pochopí. Jedného nadchne, druhý ju odhodí. Aj taký je osud kníh, ktorých tvorcovia trošku experimentujú a nesnažia sa splynúť s davom.

Mnohokrát sa v kriminálkach stretávame s prepracovanou postavou vraha. V tejto knihe sa väčšej pozornosti ušlo vyšetrovateľovi. Adamsberg vám odkryje značnú časť svojho súkromia, svoje kladné stránky i neduhy, tajné myšlienky aj túžby. Práve preto sa niekomu z vás môže zdať dej málo dynamický, rozvláčny a nudný. Tiež som sa veľakrát pristihla pri tom, ako mi pozornosť od knihy uteká iným smerom. Celý príbeh sa mi vďaka opisom a „zbytočným“ rozhovorom zdal akýsi vzdialený a zahmlený. I keď som ten typ čitateľa, ktorý vie oceniť aj vyprofilovanú postavu, pri tomto diele mi to akosi nesedelo.

Okrem neurotického Adamsberga sa tu stretnete aj s ďalšími postavami. Jeho láska Camille, Charles – nevidiaci fešák, vnímavá Mathilde a policajt Danglard... Aj tieto charaktery prispejú k rozlúšteniu celej záhady, ktorá sa okolo modrých kruhov vytvorila, a svojím spôsobom pomôžu vypátrať človeka, ktorý sa s obyvateľmi Paríža tak trochu zahráva.

Myslím, že nikoho neurazím, ak poviem, že Muž s modrými kruhmi je netradičnou kriminálkou. V porovnaní so severskými detektívkami vám tu možno bude chýbať to povestné ťaživé napätie, časté a odpor vyvolávajúce detaily ohľadom vraždy alebo prepracovaná technika kriminálneho vyšetrovania. Namiesto toho tu však nájdete atmosféru Paríža, ktorú sa autorke podarilo do stránok vložiť aj bez toho, aby nás nudila opismi budov či typických parížskych uličiek.

„Túto noc sa v Paríži objavili dva kruhy. Prvý nakreslil niekto na Ulici Moulin-Vert, našiel ho pochôdzkar zo 14. okrsku, zaujalo ho, aký je dokonale okrúhly. Druhý našli v tej istej štvrti na Ulici Froidevaux, nahlásila to žena, ktorá sa prišla sťažovať, pretože si myslela, že toho už bolo dosť.“

Možno som si len v poslednom období príliš zvykla na mrazivé škandinávske krimi a teraz si bez krutého severského vetra a komplikovaných nórskych alebo švédskych mien už kriminálku neviem ani predstaviť. Každopádne, Muž s modrými kruhmi je tu pre tých, ktorým sa žiada zmena a vybočenie zo stereotypu. Ak sa chcete zahĺbiť do príbehu, v ktorom všetko plynie ľahučko a pomaly, i keď sa rieši séria vrážd, vyskúšajte túto detektívku od francúzskej autorky. Spoznáte vnútro hlavných postáv, prejdete sa nočným Parížom a odhalíte vinníka, ktorý francúzsku metropolu spestroval svojimi kriedovými kruhmi.

• Meno autora: Fred Vargas
  • Národnosť: francúzska
  • Počet strán: 220