sobota, 06 jún 2015 16:37

Nočný let

Novinky s čerstvými, voňavými stránkami majú v sebe čaro nepoznaného príbehu a dráždia zvedavosť. Napriek tomu rada siahnem aj po rokmi overenej klasike. Majú v sebe akúsi istotu – nadčasovú myšlienku, ktorá pritiahla už tisíce čitateľov pred vami.

Podobne to bolo aj s knihou Nočný let od Exupéryho. V škole vám možno tiež vysvetlili, že je to o pilotoch a o letisku, o noci a o krajine, o práci a o povinnostiach. Možno viete aj to, ako to dopadne. Exupéry však skladá vety čarovným spôsobom, ktorý aj z mne úplne vzdialenej témy vytvorí príjemné čítanie. Predstavuje niekoľko veľmi odlišných mužských postáv. Pilotov, ktorí cítia hlbokú vášeň k svojej práci, podmaňujú si ťažké stroje a riskujú životy pri doručovaní pošty. Úradníkov a inšpektorov, ktorým chýba dobrodružstvo, a tak prikrčení pri svojich stoloch diktujú do telefónov nezmyselné príkazy a vymýšľajú nové a nové pokarhania pre iných ako dôkaz svojej vlastnej dôležitosti.

Autor venuje veľa pozornosti opisom charakterov postáv.

„Pilot zkontroloval jeden po druhém všechny ciferníky a byl spokojen. Měl vedomí, že sedí bezpěčne uprostřed svého nebe. Přejel prstem příčný ocelový nosník a cítil, jak v kovu proudí život. Kov se nechvěl, ale žil.“

Štúdia postáv je len jednou významnou zložkou textu. Nahliadame v nej pod hrubé kombinézy, priamo tam, kde sa srdcia snažia stočiť do klbka a stať sa neviditeľnými. Vidíme strach aj odvahu, nenaplnené túžby, závisť i lásku, pravidlá mužského sveta, hrdosti i pocitov viny a bezvýznamnosti. Do toho všetkého Exupéry primiešal i veľmi skromnú dávku ženskosti. Manželky pilotov skrášľujú knihu svojimi útlymi ramenami a kyticami kvetov v obývačke. Bdejú nad ich spánkom a kochajú sa pohľadom na ich silné paže, rovnako ako sa ich muži kochajú pohľadom na slnkom prežiarené oblaky a drobnú zem ďaleko pod nimi.

Zdanlivo jednoduchý príbeh o pilotovi Fabianovi, ktorý sa stráca v nočnej búrke, má v skutočnosti mnoho vrstiev a myšlienok.

„První poryvy vzdálené bouře zaútočily na letadlo. Kovové masy lehce nadneseny dolehly na navigátorovo tělo, pak náhle jako by ochabovaly, rozplynuly se a on se po několik vteřin vznášel nocí sám. Křečovitě sevřel oběma rukama ocelové nosníky.“

Druhú líniu príbehu tvorí zamyslenie sa nad ľudskosťou vecí a neľudskosťou ľudí. Človek sa správa ako neživý stroj, berie si do rúk moc, ktorú mu nikto nedal, a ovplyvňuje tak ľudské životy, bez ohľadu na tragické dôsledky. A naopak – stroje ďaleko od malicherných problémov pod rukami pilotov ožívajú a splývajú v jeden organizmus, ktorý prekonáva snehové búrky i husté hmly. Noc v príbehu vystupuje ako netvor, proti ktorému je nutné bojovať. Lietadlá obkolesila búrkami a my spolu s hlavnými postavami čakáme na návrat troch pilotov.

Stroje ďaleko od malicherných problémov pod rukami pilotov ožívajú.

„Člověk byl pro něho neztvárněný vosk, který je třeba hníst. Bylo nutno vdechnout duši této hmotě, dát jí vůli. Nemínil je svou tvrdostí zotročovat, ale přimět je, aby se překonávali. Když takto potrestal každé zpoždění, počínal si nespravedlivě, ale upínal vůli posádky každého letiště k odletu, byl tvůrcem té vůle.“

Nočný let je príbehom o mužoch, ich dobrodružstvách a o pálivom pocite v žalúdku, ktorý majú vtedy, keď žiadne nezažívajú. Kniha je plná obrazov krajiny a metafor, z každej strany cítiť autorovu lásku k prírode i k slobode, ktorú lietanie prináša. Zdanlivo jednoduchý príbeh o pilotovi Fabianovi, ktorý sa stráca v nočnej búrke, má v skutočnosti mnoho vrstiev a myšlienok. Odporúčam ho najmä tým, ktorí po klasike" až tak často nesiahnu – túto útlu knihu prečítate raz-dva, ale jej myšlienky vás budú sprevádzať ešte veľmi dlho.

• Meno autora: Antoine de Saint-Exupéry
  • Národnosť: francúzska
  • Knihu vydalo: Levné knihy