piatok, 16 október 2015 19:15

Rozum a cit

Každé obdobie má svoje vlastné pravidlá a zákony. Niečo z dôb minulých nedokážeme pochopiť my, niečo by, naopak, vôbec nepochopili naše pra-pra-prababičky.

Od prvých strán diela Rozum a cit Jane Austenovej sa ocitáme v pevnom objatí rodiny Dashwoodových. Pôvabný začiatok dokazuje, ako veľa zmôže jedna manželka, ak umne manipuluje svojím zákonitým.

Johnovi Dashwoodovi a jeho trom nevlastným sestrám zomrel otec. Na smrteľnej posteli požiadal svojho jediného syna, ktorý sa stal jeho dedičom, aby sa o svoje sestry postaral. John mu to sľúbil a v duchu sa rozhodol venovať každej zo sestier určitú nemalú finančnú čiastku. Elinor, Marianna, Margaret a ich matka netušia, čo sa v hlave nevlastného brata a syna odohráva. Nuž ale – muž mieni, žena mení. Johnova manželka nenápadne svojho muža primäla k tomu, že z jeho veľkorysých plánov po jej zásahoch takmer nič neostalo. A chudobné sestry ostali i naďalej chudobné, zatiaľ čo brat, jeho manželka a ich syn si užívali bohatstva.

Muž mieni, žena mení.

„Jelikož ale už nešlo návštěvu odvrátit, lady Middletonová se s ní jako dobře vychovaná dáma filozoficky smířila a spokojila se s tím, že manžela pětkrát šestkrát denně zahrnula vlídnými výtky.“

Pani Dashwoodová sa aj s dcérami presťahovala z kedysi svojho domu do nového domčeka, kde sa však štyri ženy rýchlo zabývali a vytvorili si nový domov. Veci sa začnú diať v momente, keď prostredná z dcér, Marianna, na nevinnej prechádzke spadne a vyvrtne si členok. Okoloidúci džentlmen neváha ani chvíľu, mladú ženu vezme do náručia a odnesie až domov. Rozohrajú sa zložité hry lásky, stačí už len slabúčko dýchnuť do tlejúcej pahreby...

Rozohrajú sa zložité hry lásky, stačí už len slabúčko dýchnuť do tlejúcej pahreby...

Jane Austenová aj v tejto svojej knihe ponúka čitateľom široké spektrum postáv a pováh. Hĺbavé a tiché dopĺňajú všetečné a ľahkomyseľné. Málokto je skutočne zlý, lebo hlúposť možno ospravedlniť, zlobu však nie. Intrigy sú však súčasťou vtedajšej spoločnosti a nezaobíde sa bez nich žiaden večierok, ples či poľovačka. Rodiny držia pokope, snažia sa uchmatnúť si na svete čo najväčší podiel hmotného zabezpečenia, starajú sa o zveľaďovanie majetku. Sobáše a manželstvá z lásky sa medzi vyššou spoločnosťou objavujú zriedka, láska je niečo, čo nie je k životu potrebné. Majetok sa totiž rozmnožuje vhodnými sobášmi, nie pohnutím duše a srdca. Mladí ľudia plní vášne to však aj vtedy cítili inak, a kým ich nezošnurovali prísne spoločenské pravidlá, mohli aspoň snívať a dúfať. Mnohé životy však mali v rukách matky, často vdovy. Tie určovali šťastie svojich synov, ich životy, majetok i potenciálne nevesty.

„Rozumně uznávala, že muž v pokročilém věku pětatřiceti jar už ztrácí schopnost poddávat se citům a divoce se radovat. Byla ochotna vzít v úvahu plukovníkovu stařeckou vetchost a šlechetně ji omluvit.“

Elinor a Marianna žijú plnohodnotným životom, a hoci sú rôzne, spája ich pevná sesterská láska. Svoje šťastie nachádzajú i strácajú a je nemožné predstaviť si, že vo vtedajšej dobe ani len sestry nedokázali/nemohli byť k sebe absolútne úprimné. Boli témy, o ktorých sa nehovorilo. Žarty na ne boli povolené, úprimné odpovede, nie. Všetko malo svoje pravidlá a takto to malo byť. Kto sa im postavil, bol vyhnancom spoločnosti. Myslím si, že dnes je svet priam až opačný, že sa rozprávame úplne o všetkom, a možno je to aj škoda. Stratili sa tajomstvá a ostych...

Láska je niečo, čo nie je k životu potrebné

Zaslepenosť, chamtivosť, intrigánstvo  také boli charakteristiky predstaviteľov vyššej vrstvy. Nemali čo na práci, jediné, čím sa zaoberali, boli životy ostatných. No ani vtedy nechýbali ľudia citliví a múdri, vďaka ktorým stál svet na pevných základoch.

Rozum a cit je prvým publikovaným románom Jane Austenovej. Vyšiel v roku 1841, a aj dnes má čo povedať. Nežijeme síce už tak zošnurovane a upäto ako kedysi, no stále existujú ľudia, ktorí by si pre majetok dali koleno vŕtať. Je to klasický romantický príbeh, no postavy nie sú ploché a fádne, preto môže zaujať aj tých čitateľov, ktorí romantike práve neholdujú. Mňa, musím povedať, potešil aj záver knihy, ktorý nebol prvoplánový a prekvapil ma. Aj keď romantické knihy nevyhľadávam, táto klasika bola rozhodne dobrá voľba.

• Meno autora: Jane Austenová
  • Počet strán: 286
  • Dátum vydania: pondelok, 01 január 1996