sobota, 23 máj 2015 12:52

Anna v Avonlea

Anna Shirleyová je nevšedná, vnímavá sirota, ktorá svojím osobitým nazeraním na svet učarovala miliónom čitateľov po celom svete. Príbehy o Anne, nachádzajúcej priam duševné naplnenie v každodenných malých radostiach, nekompromisne patria medzi klenoty svetovej literatúry.

Anna v Avonlea je druhá časť 8-dielnej série kníh o ryšavej sirote Anne, ktorú si adoptovali dvaja súrodenci Matej a Marilla Cuthbertovci. Autorkou týchto úžasných príbehov je kanadská spisovateľka Lucy Maud Montgomeryová, ktorá dokázala neobyčajnú ľudskú individualitu vtesnať do konzervatívneho prostredia plného obmedzených ľudí. Celý príbeh je navyše podfarbený príjemným humorom, autorským nadhľadom, vtipnými situáciami, jemným moralizovaním a miestami naozaj vycibrenými dialógmi, preto mi Montgomeryovej spôsob nepriamej kritiky spoločnosti pripomína rovnako duchaplnú Jane Austenovú.

V prvej knihe Anna zo Zeleného domu autorka zobrazila postupné začlenenie svojskej Anny do nového prostredia na Ostrove princa Eduarda. Anna, vnútorne vyhladovaná po láske, ľudskej priazni a porozumení, sa bytostne stotožňuje s milujúcim Zeleným domom a nachádza tu rodinné zázemie. Vnútornú energiu čerpá najmä z prírodnej krásy okolo seba. Jedni si ju okamžite zamilujú, iní ju pre jej pochabosť považujú za čudáčku. Anna však postupne svojím bystrým intelektom, usilovnosťou a vynikajúcimi štúdijnými výsledkami ohromí všetkých okolo seba.

Príbeh je podfarbený príjemným humorom, autorským nadhľadom a vycibrenými dialógmi

„Pod jedľami rástli zamatové vankúše machu a o niečo ďalej, kde boli stromy menšie a redšie, zelenel sa bohatý porast lesných rastlín. ,Pozrite, koľko je tu sloních ušiek!´ zvolala Diana. ,Natrhám si veľkú kyticu, také sú krásne!´ ,Ako mohli také pôvabné páperovité kvietky dostať také hrozné meno?´ spýtala sa Priscilla. ,Pretože ten, čo ich tak pomenoval, nemal fantáziu, alebo jej mal priveľa,´ odpovedala Anna.“

V druhej knihe nesúcej podnázov Anna v Avonlea nám Montgomeryová predkladá osudy 17-ročnej učiteľky v miestnej avonleaskej škole. Anniným snom je dostať sa na vysokú školu, no keďže po smrti Mateja chorľavie aj Marilla, Anna sa rozhodne dočasne vzdať svojho sna a prijať miesto učiteľky. Kniha nám predostiera dva roky, počas ktorých Anna naberá množstvo skúseností ako učiteľka a detailnejšie nás zoznamuje s jednotlivými postavami, ktoré sú s Annou v blízkom kontakte. Kniha oplýva množstvom komických situácií, ktoré čitateľom rozjasnia chvíle – či už ide o pasáže s malými dvojčatami Davym a Dorou, ktorých si Marilla po smrti príbuzných adoptuje a ktorí príbehu dodávajú nevinnú detskú bezprostrednosť, alebo Annine fantazírovanie, sprevádzajúce nás každou stránkou. Nad dielom sa dokonca nevtieravo vznáša motív lásky. Tú však Anna v sebe potláča, pretože praktický Gilbert nespĺňa jej vzletné romantické ideály o dokonalom melancholickom mužovi s podmanivo smutnými očami.

Kniha je plná lyrickej krásy, poetiky a okúzľujúcich opisov

Typické dievčenské problémy a komplikované medziľudské vzťahy Montgomeryová rieši optimisticky a s potrebným humorom. Kniha náramne odzrkadľuje atmosféru anglickej viktoriánskej éry plnej neopodstatnených predsudkov, dogmatizmu a skostnatených názorov miestneho obyvateľstva. Z jednotlivých stránok však cítiť Montgomeryovej schopnosť povzniesť sa nad obyčajné problémy prostorekých dedinských ľudí, ktorí banálnym záležitostiam pripisujú mimoriadny význam. Opäť sa tu vynára kontrast medzi plytkosťou a bezduchosťou okolia s hlbokou vnímavosťou a citlivosťou Anny. Práve to robí knihu tak neuveriteľne zábavnou a sviežou. Román je nasýtený Anniným triezvym pohľadom na svet, uvedomuje si, že jej každodenná realita je zrkadlom jej vnútorného sveta, intenzívne prežíva každý jeden okamih a duševne je spriaznená s prírodou. Jednotlivé dialógy postáv sú brilantné a podobne ako Austenová, aj Montgomeryová dokázala do dlhých staroanglických viet vsadiť zaujímavé myšlienky, jemný sarkazmus, duchaplnosť a iróniu.

Kniha ma zakaždým vracia do Anninho bohatého vnútorného sveta

„,Anna,´ spýtal sa slávnostne. ,Nikto nesmie strie... klamať? Chcem to vedieť.´ ,Pravdaže nesmie.´ ,Ani dospelí nesmú klamať?´ ,Nesmú.´ ,Teda,´ vyhlásil Davy rozhodne. ,Marilla je zlá, lebo klame. A je horšia ako ja, lebo ja som nevedel, že sa to nesmie, ale ona to vie.´ ,Davy Keith, Marilla nikdy v živote neklamala,´ povedala Anna rozhorčene. ,Klamala. Minulý utorok mi povedala, že ma stihne niečo hrozné, ak sa nebudem každý večer modliť. A ja som sa týždeň nemodlil, aby som videl, čo ma stihne – a nestihlo ma nič,´ skončil Davy pobúrene.“

Príbehy o Anne nadchli ľudí po celom svete a Ostrov princa Eduarda doslova preslávili. Montgomeryová vytvorila nezvyčajný svet postáv s rozmanitou paletou pozitívnych i negatívnych ľudských vlastností. Kniha Anna v Avonlea ma zakaždým nostalgicky vracia do Anninho bohatého vnútorného sveta a je plná lyrickej krásy, poetiky a okúzľujúcich opisov.

Anne-of-Green-Gables-anne-of-green-gables-31196081-800-500Anne-2

• Meno autora: Lucy Maud Montgomeryová
  • Národnosť: kanadská