pondelok, 28 december 2015 20:10

Námestie svätej Alžbety

Peter a Lucia po slovensky? Námestie svätej Alžbety je dôkazom toho, že aj u nás sa vie písať svetovo a že nálepka povinnej literatúry narobí viac škody ako úžitku.

Príbeh, ktorý nám rozpráva Rudolf Jašík, je tak jednoduchý, a predsa počas čítania na vás bude doliehať ťažoba, ktorá nepominie ani po otočení poslednej strany. Pocit neodvratnej tragédie sa približuje s každou vetou.

Námestie sv. Alžbety zachytáva obdobie Slovenského štátu, kedy vládol klérofašizmus a po uliciach hrdo pochodovala Hlinkova garda. Igor a Eva sú mladí ľudia, ktorí sa jednoducho narodili v zlej dobe. Igor musí vypomáhať v domácnosti a pracovať, kde sa len dá, aby pomohol svojej ťažko chorej matke. Náhoda spôsobí, že začne pracovať pre povozníkov Samka a Maxiho. Vďaka tomu sa zoznámi s Evkou a absolútne sa do seba zamilujú. Mladým zaľúbencom však osud nepraje. Eva je Židovka a v roku 1941 to pre spoločnosť predstavovalo horšiu chorobu ako mor. Predsudky voči tomuto vierovyznaniu sa nevyhnú ani Evke.

Pocit neodvratnej tragédie sa približuje s každou vetou.

Krízu začnú pociťovať všetci, Maximu a Samkovi začne ubúdať práca a ľudia ich urážajú a hádžu im polená pod nohy. Napriek tomu Igor s Evou nestrácajú nádej a snažia sa získať svoj malý kúsok šťastia.

„V Eve nevidel ženu. Nahrádza mu priateľa, ktorému sa možno vyžalovať... nahrádza mu rodičovský príbytok. Bez Evy by bolo mesto pustatinou a život ničím.“

Rudolf Jašík na množstve postáv vykresľuje náturu malého mestečka, predstavuje portrét malomestského koloritu. Flórik, ktorý sa ženie za vidinou vysokej hodnosti v HSĽS a neberie ohľad na nikoho, či Žltý Dodo, ktorý z čistej podlosti kolaboruje s režimom - to sú len dve z najvýraznejších vedľajších postáv. Karieristi, udavači, zradcovia... všetci sa v knihe nájdu, ale takisto autor nezabúda spomenúť aj dobrých ľudí, vždy ochotných pomôcť i za cenu svojho života. Bohužiaľ, práve tých z druhej skupiny bolo pomenej, a preto je toto obdobie také čierne, nie len v dejinách Slovenska.

Jašík svojím zrozumiteľným štýlom udržiava knihu v stave logickosti.

Klasický príbeh nešťastných milencov, ktorým historické či spoločenské okolnosti neprajú, nikdy neomrzia a autor urobil z čítania neskutočný zážitok. Premena Igora z chlapca na muža, urýchlená krutým svetom dospelých je jedným z hlavných motívov knihy. Napriek tomu, že zachytáva obdobie druhej svetovej vojny, určite nejde len o vojnový román. Príbeh zobrazuje medziľudské vzťahy, ktoré sú podrobené zvlášť ťažkej skúške, dospievanie a prvú lásku. Aj keď vojnový konflikt výrazne zasahuje a ovplyvňuje dej, nehrá v ňom hlavnú rolu.

„Fašizmus je svinstvo, samý spodok ľudstva. Výkaly, odpad.“

Rudolf Jašík svoje rozprávačské umenie zvláda na výbornú. Minimalistické vety len dodávajú na dramatickosti a pomáhajú rýchlemu spádu deja. Aj keď pre problematiku, ktorou sa kniha zaoberá, nie je čítanie vždy jednoduché, v porovnaní s ostatnými slovenskými klasikami, Jašík svojím zrozumiteľným štýlom udržiava knihu v stave logickosti. Postavy sú rozpracované do najmenších detailov, ožívajú pred očami a osudy Evky a Igora vás pevne chytia za srdce.

„Dieťa padlo na ľavý bok. Guľka vytrhla čela. Mozog tečie širokým otvorom, ani bránou, a má farbu kriedy, čo nasiakla vodu.“

Románov zachytávajúcich kruté časy počas druhej svetovej vojny, nie je nikdy dosť.

Románov zachytávajúcich kruté časy počas druhej svetovej vojny, nie je nikdy dosť. Táto čierna minulosť by sa mala neustále pripomínať, aby sa aj mladí ľudia poučili z chýb svojich predkov. Možno aj práve z tohto dôvodu sa Námestie svätej Alžbety dostalo na zoznam stredoškolskej povinnej literatúry. Bohužiaľ, táto nálepka so sebou poväčšinou nesie negatívne asociácie a ľudia tieto knihy automaticky odmietajú. Ja sa bez mučenia priznám, že som tiež k Námestiu svätej Alžbety pristupovala s predsudkami, ale som rada, že som bola „donútená“ ju prečítať. Určite sa umiestnila v rebríčku mojich najobľúbenejších slovenských diel.

Skúsme veriť tým, ktorí tento zoznam vytvárali a siahnuť po niektorej knihe, aj keď už dávno nesedíme v školských laviciach. Tento príbeh je pre mladých aj starých, nikdy nie je neskoro otvoriť ho a ponoriť sa do ťažkého osudu hlavných protagonistov. Takisto odporúčam rovnomenný film z roku 1965 na motívy románu, v hlavnej úlohe so šarmantnou a okúzľujúcou Emíliou Vášaryovou.

• Meno autora: Rudolf Jašík
  • Knihu vydalo: Tatran
  • Počet strán: 241