piatok, 27 november 2015 10:20

Malka

Ponorte sa do pochmúrnych a mystických poviedok Františka Švantnera, slovenského spisovateľa, ktorý posunul našu literatúru do svetových výšin.

František Švantner je jeden z najlepších spisovateľov v slovenských dejinách. Začal tvoriť v 40. rokoch minulého storočia. Spolu s Dominikom Tatarkom zbavil slovenskú literatúru prílišného národniarskeho pátosu a heroizácie slovenského národa. Vďaka týmto dvom spisovateľom, sa tak mohla naša literatúra posunúť vo vývoji ďalej a dielami ako Malka sa dostať do svetového povedomia.

Kompletné vydanie dvoch zbierok
Kniha obsahuje dve kompletné zbierky novelových poviedok. Prvá zbierka Malka  obsahuje sedem príbehov: Stretnutie, Aťka, Horiaci vrch, Malka, Zhanobená krv, Šabľa, PrízrakyPiargy. Druhú zbierku s názvom Dáma vydal Švantner neskôr. V nej môžeme nájsť príbehy: Sedliak, Dáma, List, Ľudská hraKňaz. Obidve zbierky predstavujú nový, dovtedy nevídaný smer v slovenskej literatúre – lyrizovanú prózu.

Magickosť a záhadnosť v príbehoch

Kultová Malka
Najznámejšou poviedkovou novelou z prvej zbierky je rovnomenná Malka, ktorá je aj sfilmovaná. Valach sa zaľúbi do Malky a chce sa s ňou na Turíce oženiť. Do toho však príde neočakávaná situácia. Krčmár Michalčík, u ktorého Malka slúži, odchádza na jarmok a ešte sa nevrátil. Malka si ide teda vypýtať povolenie na sobáš od brata, no medzitým ju valach pristihne v lese s iným mužom.

„Takto ju volali. A ja, hoci sme boli už pred sobášom, nevedel som a ani dnes neviem, či to bolo len jej priemeno, alebo bola tak zapísaná v matrike... Malka sa mi páčila taká, aká bola, ba práve len taká, drobná, vypĺchnutá, ušmochtaná.“

Novátorský prístup
V obidvoch zbierkach sa nachádzajú príbehy, ktoré nemožno presne žánrovo zaradiť, pretože vykazujú znaky poviedky aj novely. Všetky poviedkové novely však majú spoločný mystický nádych a záhadnú temnotu slovenských hôr. Švantner si nezvolil za hrdinu svojich príbehov dovtedy stále „používaného“ statočného sedliaka a roľníka. Dal prednosť pastierovi, valachovi či bačovi. Tí sa pohybujú v slobodných a divých slovenských vrchov, pod štítmi tajomných nepriezračných lesov a na rozdiel od sedliaka s gazdovským dvorom, nie sú k ničomu pripútaní.

V druhej, neskoršie vydanej zbierke Dáma, je Švantner viditeľne ovplyvnený druhou svetovou vojnou. V novelových poviedkach často rozoberá problematiku vojny a morálne rozhodnutia ľudí. Ani tu však nechýba istá dávka záhadnosti.

Kriminálne motívy...

Záhadné udalosti počas poľskej okupácie
V druhej zbierke poviedok je najzaujímavejšia rovnomenná poviedková novela Dáma. Počas okupácie Poľska nacisti nominujú do obsadeného pohraničného mesta slovenské vojsko. Generál nechce prísť s Poliakmi do konfliktu, preto rozkáže pod hrozbou smrti, aby boli odovzdané všetky zbrane v meste. Jedného dňa príde za generálom krásna, aristokraticky vyzerajúca dáma. Udá svojho manžela, že v knižnici skrýva malú pištoľ. Generál to ide overiť a zbraň naozaj nájdu. S veľkým prekvapením ale zisťujú, že muž nie je nijako nebezpečný. Je to starý ustráchaný profesor botaniky, ktorý o existencii zbrane vôbec netušil. Generál ho teda prepustí. Dáma je však rozhodnutá, že sa svojho muža zbaví.

„Pravdaže, bolo to pre mňa prisilné. Také niečo som od nej nečakal. Nenachádzal som hneď slov, ktorými by som svoje prekvapenie primerane stlmil. Ako som si mohol myslieť, že by sa aj vznešená dáma mohla znížiť na udavačstvo!“

Pri čítaní Švantnera sa treba sústrediť
Pokiaľ je čitateľ nepozorný, môžu  ho miasť sny, predstavy  a vnútorné monológy protagonistu. Tým stratí čitateľ niť a príbeh mu prestane dávať zmysel. Niekedy je sen od halucinačnej predstavy ťažko rozoznateľný. Dokonca môže plynule prejsť do vnútorného monológu postavy. Autor čitateľa neupozorní, že sa vracia späť do riadneho textu. Niekedy sa však takéto upozornenie objaví v texte graficky – sen je oddelený napríklad odsekom od riadneho deja.

Zvláštny hrdina

Výrazné lyrické prvky, ktoré retardujú dej, Švantner s citom a s majstrovskou obratnosťou vplieta medzi epický príbeh. Ten, navzdory veľmi slabej dejovosti, má svoju kriminálnu zápletku. Vo všetkých príbehoch ide o vraždu,či o nejaký iný, veľmi výrazný kriminálny motív. Švantner vytvára napätie, nepokoj, záhadnosť a mystickosť cez pocity viny, zožieranie sa neistotou, dezorientáciou hlavnej postavy a opismi dojmov zo zvláštnej prírody.

Lyrizovaná próza nie je pre každého
Švantnerove zbierky odporúčam skúsenému a obratnému čitateľovi. Keďže ide o lyrizovanú prózu, čitateľ by nemal byť netrpezlivý. Príbehy sú dejovo ťažko rekonštruovateľné, objavuje sa množstvo opisov prírody, konania a nespočetne veľa vnútorných monológov. Takisto sa autor zameriava aj na vnútorné pocity hrdinu a na jeho sny, ktoré sú veľmi častým motívom v Švantnerovej tvorbe.

„Ležal horeznačky a na temene mal takú dieru, že obušok sekery mohol poľahky do nej zapadnúť.“

Zbierky tohto spisovateľa si skôr vychutnajú skutoční priaznivci literatúry, nerelaxační čitatelia, ktorí nepotrebujú akciu a výraznú dejovosť príbehu, ale čítajú preto, aby si cibrili intelekt, pozornosť a kochali sa formou či konštrukčnou výstavbou príbehu a spisovateľovou genialitou.

V roku 2007 vyšla reedícia oboch Švatnerových zbierok spolu s jeho najprogresívnejším románom Nevesta Hôľ. V knihe však nenájdete celý, takmer 1000-stranový román, ale iba jeho necelú polovicu. Knihu vydalo vydavateľstvo Kalligram pod názvom Nevesta hôľ a iné prózy.

• Meno autora: František Švantner
  • Knihu vydalo: Hviezdoslavova knižnica
  • Počet strán: 264