streda, 30 september 2015 19:39

1984

Zavrite oči a porozmýšľajte o tom, čo sa deje okolo vás a kam tento svet speje. Máte? Fajn. Teraz si predstavte, ako to všetko bude vyzerať o 40 rokov. Ťažké? George Orwell pri písaní svojho najslávnejšieho románu 1984 možno zvolil podobný postup.

Ak vám niekto niekedy povie, aby ste vymenovali prvých päť kníh, ktoré vám napadnú pri označení „svetová klasika“, ktoré by to boli? Možno sa tam objaví Anna Karenina, možno Idiot či Starec a more, a dokonca je veľmi pravdepodobné, že vo vašom zozname bude aj tento „masterpiece“ svetovej literatúry – román 1984. Výnimočným na ňom je práve fakt, že aj keď veľmi dôveryhodne opisuje udalosti z daného roku, napísaný bol o takmer polstoročie skôr. Autor doňho vložil svoju utopistickú predstavu sveta v budúcnosti a my len môžeme hádať, či predtým intenzívne kukal do vešteckej gule, alebo si to všetko len náhodou tipol...

aj keď veľmi dôveryhodne opisuje udalosti z daného roku, napísaný bol o takmer polstoročie skôr

Orwellova budúcnosť? Nie, ďakujem

1984 je literárnymi géniami, kritikmi, ale aj všeobecnou verejnosťou považovaný za jeden z najlepších spoločenských románov. Na jeho stránkach sa odvíjajú dva paralelné deje – svet jednotlivca a „svet sveta“. Winston Smith je typický straník – pracuje na Ministerstve pravdy, kde je jeho úlohou prispôsobovať staré novinové články aktuálnej pravde pravdúcej, ktorú vyhlasuje Strana v podobe Veľkého brata. Jeho tvár je všadeprítomná – z plagátov na vás pozerajú prenikavé oči toho Najvyššieho, ktorý je stelesnením moci a kontroly nad všetkým, čo sa hýbe, spí, pracuje alebo len dýcha. Zovšadiaľ vás navyše sledujú obrazovky a kontrolovaní ste aj na miestach, kde by ste to nepovedali (napríklad aj v lese, kde sú zas nastražené mikrofóny).

Winston by po správnosti mal byť poslušným straníkom, avšak on cíti, že niekde musí existovať aj niečo viac, nejaká väčšia pravda a najmä sloboda, ktorú mu môže priniesť bájne rebelujúce Bratstvo na čele s nenávideným Goldsteinom. Jeho svet sa zmení aj vďaka zakázanej láske k Júlii a k predstave slobodného sveta.

Ak sa vám tento opis Orwellovej budúcnosti zdá byť nepríjemný, bude taký aj pri čítaní. Áno, realita predstavená v románe sa veľmi nápadne podobá tej, ktorú sme tu prežívali počas socializmu, ale bol to ešte o kus vyšší level, navyše s nadčasovým nádychom faktu, že takáto spoločnosť sa nikdy nemení – menia sa len historické súvislosti a intenzita šibnutosti ľudí pri moci.

spoločnosť sa nikdy nemení – menia sa len historické súvislosti a intenzita šibnutosti ľudí pri moci

Autorovi sa podarilo zobraziť jednotlivca, ktorý sa nechce zaradiť do čiernobielej masy poslušných robotov s vymletými mozgami. Na prvý pohľad klišé, na ten druhý revolučný počin. Nedá sa presne určiť, čo robí dobrý román dobrým románom. V niektorých prípadoch sú to dialógy, inokedy zápletka a často aj charizmatické postavy. V 1984 ma dostali psychologické hry autora so svojou hlavnou postavou a najmä s čitateľom a tiež spisovateľské pero, ktoré sa neskutočne dobre číta.

„Na vrchole pyramídy stojí Veľký brat. Je neomylný a všemocný. Každý úspech, každý počin, každé víťazstvo, každý vedecký objav, všetky znalosti, všetka múdrosť, všetka radosť, všetka cnosť sa priamo odvodzujú od jeho vodcovstva a inšpirácie. Ešte nikto nikdy Veľkého brata nevidel. Je tvárou na transparentoch, hlasom, ktorý zaznieva z televíznej obrazovky. Dá sa oprávnene predpokladať, že nikdy neumrie.“

Je to láska, je to božstvo... je to VEĽKÝ BRAT

Spočiatku si možno budete istí, že viete, akým smerom sa bude dej uberať. Navádzať vás na to bude aj romantická zápletka, avšak Orwell si pre Winstona pripravil o kus inú cestu. Cez neho sa zahráva s čitateľom a s jeho predstavami. Podarilo sa mu tiež zobraziť spôsoby, akými sa dá človek ovládať, a to až do krajnosti. Nielen na úrovni toho, ako sa bude správať, obliekať, čo bude jesť a čo robiť. Zistíte tiež, že je možné zmeniť aj to, čo si bude pamätať, čo si bude myslieť, čo bude milovať a ako sa pri tom bude cítiť. 1984 je tak trochu riadne psycho a tak trochu (dnes už) historické sci-fi. Skrátene by sa však dalo jednoducho povedať, že je to zážitok a čitateľský orgazmus.

je to zážitok a čitateľský orgazmus

„Najhorším“ na tom všetkom je fakt, že my ľudia sme presne takí, akí sú tí v Orwellovom svete – veľmi jednoduchým spôsobom manipulovateľní na úrovni najnižších pudov a navyše aj svine, ktoré sa pri honbe za mocou a ovládaním ostatných neštítia ničoho.

Čítanie románu 1984 ma neskutočne bavilo a skladba deja ma držala pevne pripútanú k väzbe knihy. Autorovi sa podarilo dostať nielen mňa, ale tiež milióny fanúšikov tohto diela. Je to rokmi overená klasika, ktorá nikdy nebude stará, fádna a nudná. Vždy bude nadčasová, skúmajúca ľudstvo a psychiku jednotlivca a výnimočným spôsobom zobrazujúca odtrhnutie sa od reality.

• Meno autora: George Orwell
  • Národnosť: britská
  • Počet strán: 253