štvrtok, 11 jún 2015 12:54

Anna v Redmonde

Zo svojráznej ryšavej siroty s podrezaným jazykom vyrástla inteligentná dáma túžiaca po vzdelaní. Okrem usilovného študovania na vysokej škole Anna Shirleyová intenzívne rieši aj svoje ľúbostné dilemy.

Kanadská spisovateľka Lucy Maud Montgomeryová napísala o Anne Shirleyovej 8 kníh, a taktiež niekoľko krátkych príbehov z malebného mestečka Avonlea. Tretia časť s názvom Anna v Redmonde si zachováva Montgomeryovej poetický jazyk, úsmevné momenty a absurdné situácie súvisiace s dospievaním dievčat a prehlbovaním ich citového života. V prvých dvoch častiach náznaky lásky Montgomeryová do deja zakomponovala nenápadne a jemne. Chcela najmä zachytiť, ako Anna svojou spontánnosťou a živosťou vniesla čaro do úzkoprsého, malomeštiackeho spôsobu myslenia v Avonlea.

Sú to príbehy, v ktorých autorka rozvíjala Annine vzťahy s Marillou, Matejom, Ráchel Lyndovou, najlepšou priateľkou Dianou a detailne znázornila jej vnútornú spätosť s okolitým idylickým prostredím na Ostrove princa Eduarda. V knihe Anna v Redmonde sa hlavná hrdinka na tri roky lúči s milovaným Avonlea a v študentskom Redmonde sa stáva objektom túžob a snov dospievajúcich mladíkov, ktorí sú plne uchvátení jej nádhernou romantickou dušou.

V študentskom Redmonde sa Anna stáva objektom túžob dospievajúcich mladíkov.

Anna si svojím životným postojom a pozitívnym myslením sama dokáže do života pritiahnuť veci, po ktorých túži. Po roku života v nevľúdnom redmondskom byte sa zvláštnym zásahom osudu sťahuje do útulného podmanivého domčeka. V Pattinom dome sa udomácňuje spolu so svojimi spolubývajúcimi Priscillou, Stellou a Filipou, s ktorými naplno prežíva študentské roky. Anna sa usilovne venuje štúdiu a medzitým si nájde čas aj na bohatý spoločenský život.

„,Predstav si, dnes som našla pod stromom celú záplavu bielych fialiek. Tak ma to potešilo, ako keby som bola objavila zlatú baňu.´ ,Ty ustavične objavuješ zlaté bane,´ povedal Gilbert tiež neprítomne. ,Poďme pozrieť, či nenájdeme ešte nejaké,´ navrhla Anna živo. ,Zavolám Fil a...´ ,Nechaj teraz Fil a fialky, Anna,´ zahriakol ju Gilbert tíško a pevne ju chytil za ruku, že si ju nemohla vyslobodiť. ,Niečo som ti chcel povedať.´ ,Och, nevrav to!´ zvolala Anna rozhodne. ,Nevrav, prosím ťa, Gilbert!´“

Jej pokojné nažívanie však naruší Gilbertovo vyznanie lásky, ktoré pokazí ich dlhotrvajúce hlboké priateľstvo. Na scénu postupne prichádzajú dve nové postavy, ktoré zamotajú karty ich osudu – Roy Gardner a Kristína Stuartová. Zatiaľ čo Gilbertovi na ničom nezáleží, Anna v Royovi Gardnerovi nachádza číre zhmotnenie svojich idealistických vízií – dokonalého džentlmena s patetickým vyjadrovaním a smutnými hĺbavými očami. Uvedomí si Anna dostatočne skoro, čo pre ňu vlastne Gilbert znamená?

Annino pokojné nažívanie naruší Gilbertovo vyznanie lásky.

Kniha si uchováva ducha časov minulých a v tom spočíva jej obrovský pôvab. Ak obľubujete svojský anglický humor, ktorý musíte čítať medzi riadkami a duchaplné narážky v dialógoch, budete nadšení ako aj ja. Autorka čitateľa dokáže preniesť o desiatky rokov do minulosti a s nadhľadom mu priblížiť dobu a mentalitu ľudí. Jednotlivé dejové situácie sú úžasne komické, nadčasové a nápadité.

Montgomeryová na základe postáv humorným spôsobom moralizuje a vyjavuje svoje vlastné stanovisko k životným otázkam. Annina kamarátka Filipa Gordonová svojimi postojmi dáva značne najavo, že patrí do vyššej spoločenskej triedy. Pasáže s ňou sú priam ukážkové a s dokonalou nadsádzkou odzrkadľujú vnútornú prázdnotu a bezútešnosť žien z vyšších spoločenských kruhov. Jej jedinou starosťou je nájsť si bohatého muža, no nakoniec si pre ňu osud pripraví nejedno prekvapenie. Takisto aj Anna sa dostane do rozporu s vlastným srdcom, keď si namýšľa, že falošná náklonnosť k Royovi Gardnerovi je skutočnou láskou. Montgomeryová si svoje postavy teda profiluje tak, aby čitateľom odovzdala morálny odkaz. Každá kapitola obsahuje pasáž, ktorá vyvrcholí didaktickým poučením a mladým dievčatám predostiera, ako sa zachovať vo veciach lásky.

Montgomeryová si svoje postavy profiluje tak, aby čitateľom odovzdala morálny odkaz.

„,Prečo sa teda nevydáš za Alonza?´ spýtala sa Priscilla. ,Predstavte si, že by ste sa mali vydať za chlapca s takým menom!´ odvetila Fil smutne. ,Nezniesla by som to. Ale má klasický nos a bolo by mi naozaj útechou mať v rodine nos, na ktorý sa možno spoľahnúť. Na svoj sa spoľahnúť nemôžem. Zatiaľ sa môj nos drží podľa vzoru Gordonovcov, ale mám obavy, že postupom rokov sa v ňom vyvinú byrneyovské sklony. Každý deň si ho skúšam, aby som sa presvedčila, že je ešte vždy gordonovský.“

Kniha je dejovo pútavá a obohacujúca, no blízky vzťah k nej majú najmä tí, ktorí s Annou rástli a aj dnes sa k jej príbehom nostalgicky vracajú. Obávam sa toho, že súčasné dospievajúce dievčatá odchované na technologických výdobytkoch a moderných spoločenských trendoch už nedokážu oceniť naivnú krásu a roztomilosť Anniných roztopašných dobrodružstiev a citových problémov.

anne-of-avonlea-anne-of-green-gables-4317507-720-480Anne-anne-of-green-gables-31206179-500-329

• Meno autora: Lucy Maud Montgomeryová
  • Národnosť: kanadská