utorok, 15 október 2013 10:05

Anna zo Zeleného domu

(21 hlasov)

„,Veď nič neješ,´ karhala ju Marilla a pozrela na ňu, akoby sa dopustila vážneho priestupku. Anna si vzdychla. ,Nemôžem. Som na dne zúfalstva. Môžete jesť, keď ste na dne zúfalstva?´ ,Nikdy som nebola na dne zúfalstva, nemôžem to teda vedieť,´ odpovedala Marilla. ,Nikdy? Pokúsili ste sa aspoň predstaviť si, že ste na dne zúfalstva?´"

Anna zo Zeleného domu je prvá časť zo série kníh, ktoré ma sprevádzali mojím detstvom a dospievaním. Rada sa k nim aj po čase nostalgicky vraciam. Komické, ba priam absurdné situácie a typické dievčenské problémy podávané s nenapodobiteľným optimizmom mi zakaždým vyčarujú úsmev na perách.

Typické dievčenské problémy podávané s nenapodobiteľným optimizmom

Príbehy o hlavnej hrdinke Anne Shirleyovej, nevšednej a vnímavej sirote, stvorila kanadská spisovateľka Lucy Maud Montgomeryová. Postava Anny jej bola očividne tak blízka, že napísala dokonca sedem ďalších románov (Anna v Avonlea, Anna v Redmonde,...) a zopár krátkych príbehov zaoberajúcich sa jej životnými osudmi.

Anna Shirleyová si svojou večnou roztopašnosťou a bohatou predstavivosťou získala srdcia mnohých čitateliek na celom svete. A to až natoľko, že tieto romány Ostrov princa Eduarda v Kanade, kde sa dej odohráva, doslova preslávili. Verné milovníčky Anniných príbehov túžia aspoň raz navštíviť miesta, ktoré Montgomeryová tak živo a poeticky opísala – Aleju milencov, Trblietavé jazierko či bájny Zelený dom, Annin vytúžený domov.

Román Anna zo Zeleného domu zachytáva prvé šťastné roky jedenásťročnej osamelej, ryšavej siroty Anny. Pod svoju opateru si ju vezmú súrodenci Matej a Marilla Cuthbertovci, žijúci v malom mestečku Avonlea. Spočiatku si chceli adoptovať chlapca, aby im pomáhal s gazdovstvom, no v dôsledku nedorozumenia sa v ich dome ocitla práve Anna. Počiatočné rozčarovanie nad Anninou výbušnosťou, ktorá ju často dostávala do nepríjemností a zasnenou povahou, preváži jej húževnatosť, usilovnosť a túžba po vzdelaní.

Verné milovníčky Anniných príbehov túžia aspoň raz navštíviť miesta, ktoré Montgomeryová tak živo a poeticky opísala

„,Aký má význam dávať mená muškátom?´ ,Rada dávam všetkým predmetom vlastné mená, i keď je to len muškát. Väčšmi sa potom podobajú ľuďom. Ktovie, či muškát neuráža, keď ho volajú len muškátom. Istotne by sa vám nepáčilo, keby vás vždy volali len žena. Áno, budem ho volať Krásavec. Dnes ráno som pomenovala aj čerešňu, čo stojí pod oblokom. Nazvala som ju Snežnou kráľovnou, lebo je taká biela. Pravda, vždy nebude kvitnúť, ale človek si to aspoň vie predstaviť, nie?´“

Anna oplýva kvantom pozitívnych a negatívnych vlastností a Montgomeryová si ju ako postavu doslova vypiplala. Kvôli svojej márnomyseľnosti, impulzívnosti a zasnívanosti sa Anna dostáva do trápnych, no vtipných situácií. Jej márnivá povaha sa naplno prejaví, keď si zafarbí svoje nenávidené ryšavé vlasy v nádeji, že budú hnedé, no v skutočnosti si ich nafarbí na zeleno. Od detstva mi asi najviac utkvela v pamäti pasáž, v ktorej dotknutá Anna rozbije v škole tabuľku o hlavu spolužiakovi Gilbertovi, pretože sa opovážil nazvať ju „ryšavkou“. Gilbert zohrá v Anninom živote na poli lásky veľmi dôležitú úlohu, a preto je táto postava v diele významná.

Autorka poukazuje na diametrálny rozdiel medzi spoločnosťou a ľudskou individualitou

Tieto a mnohé ďalšie úsmevné situácie autorka nezabúda okoreniť morálnym ponaučením. Zároveň, ako iní doboví autori, poukazuje na diametrálny rozdiel medzi spoločnosťou a ľudskou individualitou. Annu jej konvenčné okolie spočiatku považuje za nevychovanú, prchkú sirotu, no napriek tomu je omnoho hĺbavejšia, vnímavejšia a prírodnú krásu okolo seba prežíva intenzívnejšie a priam s posvätnou úctou.

Román je určený najmä dospievajúcim dievčatám, ktoré si ešte uchovávajú svoje krásne naivné, romantické ideály. Týmito podmanivými príbehmi o láske, priateľstve a šťastí Montgomeryová okúzlila všetky dievčatá, ktoré sa na svet pozerajú Anninými skúmavými, zasnenými očami.

anna-zo-zeleneho-domu-1Gilbert-Blythe-can-attest-that-teasing-a-girl-to-get-her-attention-is-never-a-good-idea

• Meno autora: Lucy Maud Montgomeryová
  • Národnosť: kanadská