štvrtok, 27 marec 2014 21:58

Ako chutí moc

„Moc sa môže stať dobrom, moc sa môže stať zlom. Záleží na tom, kto ju používa.“

Román Ako chutí moc od slovenského prozaika Ladislava Mňačka vyšiel v roku 1968. Momentálne patrí do repertoára povinnej literatúry a straší študentov našich škôl. Úprimne, nemajú sa čoho obávať.

V románe je rozoberaný na márne kúsky život hlavného hrdinu, ktorý celé dielo preleží. V rakve. Rozprávačom jeho životného príbehu je starý kamarát, fotoreportér Frank. Ten nás sprevádza životom nebohého štátnika. Nepriamo sa tak dozvedáme o charaktere človeka cez Frankove spomienky a nostalgické chvíľky.

Hovorí sa, že o mŕtvych len v dobrom. To v tejto knihe neplatí. Politik sa už nemôže brániť, mlčí. Na jeho miesto prichádza Frank na obhajobu, ale aj na kritiku. Prežíva namiesto zosnulého ťažkú chvíľu. Poznal ho od detstva cez partizánstvo až do jeho smrti. Úporne hľadá, čo sa stalo s jeho kamarátom. Prečo charizmatický a nebojácny človek, ako bol štátnik, sa nechal strhnúť mocou a najmä slávou? A ako je možné, že tak veľký človek mohol skončiť taký malý a sám, bez jediného vlhkého oka? Sám v miestnosti plnej pretvárky.

Začítavame sa ďalej a zrazu si uvedomíme, že aj keď bol tento román napísaný pred vyše 50. rokmi, stále je aktuálny. Stalo sa všeobecnou pravdou, že v politike každý hrabe za seba a na ostatných odhadzuje špinu. No v dnešnom svete sa to robí otvorene.

„Keď sa s ním bližšie zoznámiš, vnikneš do dobrodružstva, ktoré sa volá svetové dejiny. Pochopíš z nich všetko. Aj dnešok? Aj dnešok. Práve dnešok. Je neuveriteľné, ako sa za podobných historických situácií opakujú tie isté chyby. Človek je ešte vždy v svojej podstate lovcom mamutov. Mamutov už dávno niet, ale človek ešte vždy chcel uloviť čo najväčší kus mäsa. A všetka civilizácia aj všetka kultúra sú len na to, aby túto prapodstatu maskovali.“

Keby som mala jedným slovom opísať svoje pocity, keď som čítala túto knihu, povedala by som "prekvapenie". Poznáme predsa povinné čítanie, ktoré zaujímavé knihy mení na niečo nezaujímavé, ba priam nudné. No pri tejto knihe som tento pocit nezažila. Mňačko ma vtiahol do príbehu svojou originálnosťou rozprávania, pozoruhodnými myšlienkami a pohľadom na 50-te roky na Slovensku. A keď si uvedomíte, že autor sa inšpiroval reálnymi postavami zo slovenskej politickej scény, Pavlom Dávidom a Rudolfom Strechajom, ktorí tu vládli desať rokov, určite vás to nenechá chladnými.

• Meno autora: Ladislav Mňačko
  • Knihu vydalo: Slovenský spisovateľ
  • Počet strán: 208