utorok, 04 júl 2017 11:18

Traja kamaráti

Traja mladí ľudia zlomení vojnou, hospodárska kríza, boj o prežitie, o prácu, boj o lásku a o život. Zlomené duše, ktoré vypľula nemilosrdná vojna. Človek potrebuje pokoj, oddýchnuť si od problémov vojny, no namiesto zaslúženého mieru sa mu dostáva neistota, pomaly ho doháňajú dlhy vojny, či už zdravotné alebo hmotné.

Na čele tohto príbehu stojí Robert, jeden z troch nerozlučných kamarátov. Robby kedysi chcel byť umelec, klavirista, no vojna mu ukázala, kde je jeho miesto a tak svoje sny zapíja v baroch, občas zvykne čosi zahrať, no na živobytie si všetci traja zarábajú ako automechanici vo svojej autoopravovni. Autá sú dôležitou súčasťou príbehu. Dovedú protagonistov na dôležité miesta, zarábajú im peniaze, zoznamujú sa s dôležitými ľuďmi. Vďaka predaju auta sa Robby zoznámi so svojom životnou láskou – Patríciou Hollmanovou. A o tomto to je. O láske. Hlbokej, dôležitej láske, ktorá chce zvládnuť všetko. Ale vojna aj po skončení nepovedala svoje posledné slovo.

Ale vojna aj po skončení nepovedala svoje posledné slovo

Pretože človek nemusí byť vojak, aby ho táto beštia ovplyvnila.

"Chodili sme ulicami. Bolo sychravo. Na mesto zvoľna padala hmla, zeleno-strieborná hmla."

Remarque píše krásne. Jeho poetický jazyk sa číta jedna radosť, máta pocit, akoby vás zaplavoval príval emócií. Opisy pocitov sú hlavnou devízou tejto knihy, pretože čo sa príbehu týka, mala som tak trocha pocit, akoby to tu už niekedy bolo, a niekoľkokrát. Remarque nenapísal žiadnu senzáciu, pri ktorej by sme ochkali od vzrušenia, pretože netušíme, ako sa to celé skončí. Práve naopak, od začiatku tušíme, akým smerom sa bude celý príbeh uberať. Ale možno práve preto si autor mohol dovoliť písať tak, ako písal.

Postavy sú veľmi jednoznačné a čo sa týka tých hlavných dvoch, páči sa mi, že na konci už neboli takí, ako na začiatku, ale zároveň si zachovali svoju tvár.

na konci už neboli takí, ako na začiatku, ale zároveň si zachovali svoju tvár

Robby mi od začiatku nebol dvakrát sympatický. Veľa pil, bol neistý, robil unáhlené závery. Začiatky s Pat mi drásali nervy, pretože Robby sa vedel správať naozaj hlúpo. Našťastie sa všetko začne pomaly meniť, rovnako ako to býva v skutočných vzťahoch. Vzťah s Pat ho postupne mení a Robby mi začal prirastať k srdcu. Tým, že sa autor nestránil ani zlých vlastností, Robby pôsobí veľmi reálne.

"Zrazu som ju videl jasne pred sebou. Videl som, ako krúži snehové páperie, videl som útlu, tmavú hlavu, rovné, trošku dopredu nahnuté plecia, bronzovú pleť..."

Na druhej strane, Pat mi pripadala ako z iného sveta. To, ako sa správala, čo rozprávala, mi prišlo veľmi neskutočné, no napriek tomu som ju rada čítala alebo možno práve preto. Pôsobila na mňa ako sen. A tak to pravdepodobne malo byť, ako sen, čo ti mier dal a vojna berie.

Ich vzťah bol nevšedný, no napriek tomu taký, ako mnohé iné. Keď sa po čase dozvedáme o Patinej chorobe, ani nemôžeme byť prekvapení.

Jednoducho to do tohto príbehu zlomených sŕdc patrí

Jednoducho to do tohto príbehu zlomených sŕdc patrí. Čítame o nádeji, ktorú berie smrť, choroba, nedostatok peňazí, nedostatok práce. Zmarené nádeje, vyhliadky na lepší život... týmto všetkým je popretkávaná Remarquova kniha. Stretávame sa tu so smrťou či chorobami neprikrášlene, bez servítky, tak krutými, akými naozaj sú. Ale hlavne, stretávame sa s pravým priateľstvom a silnou láskou, ktorá zoceľuje srdcia.

Traja kamaráti sú nesmrteľným príbehom od nesmrteľného autora, ktorého sa oplatí čítať.

• Meno autora: Erich Maria Remarque
  • Národnosť: nemecká