štvrtok, 02 máj 2013 21:46

Komu zvonia do hrobu

(7 hlasov)

Mám rada príbehy lásky na pozadí vojny. Sú také intenzívne práve preto, lebo hrdinovia nevedia, koľko času im ostáva, a tak sa ho snažia prežiť naplno. Robert a Maria mali tri dni. Viete si to predstaviť?

Ak si myslíte, že knihy klasikov, o ktorých ste sa povinne učili v škole na literatúre sú nudné, treba si ich prečítať. Nie z povinnosti, ale možno aj preto, aby ste sami zistili, že je lepšie si raz prečítať knihu, ako sa stokrát učiť jej obsah. Hemingwayov román Komu zvonia do hrobu je o vojne. To určite viete. Ale vedeli ste, že je zároveň aj krásnym príbehom lásky?

Ale vedeli ste, že je zároveň aj krásnym príbehom lásky?

Príbeh sa odohráva počas španielskej občianskej vojny. Američan Robert Jordan sa do tejto vojny zapája dobrovoľne, pripravený bojovať proti fašistom. Netrvá však dlho a on zistí, že jeho vízie a predstavy majú od reality ďaleko. Zabiť človeka, vyhodiť most do vzduchu, sledovať ako jeho priatelia umierajú, podriadiť sa vyšším cieľom za cenu vlastného šťastia a možno aj života - to nie je len tak. Robert si uvedomuje nezmyselnosť vojny, jej dôsledky, no zároveň i jeho bezmocnosť urobiť s tým niečo...

Robert si uvedomuje nezmyselnosť vojny, jej dôsledky, no zároveň i jeho bezmocnosť urobiť s tým niečo...

„Akéže sú teda jeho politické názory? Teraz nemá nijaké, povedal si. Ale to nehovor nikomu!, pomyslel si. To ani len nepripúšťaj! A čo budeš robiť potom? Vrátim sa a budem sa živiť vyučovaním španielčiny ako prv a napíšem pravdivú knihu. Stavím sa, povedal si. Stavím sa, že to bude ľahké.“

Robert dostane za úlohu vyhodiť do vzduchu most, pričom sa má spojiť s partizánkou skupinou prebývajúcou v jaskyni v horách. A tam stretne mladučkú Mariu. A ako som už načrtla, zamiluje sa do nej. A ona doňho tiež... Všetko by to teda bolo skvelé, až na jednu maličkosť. Majú len tri dni. To, čo bude potom je neisté. Tri dni im teda musia stačiť na to, aby dokázali prežiť to, čo by mali prežiť za celý život. Dá sa to?

Majú len tri dni.

„To sú veci! Ideš si životom a zdá sa ti, že niečo pre teba ženy znamenajú, a vždy sa to skončí tak, že neznamenajú nič. A zrazu pri takom všivavom podniku, keď máš zjednotiť dve ošklbané partizánske skupiny, nájdeš dievča ako Maria." "Chyba je len v tom, že si ju našiel trochu neskoro. Radšej si to priznaj hneď, už viac neprežiješ s ňou ani dve celé noci. Celý život, spolužitie, to, čo ľudia odjakživa pokladali za samozrejmosť, nič z toho nebudeš mať. Jedna noc, ktorá sa minula, ešte jedno popoludnie, jedna budúca noc, možno. Nič viac. Ani čas, ani šťastie, ani radosť, ani deti, ani dom, ani kúpeľňa, ani čistá pyžama, ani ranné noviny, ani sa spolu nezobudíte, ani sa nezobudíš a neuvidíš, že je pri tebe a že nie si sám...“

Mám rada Hemigwaya. A toto dielo by som určite zaradila k vrcholu jeho tvorby, ba priam na jeho úplný vrchol. Tak krátky čas, akým sú tri dni, opísať na vyše päťsto stranách, bez rozvláčnych nič nehovoriacich filozofických úvah, to dokáže len majster, akým Hemingway bezpochyby je. Sú tam aj tie úvahy, aj pasáže z minulosti, aj opisy prostredia, aby bolo jasné, ale len do tej miery, kým to ešte čitateľa nezačne nudiť. Osobne sa mi páčia aj niektoré repliky v španielčine, ktoré dielu pridávajú na autenticite, a ktorým porozumiete, aj keď po španielsky vlastne neviete.

Táto kniha je mojou srdcovkou a určite by som ju odporučila. Tým, ktorí milujú klasiku, ktorí milujú Hemigwayov svojský štýl, ktorí radi čítajú o vojne, i tým, ktorí radi čítajú o láske... A tým, ktorí milujú život.

„Svet je krásne miesto a oddá sa zaň bojovať a veľmi nerád ho opúšťam.“

For Whom The Bell Tolls trailer

Čítané 2651 krát