streda, 22 máj 2013 19:13

Milenec lady Chatterleyovej

(8 hlasov)

,,Prečo si teda taký bledý a namosúrený?“ ,,Mám plné zuby spomienok a hádam sa bojím sám seba.“ Mlčala. Bolo už neskoro. ,,A myslíš, že je to dôležité, žena a muž?“ dozvedala sa. ,,Pre mňa je to dôležité. Pre mňa je to zmysel života, nájsť správny vzťah k žene.“

Po sklamaní, ktoré som utŕžila pri všeobecne zbožňovanej klasike s názvom Veľký Gatsby, som sa po dlhom čase vrhla na svoju obľúbenú anglickú klasiku od Lawrencea. Chcela som sa utvrdiť, že nie všetky spoločenské romány na mňa automaticky musia pôsobiť odosobnene a chladne. Hoci Milenec lady Chatterleyovej je nasiaknutý neustálymi autorovými filozofickými úvahami o vtedajšej triednej spoločnosti, do tohto kontextu zasadil dramatický a nesmierne pútavý príbeh dvoch zamilovaných ľudí, ktorý ma na rozdiel od Veľkého Gatsbyho chytil za srdce a nepustil.

Hlavná hrdinka Connie je doživotne pripútaná k svojmu manželovi Cliffordovi Chatterleymu, ktorý v dôsledku prvej svetovej vojny od pása dolu ochrnul. Spoločne žijú na pustom anglickom panstve Wragby, kde Connie postupom času stráca životnú energiu a sviežosť. Čoskoro začína prostredie okolo seba nenávidieť a uvedomuje si, že intelektuálny život vedený po boku svojho manžela ju zďaleka neuspokojuje tak, ako by ju uspokojil akýkoľvek milostný vzťah.

Jediný zmysel života Connie nachádza v každodenných prechádzkach po lese, kde môže uniknúť z dosahu svojho chladného, do seba zahľadeného manžela. Jej život sa však mení v okamihu, keď zahorí láskou k prostému hájnikovi, zamestnancovi svojho manžela, Oliverovi Mellorsovi.

Lawrence dokonalým spôsobom opisuje vzťah medzi dvoma hlavnými postavami, prechádzajúci rôznymi fázami. Spočiatku sa Connie na svojho milenca díva ako na objekt, ktorý ju má len rozptýliť a vytiahnuť z rutiny manželského života, v ktorom kvôli postihnutému manželovi nenachádza žiadne sexuálne potešenie. Nevidí v hájnikovi skutočného muža ani ľudskú bytosť. Situácia a pohľad naňho sa však zvrtne vtedy, keď Mellors Connie sexuálne uspokojí. Od tej osudnej chvíle sa naňho díva priam s posvätnou úctou a zamiluje sa doňho vášnivou živočíšnou láskou.

,,A čo je zmyslom tvojho života?“ ,,Však ti hovorím, že je to ťažko povedať. Neverím v svet, neverím v peniaze, neverím v pokrok ani v budúcnosť našej civilizácie. Ak má mať ľudstvo nejakú budúcnosť, muselo by sa všetko, čo je teraz, ohromne zmeniť.“ ,,Mám ti to povedať?“ opýtala sa a pozrela mu do očí. ,,Mám ti povedať, čo máš a čo ostatní muži nemajú a z čoho vyrastie budúcnosť? Mám ti to povedať?“ ,,Tak povedz!“ ,,Je to odvaha tvojej vlastnej nežnosti, to je to. Ako keď mi položíš ruku na zadok a povieš, že ho mám pekný.“

Máloktorí autori vo svojich zamilovaných románoch preferujú telesnú vášeň a rozkoš na úkor vnútornej, trvácnej lásky. Málokedy sa tiež na opísanie intenzívneho milostného vzťahu odvážili použiť také tabuizované sexuálne výrazy. Na piedestál stavajú najmä nesmrteľnú duchovnú lásku, spoločné záujmy, vzájomné porozumenie, ktoré sú povznesené nad ,,primitívne“ pudy. Lawrence sa proti týmto konvenciám vzbúril, kvôli čomu bol jeho pokrokový román v roku 1929 viktoriánskou konzervatívnou spoločnosťou nepochopený, odvrhnutý a považovaný za pornografiu. Po prvýkrát román vyšiel v Anglicku až v roku 1960, tridsať rokov po autorovej smrti.

Okrem vyzdvihovania zdravého sexuálneho vzťahu medzi dvoma ľuďmi Lawrence poukazuje aj na triedne rozdiely, honbu za matériou a peniazmi. Kritizuje obmedzených, plytkých ľudí, ktorí sú ako stroje a nevedia sa radovať zo života. V románe autor priam zúrivo protestuje proti rozmáhajúcej sa priemyselnej revolúcii a buržoázii. Hlása nevyhnutný návrat k prírode a obrodenie človeka, ktorý sa stal bezcitným tvorom závislým na moci a peniazoch.

Connin manžel Clifford a jej milenec Mellors majú ukážkovo kontrastné charaktery, prostredníctvom ktorých Lawrence prehovára k čitateľovi. Zo zmrzačeného Clifforda, tráviaceho dni neustálym filozofovaním, sa stal nevľúdny intelektuál pohŕdajúci robotníckou triedou. Plne podporuje technický i vedecký rozvoj. Mellors je, naopak, oduševneným odporcom technického pokroku, triednej nadradenosti a ľudí neschopných preukazovať city a žiť plnohodnotný život.

Milenec lady Chatterleyovej je mojou srdcovou záležitosťou. Milujem schopnosť Lawrencea tak naturalisticky a zároveň nežne vykresliť zmyselne erotický, živočíšny vzťah medzi dvoma ľuďmi a skĺbiť ho s vtedajšou spoločenskou situáciou v Anglicku. Celkovo ho považujem za jeden z najlepšie napísaných románov, aké som doteraz prečítala.

,,Som za puto telesného uvedomovania medzi ľuďmi a za dotyk nežnosti. A ona je moja družka. A je to boj proti peniazom, proti mašinám a necitlivému opičiemu ideálu sveta. A ona v tom bude stáť pri mne. Ďakujem Bohu, že mám ženu! Ďakujem Bohu, že mám ženu, čo je pri mne, čo je nežná a uvedomuje si ma. Ďakujem Bohu, že to nie je ani tyran, ani blázon. Ďakujem Bohu, že je to nežná, vnímavá žena.“

• Meno autora: David Herbert Lawrence
  • Počet strán: 400
  • Dátum vydania: sobota, 01 január 2011