nedeľa, 19 jún 2016 22:47

Farebný sen

Nemusíte vedieť všetko a poznať každého. Ale ak máte radi životopisy, Ľuda Zúbeka, Jána Kupeckého alebo maľovanie a portrétovanie, táto kniha vás poteší a strávite s ňou množstvo príjemných chvíľ.

Meno Ľudo Zúbek ste zrejme už počuli, minimálne v školských laviciach. Rodák z Malaciek sa mnohým spája najmä s dievčenským románom o Ľudovítovi Štúrovi a Adele Ostrolúckej – Jar Adely Ostrolúckej. Patril k tvorcom slovenského historického biografického románu a takým je aj dielo Farebný sen. Priznám sa, že som dlho nerozumela názvu knihy. O aký sen tu stále ide? Až postupne som pochopila, že celá kniha je o slovenskom maliarovi Jánovi Kupeckom, pre ktorého boli obrazy a maľba farebnými snami.

Pocítila som vďaku za to, že môžem slobodne robiť povolanie, aké si vyberiem.

Teraz ste si určite povedali, že toho maliara nepoznáte a o knihu nemáte záujem. Pochopiteľne. Načo čítať biografiu o niekom, koho nepoznáte? A viete čo? Ja som to skúsila. Tiež som o ňom nikdy nepočula (hanbím sa), no autor mi túto osobnosť celú predstavil. Exkurzia do jeho života neprebiehala náučnou formou, ale vďaka románovej podobe ste mali pocit, že čítate ďalší z príbehov, a len málokedy som si uvedomovala, že čítam skutočný osud.

Čo môžete od knihy očakávať?

Ján Kupecký je na sklonku svojho života, leží na „tak povediac“ smrteľnej posteli a premieta si život, ktorý má za sebou. O jeho detstve a mladosti sa dozvedáme vďaka Fiiesslimu, ktorý hrá v románe úlohu jeho životopisca. Občas príde za Kupeckým a číta mu, čo má zatiaľ napísané a ako bude román vyzerať. Kupecký si často povie, že Fiiessli to opísal na pol stránky a pre neho to bola udalosť hodná celej knihy. A tak ju rozrozpráva „pre nás“ on sám.

Dozvieme sa, že mal byť tkáčom, ako všetci v rodine, no jeho srdce bilo pre maľovanie. Bojoval za svoj sen, nevzdal sa, a tak opustil rodinu a vybral sa do sveta. Vyzerá to síce ako rozprávkový motív, no je to realita. Práve v takýchto pasážach som cítila neuveriteľný posun v čase, v ktorom žil Kupecký a v ktorom žijem ja, a pocítila som aj vďaku za to, že môžem slobodne robiť povolanie, aké si vyberiem.

Prečo nemal šťastné manželstvo? A prečo ho žena podvádzala?

Napriek rozdielom, ktoré som badala v jednotlivých obdobiach, som našla i spojitosti. Kým sa stal uznávaným maliarom, musel sa pretĺkať, ako vedel, kopíroval iné práce či maľoval na objednávku, len aby zaplatil živobytie. Nebol slobodný a tieto kariérne začiatky poznáme všetci aj dnes. Okrem Kupeckého osobnosti si odnesiete z knihy aj niečo iné. O maľbu ako takú sa veľmi nezaujímam, no bola mi vysvetlená ľudsky a pútavo. Rýchlo pochopíte rozdiel medzi umením a medzi maľovaním. To druhé robíte len preto, aby bolo na chlieb. A tiež si utvoríte o portretistoch inú mienku. V dobe, keď neexistovali fotoaparáty a portretista bol jediný, kto mohol zachytiť kráľa či inú osobu, bolo nevyhnutné dať na plátno viac než len zovňajšok človeka. Musel dať obrazu aj povahové črty a charakter.

„Svet ladných línií, ktorými možno zachytiť tvar predmetov, svet nádherných farieb, ktorými možno vyjadriť krásu prírody a jej tvorstva, najmä však jeho koruny, človeka – to všetko sa predo mnou náhle uzavrelo ako hrob, z ktorého niet návratu. Ale či sa možno s vidinou, ktorú už dávno nosíme v srdci a ktorá zapĺňa všetky naše myšlienky, rozlúčiť na prostý rozkaz osoby, ktorej sme povinní poslušnosťou? Možno príkaz: Cti otca svojho i matku svoju! – prenášať aj do takýchto polôh?“

Ak vás nepresvedčil Kupeckého život ani umenie maľovať, možno vás osloví tretí súbor vecí, ktoré kompletne dotvárajú román. Maliar už naozaj melie z posledného a po každom otočení stránky očakávate a bojíte sa, že už nadišla chvíľa a zomrie. Vo Farebnom sne sa veľa filozofuje o smrti. O tom, čo je skutočne pre človeka dôležité a čo po ňom reálne zostane. Ktorý obraz má najvyššiu hodnotu? Prečo nemal šťastné manželstvo? A prečo ho žena podvádzala? Ďalším silným pilierom je viera. Napriek smrti syna Krištofa svoju vieru nestratil a nebol ochotný konvertovať ani pod hrozbami, že nebude pochovaný s úctou. A ja som mu závidela, že mal takú neoblomnú vieru, aká sa dnes už medzi ľuďmi nevidí...

... ak máte záujem o niečo hĺbavejšie, ako sú farebné obálky s veľkým podnadpisom SVETOVÝ BESTSELLER...

„Som sám. Nikto z ľudí, ktorí sú okolo mňa, nie je mi taký blízky, že by som sa rozlúčky s ním desil. Prečo sa teda bojím? Čoho sa bojím? Nebojím sa smrti, už dávno som prekonal strach z nej – bojím sa vlastných pochybností, bojím sa možnosti, že za tou bránou už nič nejestvuje a že ma smrť pripraví o nádej, najväčšiu nádej, ktorá dávala obsah môjmu životu.“

Knihu odporúčam, ak máte záujem siahnuť po niečom hĺbavejšom a zložitejšom, ako sú farebné obálky s veľkým podnadpisom SVETOVÝ BESTSELLER. Mňa priviedla na rôzne myšlienky a v neposlednom rade som sa dozvedela niečo o našom maliarovi. :-) P. S.: Kupeckého obrazy, väčšinou portréty, sú roztrúsené po všetkých väčších európskych obrazárňach. Úplný súbor grafík podľa Kupeckého obrazov je v Mestskom múzeu v Bratislave. Najväčšie zbierky umelcových obrazov sú v Budapešti, vo Viedni, v Norimbergu, v Mníchove, v Berlíne a v Prahe.

• Meno autora: Ľudo Zúbek
  • Knihu vydalo: Spolok priateľov krásnych kníh
  • Počet strán: 275