streda, 23 september 2015 19:23

Anna v Summerside

Anna Shirleyová, cieľavedomá učiteľka, prijíma miesto riaditeľky dievčenskej školy v Summerside. Toto obdobie jej života je lemované nespočetnými zážitkami a úsmevnými poučeniami, s ktorými sa v listoch zdôveruje milovanému Gilbertovi.

Anna v Summerside je štvrté pokračovanie legendárnych príbehov o ryšavej sirote Anne Shirleyovej, ktorých autorkou je kanadská spisovateľka Lucy Maud Montgomeryová. Anna, bystrá dievčina s podrezaným jazykom, ktorú si adoptovali Matej a Marilla Cuthbertovci, je dodnes jedna z najúžasnejších knižných postáv. Prostredníctvom nej dokázala autorka duchaplne predostrieť svoj kritický postoj k intelektuálne obmedzenému prostrediu, do ktorého Anna vnáša pôvab, sviežosť a nekonvenčnosť.

Anna v listoch Gilbertovi vyjavuje svoje najtajnejšie pocity.

Čerstvo zasnúbená Anna Shirleyová po štúdiu v Redmonde, kde získala titul bakalárky umení, opäť opúšťa Zelený dom. Odchádza do Summerside, aby sa stala riaditeľkou dievčenskej školy. Miesto riaditeľky prijíma na tri roky, pretože rovnaký čas strávi Gilbert v Redmonde študovaním za lekára. Kniha je budovaná na princípe listov, v ktorých Anna dopodrobna Gilbertovi opisuje svoje radostné i smutné zážitky, detailne mu vyjavuje svoje najtajnejšie pocity a myšlienky. Z každej stránky knihy vyžaruje, že ich vzťah je založený na hlbokej a vášnivej láske. Zároveň je román obohatený o Annine živé, romantické predstavy o ich spoločnej budúcnosti vo vysnívanom domove.

„Je súmrak, môj drahý. (Mimochodom, nie je ,súmrak´ krásne slovo? Páči sa mi viac ako šero. Znie to tak zamatovo a tajomne a... pochmúrne.) Za denného jasu patrím tomuto svetu.. v noci spánku a večnosti. Ale za súmraku patrím iba sebe samej... a Tebe. A tak sa chystám zasvätiť túto hodinku listu pre Teba. Hoci tento list nebude práve ľúbostný. Škrípe mi pero, a ja neviem písať ľúbostné listy so škrípucim perom...“

Na základe pozorovania chýb svojho okolia a získavania skúseností Anna nadobúda akýsi triezvy náhľad. Uvedomuje si, čoho sa musia s Gilbertom vyvarovať, aby bol ich manželský život šťastný. To je jedna z hlavných čŕt, vyskytujúcich sa v románoch o Anne. Montgomeryová má tendenciu prostredníctvom absurdných situácií morálne poučovať, a to predovšetkým mladé dievčatá, ktorým sú tieto diela primárne určené. Tiež im skrz perfektne vypointované scénky predostiera každodenné malichernosti a banality, ktorými jednotlivé postavy obohacujú Annin, už tak dosť pestrý, spoločenský život. A presne jej ukazujú, akou sa nikdy nechce stať.

Montgomeryová prostredníctvom absurdných situácií čitateľov morálne poučuje.

Anna sa ubytuje v penzióne s melancholickým názvom Veterné Topole v Uličke duchov, ktorý do bodky spĺňa jej dievčenské ideály. Prvé mesiace v škole jej však dokonale znepríjemňuje pyšný rodinný klan Pringlových a zástupkyňa riaditeľky, zatrpknutá Katarína Brooková. Dokáže si Anna získať ich priazeň a vniesť čaro do malomeštiackeho summersidského života? A podarí sa jej vypudiť z Kataríninej nešťastnej duše nenávisť a nevraživosť?

Román Anna v Summerside je postavený na krátkych poviedkových príbehoch jednotlivých postáv, ktorými Anna zapĺňa jednotlivé listy. Každý príbeh má svoje vtipné vyvrcholenie, prinášajúce zaujímavú, neobyčajnú myšlienku. Je priam neuveriteľné, ako sa všetky Montgomeryovej chytré postoje, názory a myšlienky dajú pretaviť aj do dnešných čias. To svedčí o obsahovej hĺbke a nadčasovosti románu. Postavy neustále rozvíjajú svoje medziľudské a citové vzťahy, hašteria sa, vyvolávajú žabomyšie vojny, sú v zajatí svojej pýchy a detinskosti. V románe čitateľ narazí na mozaiku najrôznejších ľudských charakterov, ktoré tak dobre poznáme z nášho života. Montgomeryová sa približuje mentalite obyčajných ľudí a na bežné problémy nazerá svojím autorským nadhľadom plným inteligencie, ženského citu a dôvtipu.

Annine krásne príbehy nikdy nezapadnú prachom.

„,Poriadne dievča by sa tak nenavoňavkovalo... Musela si minúť more voňavky.´ ,Ach, nie, drahá mamička... iba trošku... málinko...´ ,Keď som povedala more, tak myslím priveľa. Nemáš, dúfam, dierku pod pazuchou, alebo áno?´ ,Ach, nie, mami...´ ,Ukáž...´ neúprosne trvala na svojom pani Gibsonová. Paulína sa zachvela. Čo ak bude vidno Annine sivé šaty, keď zdvihne ruky?! ,Tak teda choď,´ zvolila pani Gibsonová s dlhým povzdychom. ,Ak ma tu nebude, keď sa vrátiš, pamätaj na to, že chcem byť uložená v mojej čipkovanej štóle a mojich čiernych saténových črieviciach. A dozri, aby som mala natočené vlasy.´"

Ani po formálnej stránke román nezaostáva za predošlými časťami. Montgomeryovej romantické opisy nasýtené metaforami, personifikáciami a inými ozdobnými prostriedkami doslova naštartujú čitateľovu fantáziu. Pri riešení trpko-komických problémov postáv vyžaruje z románu dievčenská naivnosť a roztomilosť, jednotlivými poetickými pasážami pohladí dušu a doslova uvoľní od každodenného stresu. Annine krásne príbehy nikdy nezapadnú prachom a aj v dnešných časoch majú tieto dobové diela rozhodne čo povedať.

• Meno autora: Lucy Maud Montgomeryová
  • Národnosť: kanadská
  • Knihu vydalo: SPN - Mladé letá