nedeľa, 08 november 2015 20:27

Ezopove bájky

Vyrastali sme s nimi a budú ich čítať aj naše deti. Nesmrteľné príbehy, ktorých hlavnými aktérmi sú zvieratká. Niektoré múdre, iné prešibané a, samozrejme, aj tie, ktoré si sami privodia nešťastie. Bájky handmade by Ezop.

Priznajte sa, ktorá bájka vám napadne ako prvá, keď sa povie Ezop? Mne určite tá o tom, ako mala líška chuť na syr, ktorý držala vrana v zobáku. Alebo tá o zajacovi a korytnačke. Že vlastne pomaly rýchlejšie zájdeš! Je ich mnoho, ktovie, či všetky naozaj pochádzajú z Ezopovej hlavy, no tento starogrécky (zrejme) otrok to celkom dobre vymyslel. Zvieratám dal ľudské vlastnosti, aby sme sa my, dvojnohý kráľovský druh a vládca všetkých zvierat, mohli buď dištancovať, alebo naopak, prirovnávať sa k šikovnosti, prefíkanosti alebo odvahe zvieracích aktérov.

„Mačka vyliezla do koruny stromu, líška sa rozbehla. Kľučkovala, preliezla cez kriaky, preskakovala potoky, ale bola sama proti presile. Psy ju uštvali, obkolesili a poľovníci neborku líšku zastrelili.
Smoliarka, pomyslela si mačka. Keby vedela loziť po stromoch a iné nič, mohla ešte žiť.“

Dozviete sa, čo šepkal medveď do ucha pocestnému, ktorého v núdzi opustil kamarát

Dozviete sa, čo šepkal medveď do ucha pocestnému, ktorého v núdzi opustil kamarát, prečo je lepšie pomôcť s bremenom druhého, aj keď to nie je vaša ťarcha, prečo netreba byť hrdinom, ale radšej správne využiť príležitosť a že nikdy nie je tak zle, aby nemohlo byť ešte horšie.

Nielen o zvieratkách

Autori Žáček a Born zozbierali najznámejšie, ale aj celkom neznáme bájky, ktoré prisudzovali Ezopovi a vytvorili z nich knihu, ktorá môže byť sprievodcom každého dieťaťa predtým, ako sa ponorí do ríše snov. Príbehy sú krátke, trefné, často i vtipné a ľahko pochopiteľné aj mladšiemu čitateľovi. No ani starší sa pri knihe nebudú nudiť, príbehy odbúdajú rýchlo a každý v nich nájde veľa paralel so svojím životom.

„Toľký nevďak! Namiesto toho, aby tí dvaja pľuhavci pochválili platan za to, že im poskytol blahodarný tieň, ešte ho ohovárajú, že je neužitočný! Kiežby boli užitoční ako on!“

Príbehy sú krátke, trefné, často i vtipné

Ani neviete ako a sami si začnete zvieratá spájať s konkrétnymi ľuďmi a situáciami a dobre sa na tom pobavíte. Ja napríklad mám vo svojom okolí somára, kohúta, starého leva, ale aj psa. Neviem, či je to dobré, alebo zlé, no tieto bájky som si zamilovala. Konkrétne toto vydanie má aj krásne ilustrácie, často na celú stranu, takže deti si príbeh nielen predstavia, ale majú výjav z neho aj na stránke.

Celkom ma prekvapilo, že niektoré bájky nie sú len o zvieratách, ale vystupujú v nich aj bohovia, a, samozrejme, ľudia. Neviem, či Ezop vymýšľal aj príbehy s ľudskými charaktermi, každopádne mi to aspoň trošku rozšírilo obzory, že nie každá Ezopova bájka musí mať za hlavného hrdinu zviera.

Sú to jednoduché rozprávky, plné múdrosti a vyzretosti.

Tieto bájky nás zrejme prežijú. Opäť.

Ezopove bájky majú už dosť rokov na to, aby boli vymazané z povrchu zemského. No predsa tu sú, stále si ich rozprávame, smejeme sa na nich a tradujeme ich z pokolenia na pokolenie. Prečo majú stále taký úspech? Úplne presne to v závere knihy vystihol jeden z autorov: „Svet sa za ten čas úplne zmenil, ľudia lietajú do vesmíru, nazerajú do dávnej minulosti, dorozumievajú sa cez celú zemeguľu, a pritom ich ovládajú také isté radosti, vášne a zlozvyky ako Ezopových súčasníkov. Preto im tak dobre rozumieme.“

Ezopova nadčasovosť robí z jeho tvorby univerzálnym jazykom písané riadky, ako sa správať k druhým, ale aj k sebe samému. Učí nás, že za chyby sa platí a nie všetko dostávame zadarmo. Čestnosť a odvaha sú v jeho bájkach povýšené nad zlato. Sú to jednoduché rozprávky, plné múdrosti a vyzretosti. Ezop bol vraj otrok, asi aj škaredý a hrbatý, no prosto žiaden Brad Pitt, ale mal niečo, čo si ceníme oveľa viac – zdravý rozum a schopnosť všímať si ľudí. Pretransformovať ľudské neduhy a poklesky do zvieracieho sveta preňho asi nebolo veľmi ťažké. A vznikla z toho kniha, ktorá nás baví, či máme sedem, osemdesiat, alebo sme unavení, trpíme, smejeme sa – je to kniha na každý deň a pre každého. Bez rozdielu.

• Meno autora: Jiří Žáček a Adolf Born
  • Národnosť: česká
  • Počet strán: 96