štvrtok, 24 apríl 2014 06:00

Biele noci

Podnebie v Petrohrade je extrémne. V zime obyvateľov sužujú kruté mínusové teploty, v lete sa však môžu tešiť z bielych nocí. Od polovice júna tma v Petrohrade neprichádza. Je len šero. Práve počas týchto magických nocí sa odohráva príbeh lásky v tej najčistejšej podobe.

VBielych nociach je autor rozprávačom i hlavným hrdinom zároveň. Láskavo sa prihovára svojim čitateľom a otvorene sa im zdôveruje so svojimi najhlbšími citmi. Nikolaj je samotár. Priateľov nemá a lásku pozná len zo svojich snov. Jeho osamelosť prerušila náhoda a do jeho jednotvárneho sveta vstúpila Nastenka. Rozprávača na nej zaujal smútok, ktorý ju obklopoval. Už len keď ju videl stáť osamelú a zaliatu slzami vedel, že sú si podobní, že ich spája podobný osud. V priebehu štyroch nocí sa stretávajú a rozprávajú si všetko o svojom živote.

Jeho osamelosť prerušila náhoda a do jeho jednotvárneho sveta vstúpila Nastenka.

„Bola čarovná noc, taká noc, milý čitateľ, aká môže byť azda len vtedy, keď sme mladí. Nebo bolo také hviezdnaté, také rozžiarené, že pri pohľade naň musel sa človek nevdojak spýtať sám seba: je vôbec možné, aby pod takým nebom žili všelijakí srdití a vrtošiví ľudia?“

Nastenka žije so svojou prísnou starou matkou, ktorá ju pripútava k sebe nielen psychicky ale aj fyzicky. A ona je pritom krehké žieňa, ktoré túži po láske ako z rozprávky, po vlastnom živote, po slobode. Dosiahne svoje šťastie s rozprávačom, s ktorým sa práve zoznámila? Alebo je pre ňu tým pravým podnájomník, ktorý pred rokom býval v ich dome a sľúbil, že sa po ňu vráti?

Dosiahne svoje šťastie s rozprávačom, s ktorým sa práve zoznámila?

„Ako len šťastie a radosť človeka skrášľujú! Ako srdce prekypuje láskou! Máš dojem, akoby si chcel vliať svoje srdce do iného srdca, chceš, aby všetko bolo veselé, všetko sa smialo. A aká nákazlivá je táto radosť! Koľko nehy bolo včera v jej slovách, koľko dobroty v srdci ku mne... Ako sa starala o mňa, ako sa ku mne túlila, ako povzbudzovala moje srdce! Ó koľko koketérie od šťastia!“

Láska má mnoho podôb. A v Bielych nociach ich spoznávame azda všetky od lásky starej matky k vnučke, pre ktorú chce len to najlepšie, cez lásku medzi priateľmi, ktorí sú jeden pre druhého ochotní vzdať sa vlastného šťastia, až po lásku medzi dvomi spriaznenými dušami.

Dostojevskij núti čitateľa zamýšľať sa nad tým, ako žijeme. Prináša mnoho pravdy a úprimnosti.

Biele noci je krátka novela, ktorú Dostojevskij napísal pred viac ako 160 rokmi. No i po toľkých rokoch je jej posolstvo stále aktuálne. Dostojevskij núti čitateľa zamýšľať sa nad tým, ako žijeme. Prináša mnoho pravdy a úprimnosti. A aj keď rozprávačove slová boli miestami príliš kvetnaté a zdĺhavé, na kráse a celkovom dojme knihe neubrali. Biele boli noci, ich spoločné noci, biele ako ich krištáľovo čisté srdcia túžiace po nehe.

• Meno autora: Fiodor Michajlovič Dostojevskij
  • Národnosť: ruská
  • Knihu vydalo: Vydavateľstvo Európa