piatok, 30 máj 2014 19:03

Cela číslo 17

Ďalšia super dánovka odfajknutá v mojom zozname - zatiaľ - neprečítaných kníh. Ani tentokrát ma Dominik Dán nesklamal. Niežeby to bol najlepší autor na svete, ale na slovenskom a českom knižnom trhu spomedzi autorov krimi na neho nikto nemá. Nech mi vraví kto chce, čo chce...

Kniha od tohto autora s názvom Cela číslo 17 sa mi pod ruky priplietla síce až niekoľko rokov po jej vydaní, no to nemení nič na fakte, že zaplnila jedno z prázdnych miest v sérii dánoviek v mojej súkromnej knižnici. Ako sme u Dána zvyknutí, vo svojich knihách rozvíja súčasne dva príbehy. Rovnako je tomu aj teraz. Detektívov z Nášho Mesta vytiahne od pohodlného vyvaľovania sa v papučiach pred televízorom a od vianočných filmov telefonát o zavraždenom mužovi na jednom zo sídlisk. Ako som už písala, spolu s detektívom Krauzom vyrážame na miesto činu k zavraždenému pánovi, ktorého našla suseda ležať pod oknami s bajonetom trčiacim z chrbta. Bajonet nie je tým najkurióznejším, čo sa tohto pána týka. Mŕtvy „srandista“ je totiž oháknutý iba v tieločku, trenkách a s jednou ponožkou. …no dobre, aj ten bajonet je smiešny...

Bajonet nie je tým najkurióznejším, čo sa tohto pána týka. Mŕtvy „srandista“ je totiž oháknutý iba v tieločku, trenkách a s jednou ponožkou.

Kto pozná Dánove knihy, vie, že ku konverzáciám detektívov neodmysliteľne patrí aj humor. A nie hocijaký, ale taký policajný. Plno slovných zvratov, preklepov a hra so slovíčkami pobavili nielen mňa, ale aj moje kolegyne (musela som predsa zmysluplne vysvetliť výbuch smiechu počas obedňajšej prestávke, keď som polievku vyprskla na svoj monitor). Humor je jeden z tých aspektov, kvôli ktorým sa k Dánovým knihám rada vraciam. Okrem humoru nechýba v jeho knihách ani vhodne nadávkované napätie. Veľmi sa mi páči, ako nenápadne „namotá“ čitateľa na príbeh až tak, že je priam heroický výkon pustiť knihu z rúk čo i len pre potrebu prezuť si ponožky.

Kamil nás svojimi akoby denníkovými zápiskami oboznamuje so svojím životom, s detstvom, rozpráva o vzťahu s Julkou, pekným blonďatým dievčaťom, s ktorým sa zoznámil v letnom tábore, a ktorá sa neskôr stala jeho manželkou.

„Krauz!“ „Čau, Petrus! Prajem ti šťastné a veselé...“ „Ak je to jediné, čo si mi chcel dnes oznámiť, tak Boh ti žehnaj, synečku...“

„...iste, … a ešte, že máme vraždu...“

„...tak potom si obyčajný necitlivý pes krížený s tchorom a divou sviňou a...“

„...mám tu napísané, že šéfa máš v Tatrách, riaditeľ je chorý a ty si vraj hovädo štepené, lebo si sa dobrovoľne priznal, že si na sviatky doma a že si ochotný zdvíhať telefóny...“ „Donútili ma, hajzli...“

„...to je váš problém, chlapci, ja ti iba oznamujem, že na Kvetnej osemnásť pod barakom leží blbeček a z chrbta mu trčí bajonet..“ „Aj ty piješ? V službe?“ „Nieéééé, prečo?“ „Vojna sa už skončila...som si myslel...“

„Aj ja, ale hliadka, čo to bola preveriť, hlásila, že je to ozajstný bajonet a prepichnutý durch jak špekáčik. Mám ti poslať auto?“

„Nie, mám už pristavenú ponorku a na streche vrtuľník...“

„Tak ti posielam aj auto, kým si to nerozmyslíš...koho mám ešte stiahnuť?“

„Nikoho! Najprv si to obzriem a potom budeme kaziť sviatky slušným ľuďom!“

Lebo bol detektív z oddelenia vrážd a niekto sa rozhodol zabíjať aj na Vianoce. Sviňa. Zabijak s bajonetom. Akurát si zmýlil kapra s chrbtom blížneho svojho."

Okrem divného mŕtveho sa však zoznamujeme aj s Kamilom. Milým a nekonfliktným univerzitným pedagógom, ktorého obvinia z vraždy svojej manželky. Kamil nás svojimi akoby denníkovými zápiskami oboznamuje so svojím životom, s detstvom, rozpráva o vzťahu s Julkou, pekným blonďatým dievčaťom, s ktorým sa zoznámil v letnom tábore, a ktorá sa neskôr stala jeho manželkou. Páči sa mi, ako Kamil o Julke rozpráva, nikdy ju neprestal milovať. Ani po tom, čo sa o nej dozvedel pravdu, krutú pravdu ...ale to by som už prezradila veľa... Spočiatku sa v knihe prepletajú dva príbehy – príbeh muža s bajonetom v chrbte a príbeh Kamila. Prvú vraždu objasní Krauz pomerne rýchlo. Za to s Kamilom a jeho vinou či nevinou to také jednoduché nebude.

Vďaka svojej inteligencii a mysleniu rýchlo pochopí, že svoj um a vynaliezavosť musí teraz využiť na to, aby vôbec prežil. Bez čo najmenšej fyzickej a psychickej ujmy.

„Žlčník!“ rozhodol promovaný doktor medicíny Paľko Kukučka. Krauz žalostne zaúpel a vzhliadol k stropu. Koľko spolupracovníkov ochotných nahradiť jedného obyčajného doktora s obyčajným diplomom! Asi to tak funguje na každom pracovisku, lebo aj jeho manželku sa svojho času pokúsila liečiť kolegyňa s maturitou z ekonomickej, a aj ak skončila v pôrodnici. Nebola to rakovina maternice.... iba čakali Lauru..."

Kamila ubytujú vo väzení v cele so súpisným číslom 17 (ako je zjavné z názvu knihy). Vďaka svojej inteligencii a mysleniu rýchlo pochopí, že svoj um a vynaliezavosť musí teraz využiť na to, aby vôbec prežil. Bez čo najmenšej fyzickej a psychickej ujmy.

Možno to poznáte, možno nie. Ale ak radi čítate knihy od svojho obľúbeného autora alebo autorky, niekedy môžete mať pocit, že sa už opakuje. Že viete predvídať, čo sa stane, ako bude dej pokračovať, charaktery postáv sú si akosi podobné. Ešte som sa s jeho knihou nikdy nenudila a predpokladám, že sa tak nikdy nestane. Už teraz sa teším na jeho najnovšiu knihu s názvom „Nevinným sa neodpúšťa“, ktorá slávnostne zaujme popredné miesta v kníhkupectvách už v polovici júna. Ja sa už neviem dočkať, keď pohladím jej ešte horúce strany s typickou vôňou novej knihy.

• Meno autora: Dominik Dán
  • Počet strán: 200
  • Dátum vydania: streda, 23 máj 2007