streda, 05 august 2015 18:25

Zásady muštárne

Sirota má odlišné vnímanie sveta. Nič neberie ako samozrejmosť a cestu životom si musí hľadať kľukatejšími cestičkami ako ľudia, ktorí boli milovaní a chcení vlastnými rodičmi. Možno práve preto mal Homér Wells potrebu byť užitočný...

Irvingov príbeh je o živote vo svojej najčistejšej podstate. Stretávame sa tu s osudom doktora Wilbura Larcha, gynekológa, ktorý sa rozhodol na tomto svete vykonávať svoju predstavu o Božom pláne. Do malého mestečka St. Clouds prišiel preto, lebo jedna nešťastná žena napísala list, v ktorom opísala, že je potrebné zriadiť tam sirotinec. Doktor Larch sa však okrem sirôt staral aj o ženy – tie, ktoré z istých dôvodov nechceli mať dieťa. V tej dobe kontroverzné a nelegálne potraty vykonával bez otázok, jednoducho bol o nich vnútorne presvedčený, ako o práve žien rozhodovať o svojom tele a o osude.

príbeh je o živote vo svojej najčistejšej podstate

Jedna zo sirôt, Homér Wells, bol chlapcom, ktorý bol vďaka rôznym náhodám neadoptovateľný. Preto sa doktor Larch rozhodol, že z neho vychová svojho nástupcu. Homéra to však ťahalo inam a okolnosti ho priviedli na Morskú vyhliadku – do muštárne rodiny Wortingtonovcov, kde sa zoznámil s Willym a jeho priateľkou Candy. Silné puto k ľuďom, k miestu a k potrebe užitočnosti spôsobili to, že Homér svoj osud predpísaný doktorom Larchom zmenil...

Krásne spisovateľské pero

Zásady muštárne je aj napriek ťažkej a, áno, aj v dnešnej dobe problematickej otázke nádherným príbehom. Nájdete v ňom všetko – rôznorodé charaktery, priateľstvo, lásku, hľadanie svojho miesta v živote, ale aj rozprávanie tak plynulé, že riadky vám pred očami budú preskakovať samé a vy sa ani nenazdáte, ako sa dostanete na poslednú stránku tejto takmer 600 stranovej knihy.

Román sa orientuje na dve kľúčové postavy – Homéra a doktora Larcha. Sú to diametrálne odlišné osobnosti, každý má vlastnú hlavu a v nej vlastnú skladbu názorov. Ich vzájomný vzťah je krásne komplikovaný, akoby jeden s druhým nemohli žiť na tom istom mieste, ale napriek tomu sú ich životy navždy poprepájané citmi, ale aj spomienkami. Irving píše krásne a citlivo a v zdanlivo neuveriteľnom príbehu mu uveríte všetko. V Zásadách muštárne sa premietne celý Wilburov aj Homérov život a dokonale sa zžijete nielen s nimi, ale so všetkými postavami, ktoré sa v príbehu mihnú.

Irving píše krásne a citlivo a v zdanlivo neuveriteľnom príbehu mu uveríte všetko

Určite ste už niekedy čítali taký ten román, ktorý bol iný ako ostatné. Taký, ktorý bol niečím výnimočný a vy ste vedeli, že si ho zapamätáte do konca života. John Irving totiž nie nadarmo patrí medzi autorov svetovej klasiky. S písmenkami narába obratne a o životných osudoch svojich postáv rozpráva bez obalov, jednoducho tak, aký je život sám. V románe sa nezdržiaval siahodlhými opismi prostredia, dôležití boli preňho ľudia, ktorí to prostredie vytvárali svojimi myšlienkami, činmi a budovaním vzťahov. Autor sa nebojí rozoberať problematiku potratov, avšak prináša objektívne pohľady z obidvoch názorových strán. Takisto sa sústreďuje na ľudské charaktery, ich odlišnosti a pohnútky, ktoré človeka vedú ku konečným rozhodnutiam.

Jediné, čo by som možno vytkla, boli pridlhé kapitoly. Predsa len sa ľahšie čítajú knihy, ktoré majú kratšie úseky a vy si ich viete pokúskovať takpovediac „logicky“. V tomto prípade však musím uznať, že dlhé kapitoly robili dielo plynulejšie a koncíznejšie, a aj keď som s čítaním musela prestať v strede stránky a istej opisovanej udalosti, po návrate ku knihe som si nikdy nemusela prečítať pár riadkov dozadu, aby som sa vrátila do deja. Jednoducho som príbehom žila.

Hrubá kniha, ktorá sa číta sama

Čas strávený so sirotami zo St. Clouds, s doktorom Larchom, Homérom, Candy, Willym, Olíviou, sestrou Angelou a Ednou a s mnohými, mnohými inými som si naozaj užívala. Zásady muštárne sú (chvalabohu) hrubé, zaujímavé a najmä pútavé. Na stretnutie s týmito (teraz už) mojimi obľúbenými postavami som sa vždy tešila a neprekážali mi ani miestami realistické a na román príliš vecné opisy, ktoré tam však bytostne patria. Aj keď sú Zásady muštárne len fikciou a beletriou, vôbec by ma neprekvapilo, keby sa niekomu niekedy stal presne taký život. Irving totiž napísal čosi, čo je veľmi uveriteľné.

klasika, ktorá bude vždy aktuálna

Prínosom sú aj opisy lekárskych zákrokov, použitých nástrojov a postupov pri zbere jabĺk a výrobe muštu. Vďaka tomu román pôsobí akosi fundovanejšie a celistvejšie a napriek tomu príjemne. Ak máte radi netradičné príbehy, ktoré stoja za sfilmovanie, sú príjemné na čítanie a ak sa radi ku knihe vraciate, Zásady muštárne sú to pravé pre vašu zbierku knižných úlovkov. Je to klasika, ktorá bude vždy aktuálna. Nielen problematikou, ale aj typmi charakterov, a takisto aj nenapodobiteľným Irvingovým štýlom písania.

A keďže ja som si kedysi dávno sfilmované Zásady muštárne pozrela skôr, ako som čítala tento román (moja výnimka), po rozume mi stále chodil nádherný soundtrack z filmu, ktorý sa už pre mňa stal súčasťou tohto Irvingovho diela. Nestáva sa to často, ale hudbu, a takisto aj film odporúčam rovnako ako knihu.

„,Budeme jedna rodina,´ odvetila Candy.
,Budeme jedna rodina,´ zopakoval Homér Wells. Pri slove rodina mu zovrelo hrdlo. Sirota zostane navždy dieťaťom; sirota neznáša zmenu; nerada sa sťahuje; sirota zbožňuje jednotvárnosť. Za pätnásť rokov Homér Wells prišiel na to, že existuje presne toľko zásad muštárne, koľko ľudí muštárňou prešlo. Napriek tomu rok čo rok vyvesil nový zoznam.“

• Meno autora: John Irving
  • Počet strán: 576
  • Žáner: klasika