streda, 13 apríl 2016 07:32

Malý princ

Malý princ je literárny klenot, ktorého čaro spočíva v tom, že bohatosťou myšlienok vyváži dokonca aj dejovo zložité, komplikované drámy. Nadčasové posolstvá Exupéry navyše zasadil do rozprávkového žánru, v dôsledku čoho sú prístupné všetkým vekovým kategóriám.

Malý princ je vnútorne obohacujúca knižka plná autorových humanistických myšlienok. V diele tiež rezonujú autobiografické prvky – Exupéry ním reaguje na vlastné životné skúsenosti, keď havaroval so svojím lietadlom na púšti, pričom táto skutočnosť je znázornená skrz hlavnú postavu – pilota. V pilotovi i v Malom princovi možno teda nachádzať jasné záblesky autorových osobných zážitkov, skúseností i postojov.

Knižka je plná humanistických myšlienok

V diele sa navyše vyrovnával s ťaživými životnými okolnosťami. Malý princ totiž vznikol v období počas druhej svetovej vojny, konkrétne v čase, keď Nemecko okupovalo Francúzsko. Exupéry sa musel zmieriť s tragickou smrťou svojich priateľov, francúzskych vojakov, ktorí zahynuli vo vojne. Blízkosť a neodvratnosť smrti sú dosť pádne dôvody na to, aby sa človek začal zaoberať myšlienkami o podstate ľudského života. A Malý princ je existenčnými reflexiami presiaknutý takmer na každej stránke.

„Ľudia u vás pestujú päťtisíc ruží v jedinej záhrade a nenachádzajú v nej to, čo hľadajú. A predsa by mohli nájsť, čo hľadajú, v jedinej ruži alebo kvapke vody.“

Na začiatku príbehu sme autorom vtiahnutí do jeho konfrontácie so svetom dospelých. Exupéry trefne stavia do kontrastu detskú nevinnosť, intuitívnu vnímavosť a bohatú obrazotvornosť s obmedzeným a stereotypným zmýšľaním dospelých. Keď neskôr hlavný hrdina v podaní autora havaruje s lietadlom na púšti, netuší, že táto chvíľa mu onedlho zmení celý svet. Cestu mu skríži blonďavý chlapec – Malý princ.

Malý princ zapochyboval o láske svojej milovanej, no pyšnej ruže

Táto postava, okrem autorovej, je taktiež ukážkou toho, aká morálna priepasť rozdeľuje svet detí a dospelých. Malý princ autora postupne zasväcuje do tajov vlastného života. Zisťuje, že Malý princ žije na malej planéte B 612, veľkej ako dom, na ktorej všetko podlieha každodenným pracovným rituálom. Malý princ sa o svoju planétu poctivo stará, zbavuje ju nepotrebných burín – baobabov a s láskou dohliada aj na svoju jedinú kvetinu – ružu.

„Je oveľa ťažšie súdiť samého seba ako svojich blížnych. Ak sa ti podarí samého seba dobre súdiť, bude to znamenať, že si osvietený mudrc.“

Dielo prináša nadčasové otázky o zmysle ľudského života

Autor sa postupne dozvedá, čo Malého princa primälo k tomu, že sa rozhodol planétu opustiť. Malý princ zapochyboval o láske svojej milovanej, no pyšnej ruže, a preto sa rozhodol preskúmať ostatné kúty vesmíru. Rad za radom spoznáva okolité planéty a ich obyvateľov. Stáva sa svedkom zvláštnych javov a objavuje široké spektrum najrozmanitejších ľudských povahových čŕt. Jednotlivými postavami, s ktorými Malý princ na svojej ceste objavovania prichádza do kontaktu, autor metaforizuje náš reálny svet, založený na materiálnosti, povrchnosti a neschopnosti vidieť život v jeho pestrých, bohatých farbách. Až stretnutie s líškou, ktorá Malému princovi vštepuje pravé ľudské hodnoty, prinúti Malého princa prehodnotiť svoj vzťah ku kvetine a čo pre seba navzájom znamenali.

„Dobre vidíme iba srdcom. To hlavné je očiam neviditeľné.“

Malý princ je alegorická rozprávka plná porozumenia, priateľstva a lásky, prinášajúca nadčasové otázky o zmysle ľudského života i princípoch fungovania moderného sveta. Ako som už spomenula, jazykovo je navyše dostupná všetkým vekovým kategóriám, a preto si z nej každý čitateľ vzhľadom na vlastné životné skúsenosti a vnútorné postoje odnesie niečo iné.

• Meno autora: Antoine de Saint-Exupéry
  • Národnosť: francúzska
  • Knihu vydalo: Mladé letá