piatok, 27 november 2015 17:28

Go Set a Watchman

Kontroverzná ohľadom okolností vydania aj obsahu. Doplnok ku klasike alebo len jej neotesaná prvá verzia? Dámy a páni, druhá kniha od víťazky Pulitzerovej ceny za Nezabíjajte vtáčika.

Zaujímalo by ma, koľko ľudí si túto knihu kúpilo iba kvôli tomu, že to napísala Harper Lee a koľkí z lásky k nesmrteľnej americkej klasike To Kill a Mockingbird (v slovenskom preklade Nezabíjajte vtáčika). U mňa to bola zmes oboch s pridanou zvedavosťou, keďže knihu obklopovalo mnoho rozruchu.

...knihu obklopovalo mnoho rozruchu.

Citlivá téma rasovej problematiky tridsiatych rokov v južanskej Alabame podávaná očami dieťaťa si získala srdcia ľudí po celom svete, a tak keď prišlo oznámenie, že Harper Lee vydáva novú knihu, prirodzene so sebou prinieslo veľké očakávania. Špekuluje sa, či autorku, ktorá od päťdesiatych rokov minulého storočia nevydala nič nové, náhodou nevyužili prostredníctvom sestrinej straty a/alebo jej pokročilého veku. Ku kontroverzii spájajúcej sa s knihou patrí aj jej samotný obsah. V rámci prvého oznámenia jej vydania bola propagovaná ako pokračovanie Nezabíjajte vtáčika. Neskôr sa presedlalo na názor, že je to skôr doplňujúci text a povráva sa aj o skoršom „drafte“ prvej knihy, pretože Go Set a Watchman bola napísaná ešte pred To Kill a Mockingbird.

Ja osobne som vďačná za jej publikáciu. Samozrejme dúfam, že ozaj vyšla s autorkiným plným vedomým súhlasom, ale zároveň kašlem na to, čo o nej píšu literárni kritici. Mne kniha dala veľa, obzvlášť v dnešnej dobe.

Možno vás prekvapí zmena niektorých postáv...

O čom teda je? Jean Louise Finchová, ktorú sme mali možnosť spoznať ako dievčatko, sa teraz ako mladá 26-ročná dáma vracia z New Yorku na svoju každoročnú návštevu rodného alabamského mestečka Maycomb. V dobe kedy Spojenými štátmi hýbu zákony o rasovej integrácii a prekopávanie občianskych práv, Jean Louise zisťuje, ako to všetko ovplyvňuje práve južanskú politiku a „jej“ ľudí v Maycomb. Jej očami sledujeme zmenu okolitého prostredia, ktoré kedysi poznala ako vlastnú dlaň. Myslím, že každý mladý človek, ktorý odišiel za školou či prácou mimo svoje rodné kraje, sa bude vedieť stotožniť s Jean Louis. Ja som sa teda vedela vcítiť dokonale. Možno vás najviac prekvapí, práve tak ako samotnú hrdinku, zmena niektorých postáv – aj to je jednou z kontroverzií tejto knihy –  ale nebudem ju tu rozoberať, pokazila by som vám zážitok z čítania.

„Peklo je večné odlúčenie. Čo urobila, že musí zvyšok svojho života stráviť túžobne naťahujúc sa za nimi, potajomky cestovať len do minulosti, nemôcť kráčať prítomnosťou? Som ich krvou a kosťami, túto zem som prekopala, tu som doma. Ale zároveň nie som ich krvou, zem sa nestará o to, kto v nej kope, som cudzinec na koktailovej párty.“

Áno, všetky tie pocity boli blízke môjmu srdcu a mnohým, ktorí prechádzajú či niekedy prechádzali obdobím „poľudšťovania idolov“. Je dosť možné, že sa po prečítaní Go Set a Watchman posunú vaše sympatie voči niektorým postavám, ktoré ste si postavili na piedestál po prečítaní autorkinej prvej knihy – ja stále rozmýšľam nad tým, či sa u mňa niečo zmenilo. Jedno je isté, páčil sa mi z knihy sálajúci (miestami) cynický humor, krutá realita doby, ale hlavne jej stále aktuálna múdrosť.

...cynický humor, krutá realita doby, ale hlavne jej stále aktuálna múdrosť.

„,Si farboslepá, Jean Louise,’ povedal. ,Stále si bola, stále budeš. Jediné rozdiely, ktoré vidíš medzi dvoma ľuďmi, sú rozdiely týkajúce sa vzhľadu, inteligencie a charakteru a podobne. Nikdy si nebola hnaná, aby si sa pozerala na ľudí na základe rasy a teraz, keď je rasa pálčivou témou dňa, si stále neschopná myslieť rasovo. Vidíš len ľudí.’“

Nie som si istá, ako by knihu hodnotil niekto, kto Nezabíjajte vtáčika nečítal. Možno by bolo cítiť jej údajné „nedotiahnutie“ a možno by zosadzovanie idolov z piedestálov dokonalosti nebolo pre čitateľov až také silné, keďže tie sú vystavané práve v prvej knihe. Neviem, skúste to a dajte mi vedieť, možno potrebujú obe knihy byť prečítané jedna za druhou, aby vyvolali ten správny efekt a možno iba potrebujú toho správneho čitateľa/čitateľku či dokonca tú správnu dobu na prečítanie. Nech si však hovorí, kto chce, čo chce, kniha je podľa mňa nadčasová. Priznajme si, žijeme vo svete, ktorému by sa aj napriek svojej pokrokovosti a „vyspelosti“ zišlo viac ľudskosti, porozumenia a istého druhu farbosleposti.

• Meno autora: Harper Lee
  • Knihu vydalo: William Heinemann
  • Počet strán: 288