streda, 27 júl 2016 23:03

Foucaultovo kyvadlo

Sedíš v nervóznom kŕči schúlený v rohu, snažiac sa nájsť aspoň svetielko pravdy, aspoň kúsok hmatateľného dôkazu, šípku ukazujúcu smer von z labyrintu tisícok navzájom si protirečiacich informácií, ktoré ťa privádzajú do šialenstva. Tvoja inteligencia sa stala prekliatím a história tvojím nepriateľom. Svet sa obrátil hore nohami a lož sa stáva pravdou.

Múzeum Saint-Martin-des-Champs v Paríži a s ním celý svet sa otáčajú okolo svojej osi spolu s Casoubonom, fascinovane upierajúcim pohľad na jediný pevný bod, dôkaz prirodzenej mágie pohybu – Foucaultovo kyvadlo. Hypnotické kmitanie zo strany na stranu akoby prehováralo nášho hrdinu, aby sa na noc ukryl v tomto obrovskom múzejnom komplexe a raz a navždy rozlúštil záhadu tajnej histórie všetkých kontinentov, politických prevratov, každého veľdiela spísaného velikánmi svojej doby, záhadu človeka, Boha, Diabla... A on tak vykoná.

Mágia pohybu – Foucaultovo kyvadlo.

Casoubon sa tu skryje a začína premietať o tom, čo všetko sa udialo v jeho živote za posledné roky. O tom podáva čitateľovi správu niekoľko dní po tom, čo sa v múzeu definitívne rozhodne nasadiť vlastný krk. Takže tu máme tri časové línie, dve obláčikové komiksové bubliny predstavujúce spomienky a jeden nesmierne napínavý príbeh, pretkaný množstvom rôznorodých literárnych postupov – od eseje až po nezáväzné ťukanie písmen do Abulafia, počítača typu z osemdesiatych rokov.

„Môj pohľad sa teda neobracal ani tak k zemi, ako skôr tamhore, k tajomstvu dokonalej nehybnosti. Kyvadlo mi vravelo, že hoci sa všetko pohybuje, zemeguľa, slnečná sústava, hmloviny, čierne diery a všetky dietky veľkej vesmírne emanácie, od prvých aiónov po najslizkejšiu hmotu, zostáva jediný bod, čap, svorník, pomyselný hák a okolo neho sa pohybuje celý vesmír.“

Po tom, čo Casoubon absolvuje veľmi znepokojujúci telefonát so svojím kolegom Jacopom Belbom, študuje v jeho byte .files uložené na disketách, ktoré po sebe Belbo zanechal pomocou Abulafia. Chce sa dozvedieť viac o tom, ako a prečo sa jeho kolega ocitol v život ohrozujúcej situácii. V Casoubonových spomienkach na dobu, kedy to všetko nenápadne začalo, sa čitateľ ocitá v redakcii knižného vydavateľstva Garamond v čase pred pätnástimi rokmi – čo mierne pripomína Ecov finálny počin Nulté číslo.

Viditeľná história sa zlieva do spodných prúdov histórie podzemnej.

Garamond má aj svoje temnejšie sesterské vydavateľstvo, neštítiace sa vydávať trošku pochybnejšiu literatúru. No a práve tu v týchto redakciách sa rozohráva veľmi nebezpečná partia, v ktorej šachovnicu predstavujú jednotlivé úseky dejín a figúrkami sa stávajú hádam všetky európske tajné spolky s ich najvýznamnejšími členmi. Viditeľná história sa zlieva do spodných prúdov histórie podzemnej, zanechávajúcej svoje stopy ukryté medzi riadkami latinských formuliek, magických kníh, politických pamfletov, rituálov a v posvätnej tajuplnosti kabalistického sefirotu.

Prenikavý intelekt hlavných troch konšpirátorov – Casoubona, Belba a ďalšieho kolegu Diotalleviho – im spočiatku umožňuje túto hru vnímať skutočne iba ako hru. No zároveň im nedovoľuje, aby jej finále dosiahlo len priemernú úroveň. A zhoršuje sa to, ak sa okolo vás neustále obšmietajú samozvaní mágovia, ezoterici, sektári a iné „hľadaním skrytej pravdy“ posadnuté existencie, hotové uveriť akémukoľvek konceptu, ktorý im podhodíte, len nech to zapadá do ich hermetického videnia sveta, do ich gnostického náhľadu.

„A čo ak sa medzitým nejaká skupina, bezpochyby baconského razenia, rozhodla rozlúštiť tajomstvo prúdov bez mapy a bez kyvadla, znovu, od začiatku skúmajúc dych hada? Tu by sa Salonove predpoklady ukázali ako správne: približne vo foucaltových časoch začína priemyselný svet, výtvor baconského krídla, hĺbiť v útrobách európskych metropolí siete podzemnej dráhy.“

Ani jedno youtubové video plné „šokujúcich“ odhalení storočia plánovaného sprisahania tajných spoločností vám neponúkne ucelenejšiu a zmysluplnejšiu teóriu, než akú vtesnal Umberto Eco pred tridsiatimi rokmi do desiatich častí tejto knihy. Nájdete tu všetko – slobodomurárstvo, iluminátov, jezuitov, Protokoly sionských mudrcov, nacistov či v neposlednom rade templárov. No je tu jeden „problém“. Očividným cieľom knihy nie je dokázať pravdivosť takýchto teórií, ale ich absurdnosť, čo robí túto knihu niečím, čo len tak ľahko nezaradíte do regálu s „alternatívnou históriou“, ale skôr medzi literatúru psychologickú.

Očividným cieľom knihy nie je dokázať pravdivosť takýchto teórií.

Kniha nám ponúka pohľad do myšlienkových pochodov ľudí, nachádzajúcich v takomto historicko-politickom balaste vždy nových vinníkov, na ktorých sa dá preniesť zodpovednosť za vlastné neúspechy, čo im ponúka ospravedlnenie vlastnej nečinnosti, ukrytej pod falošnou maskou bezmocnosti. Pomáha nám nahliadnuť do myšlienkového diskurzu ľudí, ochotných v mene naoko zmysluplnej povery vyjsť do ulíc a konať protesty proti neexistujúcej hrozbe.

Pomáha nám pochopiť ducha dnešnej doby a núti nás zamyslieť sa nad tým, prečo sú pre niektorých ľudí zložité a umelo vytvorené interpretácie svetového diania zdrojom inklinácie k jednoduchým riešeniam. Je to opäť geniálne dielo a sonda do technických parametrov mašinérie prebiehajúcej v hlavách ľudí, snažiacich sa vyrovnať s ťažko pochopiteľným, no prirodzeným chodom sveta. Táto kniha je povinné čítanie. Táto kniha je masterpiece.

• Meno autora: Umberto Eco
  • Národnosť: talianska
  • Knihu vydalo: Slovenský spisovateľ